I16 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Heisann folkens. Kjøpte meg for et par uker siden en tilsynelatende flott Volkswagen Caravelle. Prøvekjørte den sammen med en kompis, og vi var begge enige om at den var et bra kjøp. Noen dager etter kjøpet skulle jeg gjøre bilen skikkelig ren, og begynte med å ta ut det grusomt stygge teppet i bagasjerommet. Det var da jeg fant ut at det var klissvått der. Store deler av "gulvteppet" bak i bilen var søkkvått, og når jeg løftet det opp, så det slik ut under: Det blir skikkelig vått hver gang det regner. Jeg har gjort flere forsøk på å tette lekkasjen selv, men hver gang jeg tror jeg har tettet det, så finner jeg et nytt sted det lekker fra. Lekkasjen er med andre ord omfattende, og det lekker på begge sidene bak. Dum som jeg var tegnet jeg ikke noen kontrakt med selger, men han forsikret meg muntlig om at det ikke var noe mer galt med bilen enn de tingene vi fant ut under prøvekjøringen (litt skjev forstilling, lydhorn ute av funksjon). I dag snakket jeg med selger på telefon, og han påsto å ikke kjenne til denne lekkasjen. Dette har jeg vanskelig for å tro, da den faktisk er synlig på noen av bildene fra Finn-annonsen: Men som nevnt tidligere, så lå det et annet teppe i bagasjerommet da jeg kjøpte bilen, slik at denne lekkasjen/vannskaden var usynlig. Jeg føler meg litt lurt. Har jeg grunnlag til å klage dette inn? Selger har avtalt å komme bortom en tur i morgen kveld for å se på det, men jeg vet jo at det ikke er noe han kan gjøre med det uansett. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Var det overhode ikke noe kontrakt mellom deg og selger? Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg er enig med deg at det virker sannsynlig at selger visste om dette, men jeg tror også, dessverre for din del, at dette vil bli sett på som noe du burde oppdaget selv og. Da man som kjøper har et ansvar for å se etter åpenlyste feil og mangler. Riktignok har selger opplysningsplikt i tillegg, så det er ikke godt å si hva utfallet i en slik sak hadde blitt. Det kommer ann på hva du betalte for bilen og hvordan tillstand den ellers er i. Du får se hvordan det går når selger er innom, og hva dere eventuelt blir enige om. Det du ellers kan gjøre er jo å ta ut så mye av interiøret som du kan uten at du ikke kan bruke bilen om du trenger den daglig, for så å spyle den på utsiden samtidig som det sitter en person inne i bilen for på den måten og lokalisere lekasjer. Det ser og ut som du har fått overflaterust i gulvet, ikke lett å si om det er gjenomgående utifra bildet. (Er egentlig ikke lett å merke før man begynner å pusse, etter min mening) Men om det bare er overflaterust ville jeg pusset det ned og hatt på en form for ruststopper, og eventuelt gitt det et par lag med lakk i etterkant. Så håper jeg det ordner seg for deg. 1 Lenke til kommentar
I16 Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Det var rett og slett ikke mulig å oppdage av to grunner: 1. Han hadde dekket over med et annet teppe. 2. Det hadde ikke regnet på en stund da jeg kjøpte bilen, så det var heller ikke så vått som det blir etter mange regnværsdager. Har prøvd å fjerne masse interiør og sett inni, og det ser ut til å lekke fra mange steder, inkludert lufteventilene, støtfangerfestene og fra vinduet. Sistnevnte er vanskelig å presisere, da vannet sannsynligvis renner innom mange steder før det kommer ut flere steder under vinduene. Betalte 17.500 for bilen, og ellers er den i god stand. Selger var veldig tydelig på at bilen var i bedre stand enn andre biler til samme pris. edit: Snakket nettopp med forbrukerrådet på telefon, og de var helt enige i mitt standpunkt. Selger kan ikke ha unngått å legge merke til denne lekkasjen etter å ha hatt bilen i 4 år, og har absolutt plikt å opplyse kjøper om dette. Selgers opplysningsrett går ifølge dem over kjøpers plikt om å undersøke bilen. Endret 11. oktober 2012 av I16 Lenke til kommentar
stue Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Hvordan skal man gå frem overføre selger da? Sende ham faktura? Virker vanskelig å få penger tilbake under slike omstendigheter dessverre. Lenke til kommentar
Kvatro Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Dessverre kommer du ingen vei uten kontrakt. Er ikke stort mere å si. Selger kan stå på at han har opplyst om lekkasjen. Det er fordelen med å skrive kontrakt, og det bør, som du sikkert nå har merket, ALLTID gjøres ved bruktbilkjøp. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Sjølv om du ikkje har kontrakt så vil du kunne ta dette til konfliktrådet. Spørsmålet blir då om kva som er mest sannsynlig. I fyrste omgang vil ein då sjå på om det er rimelig å anta at du var villig til å betale det du betalte dersom du hadde visst om skaden. Lenke til kommentar
I16 Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2012 Nå har selgeren vært på besøk en tur, og har lovet å fikse vannlekkasjen som han mener kommer fra pakningene rundt vinduene bak. Skal kjøre bilen bort til verkstedet hans på tirsdag, så får vi se hva det blir til. Håper jo jeg slipper å opprette noen form for sak på dette, og at han klarer å fikse det. Lenke til kommentar
I16 Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Saken blir bare mer og mer interessant... Egentlig skulle han hente bilen her på tirsdag som var, men det skjedde aldri. Han ringte meg igjen på onsdag, beklaget at han ikke hadde fått ordnet det, og lovet å hente bilen på fredag. Nå sitter jeg her på fredagskvelden, med brev om avskilting i hendene, og ingen har hentet bilen. Det viste seg at han ikke betalte omregistreringsavgiften, selv om vi avtalte det. På telefon sier han at han "betalte årsavgiften på ca 3000kr". Nå var det faktisk jeg som betalte den halve årsavgiften pluss gebyr på ca 1970kr. Nå foreslo han å hente bilen på lørdag, men jeg må få levert kvittering på at omreg.avgiften er betalt før jeg bilen kjøre noe sted. Så skal jeg få med et par kompiser også, så han ikke finner på noe tull... Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Dette kunne og burde du oppdaget. Det å sjekke for rust i bagasjeromsgulvet er jo elementært. Lenke til kommentar
stue Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Jeg trodde omregistreringsavgiften ble sendt hjem til ny eier. Hvem har levert melding om eierskifte til veivesnet? Lenke til kommentar
I16 Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Dette kunne og burde du oppdaget. Det å sjekke for rust i bagasjeromsgulvet er jo elementært. Jeg leste mye rundt om hva man bør sjekke når man kjøper ny bil, og det dukket ikke opp. Det med omregistreringsavgiften er sannsynligvis en misforståelse pga. språk. Satser på å få klarhet i dette i morgen. edit: Nå har jeg fått bilen tilbake, og nå skal den være vanntett. Så får vi se om det holder ut neste regnværsdag! Endret 22. oktober 2012 av I16 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Ja, da ser det jo ut til at du fikk løst saken. Generelt er det greit å ha en skriftlig kontrakt i slike saker, om ikke annet så i form av en e-post hvor man skriver ned de vesentligste punktene (pris, levering, ansvar for omreg.avgift, beskaffenhet, feil og mangler man er klar over, ulykkes- og verkstedshistorikk etc.). Så spør man om dette aksepteres. Det er imidlertid ikke slik at man automatisk har tapt bare fordi kjøpet skjedde muntlig. Kjøpsloven gjelder så langt annet ikke er avtalt, og vil bestemme hvilke rettigheter og plikter man har. Problemet er at det er vanskelig å bevise hva som ble sagt og opplyst. Lenke til kommentar
I16 Skrevet 15. november 2012 Forfatter Del Skrevet 15. november 2012 *Oppdatering* Det gikk ikke mange dagene før jeg fant ut at det fortsatt var lekkasjer i bilen, så jeg tok kontakt igjen og ba ham gjøre jobben skikkelig. Her er det jeg postet på VW-forumet: Dette blir bare bedre og bedre. For et par uker siden sa jeg selgeren kunne ta bilen tilbake igjen, for så å bruke god tid på å få jobben gjort skikkelig, da jeg uansett ikke hadde hastverk med å bruke bilen. Så får jeg en telefon på lørdag der han forklarer følgende: "Now I have drive the car around very much, there is absolutely no water coming in. I order replacement window and take out old window. I will bring car on Monday evening". Så selv om engelsken hans ikke akkurat er topp, er det lett å forstå at han hadde byttet minst ett vindu hvertfall, og at det absolutt ikke kom mer vann inn i bilen. Så går mandagen uten at han dukker opp. På tirsdagen sender jeg melding og spør om han kommer, og da får jeg svar om at han skal komme på kvelden. Ingenting skjer. På onsdag sender jeg ny melding og sier at han bare må få levert bilen før lørdag (da trenger jeg den), og dersom jeg ikke er hjemme kan han bare gjemme nøkkelen nær bilen. På torsdag (dagen jeg skriver dette) kommer jeg hjem fra jobb til levert bil, med nøkkelen i tenninga såklart. Nå skal jeg gjøre det kort og brutalt: Han har ikke byttet ut et forbanna vindu, han har bare borret et hull i hver side der vannet samler seg, slik at det renner ut. Han har med andre ord lovet å reparere, løyet meg rett opp i telefonrøret om at reparasjonen er gjort, men det han egentlig har gjort er skadeverk på bilen. - Joda, vannet renner jo ut, men snakk om å pisse i buksa for å holde seg varm. Jeg vet jeg luftet tanken her med å borre et slikt hull selv, men jeg ville aldri gått gjennom med å faktisk gjøre det etter det jeg fikk høre. Han kunne da i det minste sagt han ikke klarte å reparere lekkasjen. Nå er dette ikke lenger en sak om manglende opplysninger om mangler, men heller en sak om skadeverk. Skal jeg ta dette til forbrukerrådet eller politiet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå