Gå til innhold

Norske journalister ble narret trill rundt


Rosario

Anbefalte innlegg

Dagbladet 15. sept

http://www.dagbladet...nriks/23425827/

"Angrepet mot konsulatet skjedde under en protestbølge mot den islamkritiske filmen «Innocence of Muslims», som for alvor ble kjent i muslimske land denne uka."

 

Her er budskapet at det var en mobb som angrep det amerikanske konsulatet - gjentatt mange ganger i media.

 

Men kan vi stole på media?

 

Hva som sies her er at det var ingen protester mot det amerikanske konsulatet i Bengazi??

 

http://www.breitbart...ept-Comes-Clean

ABC News: "No Protest Outside Libya Consulate Before Attack"

 

Ambassadørdrap-historien vi ble presentert var falsk!

 

Edit:

Hva ABC News sier her er bare toppen av isfjellet.

Endret av Rosario
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke kilder har breitbart.com oppgitt? Hvordan er balansen i de andre historiene på breitbart.com? Slik jeg hører "nyhetsinnslaget" så er det basert på ukildede rykter. Hvorfor skal disse ryktene tas mer på alvor enn det som tidligere har blitt sagt?

 

Neste spørsmål er, hvordan har media rapportert saken tidligere? Har de sagt at dette er det som faktisk skjedde eller har de referert informasjon gitt av andre?

 

Det er litt viktig å klare å skille mellom nyheter og historier, og amerikanske "nyhetsorganisasjoner" elsker å fortelle historier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jonathan Karl blir oppgitt.

 

Den versjonen Dagbladjournalisten kom med var den samme som i NRK, riksdekkende media og sannsynligvis alt av lokalaviser - 100 aviser - gjentatt et halvt dusin ganger hele veien.

 

Litt av en jobb de får med å korrigere feilinformasjonen.. 4 mill. nordmenn. Det arbeidet tar minst like lang tid som å spre feilinformasjonen.

Lenke til kommentar

Kommer de samme media til å korrigere feilinformasjonen, eller vil folk gå rundt og tro at disse muslimene gikk amok da de fikk se Muhammed-filmen og lynchet den amerikanske ambassadøren?

 

Skal alle innlegg på diskusjon.no som er basert på den falske framstillingen også korrigeres eller slettes, slik at alt det ikke blir liggende der? Det skjer neppe heller.

 

Når neste uttalelse fra det Hvite Hus kommer, vil da journalistene ha lært noe som helst, eller vil de bare fortsette der de slapp. Jeg satser på det siste.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Når en journalist gjengir hva en offentlig person har sagt så gjengir de hva personen har sagt. Det er god presseskikk å etterprøve påstandene, men det kan være vanskelig. Da er det opp til journalistene å gjøre klart at dette er hva som ble sagt og så er det opp til leseren å sannsynlighetsvurdere uttalelsene.

 

En form for etterprøvelse vil være å la meningsmotstandere også komme til ordet samtidig for å få en balansert fremstilling.

 

...men det er i en verden hvor nyheter er viktigere enn politiske budskap. Vi lever ikke i en slik verden, og det gjør iallfall ikke amerikanske medier.

Lenke til kommentar

Jeg ser fortsatt at en del nettsteder skriver om dette, f eks huffpost, men har man noen kilder overhodet annet enn en ansatt i amerikansk UD som insisterte på å være anonym? Denne saken har vært en big deal i amerikansk valgkamp, hvordan vet du at dette ikke er et valgkamputspill fra en politisk aktivist inne i UD?

 

Det er ganske ironisk at du er skuffet over hvor mange som lot seg manipulere, uten at du selv utviser det snev av kildekritikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(Når folk ikke protesterer regner jeg med at de godtar overskriftene - i motsatt fall

er det stoff nok for en bok her)

 

Kjernen i historien er terror. Den amerikanske ambassadøren fikk samme behandling

som de amerikanske soldatene i Somalia. Da sa amerikanerne takk for seg (hvorfor

amerikanerne ble så redde dengang skjønner jeg ikke - men de vet vel noe om psykologi

som ikke jeg kjenner til?).

 

Her løste de problemet med å manipulere media. Veldig opplagt.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...