Gå til innhold

Program for å rydde i kaotisk bildesamling

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om noen har et tips til et program som relativt enkelt kan rydde opp og organisere en større samling med bilder.

Bilder har blitt lagret over flere år fra ulike kamera, på ulike maskiner og i forskjellige mapper/disker.

Maskinhavari og påfølgende rekonstruksjon av backup på flere disker har ført til et sant kaos med ulike duplikatfiler og blandede mapper all over.... :hmm:

Så det jeg er på jakt etter er et program som kan søke gjennom en eller helst flere disker etter bilder, og så gi meg mulighet til å sortere disse etter bildenes metadata. Virker som om noen av selve filene har fått endringer på tid/dato, så sortering i en vanlig filbehandler eller et enkelt program som Picasa funker ikke for min del.

Om bildene kan kopieres/flyttes til egne mapper sortert etter årstall og måned hadde det vært flott, og en mulighet til å få luket ut duplikatfiler er også nødvendig.

Et gratisprogram er jo fint, men betaler gjerne noen kroner om det er noe brukanes program som kan gjøre denne jobben.

Får jeg ikke gjort det nå ganske snart, er jeg redd det blir totalt håpløst. :nei2:

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke videre imponert over katalogbiten til Lightroom...

Tom

Dette må jeg si at jeg er litt nysgjerrig på. Katalogdelen av LR er vel kanskje den delen som får mest skryt rundt omkring, og også den modulen jeg antagelig både bruker mest og er aller mest imponert over. Ikke at de andre modulene er vesentlig dårligere eller mindre imponerende, men katalogmodulen er altså (for meg) kanskje den aller beste.

Så hva er det som gjør at du er lite imponert?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke videre imponert over katalogbiten til Lightroom; så da vil jeg heller foreslå ACDsee 14 eller ACDsee Pro 6.

Tom

Har lastet ned prøveversjon av nyeste ACDSee 15 for å teste denne.

Satte det til å scanne gjennom en disk for å sortere bilder der, og programmet krasjet etter drøye 30 min lenge før det var ferdig.....

Så en dårlig start.

Skal teste ut andre forslag med Digicam programmet og se hvordan det går.

Finnes det forresten prøveversjoner av Adobe sine programmer med full funksjonalitet?

Edit: Og fant jo det ut ja på Adobe sin side at de har en prøveversjon.....

Da skal den også bli testet senere i dag.

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Finnes det forresten prøveversjoner av Adobe sine programmer med full funksjonalitet?

Ja, du finner 30-dagers full-versjoner for test hos Adobe. Men redd du ikke slipper unna en del manuell sortering/rydding uansett hva du velger.

Den viktigste funksjonen er om jeg kan få flyttet/kopiert bilder fra den rotete plasseringen jeg har og inn i mapper sortert på årstall og dato. Duplikater, ulike kamera samt motiver/steder får jeg nok fikse selv ja.

Lenke til kommentar

De fleste dam-verktøy som lightroom, photo mechanic, idimager osv, vil kunne gjøre alt det du ber om her. Er vel bare et spørsmål om å laste ned prøveversjoner og finne den du liker best. Ser at Idimager har blitt oppdatert og heter nå photo supreme. Noen her som har prøvd dette?

Lenke til kommentar

Ja, du finner 30-dagers full-versjoner for test hos Adobe. Men redd du ikke slipper unna en del manuell sortering/rydding uansett hva du velger.

Den viktigste funksjonen er om jeg kan få flyttet/kopiert bilder fra den rotete plasseringen jeg har og inn i mapper sortert på årstall og dato. Duplikater, ulike kamera samt motiver/steder får jeg nok fikse selv ja.

Lightroom vil også finne "Suspected dulicates". En strategi som vil være mulig og sannsynligvis ganske kjapp vil være å importere alt i LR og la den kopiere filer til en ny directory/struktur, gjerne på en ekstra disk (men den gamle kan sikkert brukes hvis du har plass nok).

Da vil alt gå relativt automatisk med liten innsats fra din side. Problemet som gjelder alle slike automatiske strategier er hvor mye du stoler på at programmet/automatikken finner duplikater korrekt. F.eks hva skjer når du har to versjoner hvor du har editert litt på den ene, men ikke på den andre, eller ennå verre du har editert begge. Så når LR (eller hva du nå velger) er ferdig, hvordan verifisere at jobben er gjort korrekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...