ATWindsor Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Tull og tøys. Jeg krever to ting, og de er som følgende; # Et bevis på ATWindsor sin formell om lysehastighet. # Utdypning og konkrete eksempler fra Lycantrophe om at jeg har "Med evnene Tricell har påberopt seg oppgjennom..." Er det så vanskelig? Jeg akter ikke å bruke tid på å bevise for andre at jeg kan matematikk og fysikk, men jeg kan kanskje hjelpe andre om jeg føler for det. Svaret jeg ga er nok kanskje ikke optimalt for det du lette etter, men spørsmålet var heller ikke så tydelig. FOrmelen viser at energien går mot uendelig når man når lyshastigheten. Men det er altså ikke det du er ute etter som bevis, du ønsker ett bevis på at den spesielle relativitetsteori er riktig? Forstår jeg deg rett? AtW 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Greit, da vet jeg ditt standpunkt. Vi prøver igjen med andre; Hvorfor er det ikke mulig å reise i overlyshastighet? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Greit, da vet jeg ditt standpunkt. Vi prøver igjen med andre; Hvorfor er det ikke mulig å reise i overlyshastighet? Fordi du må komme deg opp til lyshastigheten for å komme forbi den, og for å komme opp til lyshastigheten må du ha uendelig høy kinetisk energi. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Du kjører den igjen... Da vant du en enveis ekspressbillett til min ignoreringsliste. Alle dine innlegg blir dermed automatisk ignorert Oppdatering: Innlegget var rettet mot et innlegg fra Lycantrophe, som ikke lengre er tilgjengelig. Endret 11. oktober 2012 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Hvor ble det av driten? splitting av tråd... Endret 10. oktober 2012 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Greit, da vet jeg ditt standpunkt. Vi prøver igjen med andre; Hvorfor er det ikke mulig å reise i overlyshastighet? Fordi naturen er slik! Det var neppe det svaret du ønsket deg, men vi kan ikke utlede fra første prinsipper at det må være slik. Vi vet ikke en gang om det finnes noen første prinsipper å utlede fra når det gjelder fysikk. På et eller annet nivå baserer all fysikk seg på å beskrive det vi observerer i naturen. Formelen AtW viser til er en konsekvens av antakelsene/observasjonene 1) både Newtons og Maxwells lover er like i alle inertialsystemer; og 2) lyshastigheten i vakuum er den samme uavhengig av kildens/observatørens bevegelse. Utledningen er ikke spesielt vanskelig, men jeg tror likevel ikke jeg skal prøve å vise den her i forumet. Du får heller ta en titt i en lærebok. Det er mange å velge mellom, men jeg liker spesielt denne. Stilen er litt gammel, men forfatteren er svært tydelig på hvilke antakelser som er nødvendig å ta med. 9 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Men når vi er inne på temaet: jeg har hørt at jo nærmere lysets hastighet man er, jo mindre masse er man. Er dette sant? I så fall, hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Snarere motsatt - jo nærmere lysets hastighet, jo større motstand mot ytterligere akselerasjon. Med andre ord øker den effektive massen når farten øker. 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Men når vi er inne på temaet: jeg har hørt at jo nærmere lysets hastighet man er, jo mindre masse er man. Er dette sant? I så fall, hvordan fungerer det? Men når vi er inne på temaet: jeg har hørt at jo nærmere lysets hastighet man er, jo mindre masse er man. Er dette sant? I så fall, hvordan fungerer det? Snarere motsatt - jo nærmere lysets hastighet, jo større motstand mot ytterligere akselerasjon. Med andre ord øker den effektive massen når farten øker. Ja, dette kan lett vises med Newtons 2. lov: Vi har et legeme med masse som beveger seg svært nær lysets hastighet. For å akselerere dette legemet ytterligere, må vi påføre en kraft. Newtons 2. lov gir ΣF=ma, og siden vi vet at legemer ikke kan bevege seg over lysets hastighet, må massen øke. Endret 15. oktober 2012 av maikenflowers 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 og siden vi vet at legemet kan bevege seg over lysets hastighet Nix. 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 og siden vi vet at legemet kan bevege seg over lysets hastighet Nix. Oi, et "ikke" ble utelatt der ... Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Folkens, det nytter ikke poste en formel og si det er bevis. Man må jo heller forklare hvorfor formlen er formulert sånn. Her er grunnen til at overlyshastighet er umulig: Lysets hastighet er c relativt til observatøren, dette gjelder for alle observatører(trenger ikke å være noe levende eller kunne se). Person A står stille, lyset beveger seg c(300000km/s) fortere enn han. Person B beveger seg i 10km/t, lyset beveger seg c fortere enn han også. Person B observerer at alt lys beveger seg 300000km/s + 10km/t i forhold til person A) Person C kjører romskip i 300000km/s lyser beveger seg c fortere enn han også. Person C ser at alt lys han ser passerer person A i en fart av 600000 km/s) Lyset er en råkjører som alltid vil passere deg med c raskere enn deg. Du er sjangseløs i dette kappløpet. Se for deg at lyset har øyne og du får lov å se igjennom de. Lys A kruser bortover i 1 m/s Lys B passerer Lys A 300000km/s raskere. Lys A bestemmer seg nå for å Passere Lys B med en hastighet 300000km/s raskere enn Lys B. Lys B Gjør det samme. Lys A gjentar. Til slutt så beveger de seg i evig lengde per tid. Da tar lys A og lys B av seg armbåndsuret sitt, kaster det og bestemmer seg for å gi faen i alt som heter tid. Kortsagt lyset tar alltid å kjører fra deg. Når du øker farten, så øker lyset. Lyset kjører allerede i evig fart, de gangene det konkurerer med seg selv. Og siden vi mennesker har masse, noe lys ikke har, trenger vi mer energi ettersom hvor fort vi vil kjøre. Lys kjører samme farten uansett hvor mye/lite energi det bærer. 3 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvorfor? Jeg tror ingen sikkert vet hvorfor lyset "gidder" å bevege seg i den hastigheten relativt til alle ting. Men det er bevist at lyset gjør det. 2 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Men det er jo ikke bare at man trenger "mer energi". Da hadde det latt seg løse. 1 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Ja, dette kan lett vises med Newtons 2. lov: Vi har et legeme med masse som beveger seg svært nær lysets hastighet. For å akselerere dette legemet ytterligere, må vi påføre en kraft. Newtons 2. lov gir ΣF=ma, og siden vi vet at legemer ikke kan bevege seg over lysets hastighet, må massen øke. Masse øker da slettes ikke med fart. Og uansett hvor stor fart et objekt har med untak av evig, vil aldri massen øke uansett hvor mye krefter du utsetter det for(igjen untak av evig) Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Folkens, det nytter ikke poste en formel og si det er bevis. Man må jo heller forklare hvorfor formlen er formulert sånn. Her er grunnen til at overlyshastighet er umulig: Lysets hastighet er c relativt til observatøren, dette gjelder for alle observatører(trenger ikke å være noe levende eller kunne se). Person A står stille, lyset beveger seg c(300000km/s) fortere enn han. Person B beveger seg i 10km/t, lyset beveger seg c fortere enn han også. Person B observerer at alt lys beveger seg 300000km/s + 10km/t i forhold til person A) Person C kjører romskip i 300000km/s lyser beveger seg c fortere enn han også. Person C ser at alt lys han ser passerer person A i en fart av 600000 km/s) Lyset er en råkjører som alltid vil passere deg med c raskere enn deg. Du er sjangseløs i dette kappløpet. Se for deg at lyset har øyne og du får lov å se igjennom de. Lys A kruser bortover i 1 m/s Lys B passerer Lys A 300000km/s raskere. Lys A bestemmer seg nå for å Passere Lys B med en hastighet 300000km/s raskere enn Lys B. Lys B Gjør det samme. Lys A gjentar. Til slutt så beveger de seg i evig lengde per tid. Da tar lys A og lys B av seg armbåndsuret sitt, kaster det og bestemmer seg for å gi faen i alt som heter tid. Kortsagt lyset tar alltid å kjører fra deg. Når du øker farten, så øker lyset. Lyset kjører allerede i evig fart, de gangene det konkurerer med seg selv. Og siden vi mennesker har masse, noe lys ikke har, trenger vi mer energi ettersom hvor fort vi vil kjøre. Lys kjører samme farten uansett hvor mye/lite energi det bærer. Både lys A og lys B vil bevege seg med lysets hastighet, 300 000 000 m/s ... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Person C ser at alt lys han ser passerer person A i en fart av 600000 km/s Nix, ikke mulig. Lyshastigheten er alltid konstant, i forhold til alle, enten de beveger seg eller ikke. Lyshastigheten i vakuum er 299 792 458 m/s. 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Ja, dette kan lett vises med Newtons 2. lov: Vi har et legeme med masse som beveger seg svært nær lysets hastighet. For å akselerere dette legemet ytterligere, må vi påføre en kraft. Newtons 2. lov gir ΣF=ma, og siden vi vet at legemer ikke kan bevege seg over lysets hastighet, må massen øke. Masse øker da slettes ikke med fart. Og uansett hvor stor fart et objekt har med untak av evig, vil aldri massen øke uansett hvor mye krefter du utsetter det for(igjen untak av evig) Ingenting kan ha fart over lysets hastighet, derfor blir det meningsløst å snakke om evig fart ... Og jo, masse øker med farten. 1 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Men det er jo ikke bare at man trenger "mer energi". Da hadde det latt seg løse. Nei, uansett hvor mye energi du greier å nevne med et naturlig tall(eller reknestykke som gir et svar i naturlige tall) i joule. (999999999999999999999999999999) delt på 00000000000000000000000000000000000000000000000.1= Svar, oppgitt i terra joule. Er en energimengde du på fører noe som veier 1kg Så vil du bare få objektet til å øke til en syyk fart, og lyset vil bare fortsette å bevege seg c raskere, enn objektet relativt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå