Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi finner oss i alt, og holdningene til politikerne i dette landet er at vi skal finne oss i alt. "Dere har det så godt, finn dere i det". Dette gjelder alt av politiske besluttinger, bilister skal finne seg i å måtte betale over halve regninga for de få kilometerne av vei som skal bygges neste år, vi skal finne oss i alt av skatter og avgifter, vi skal finne oss i at regjeringen ikke gidder å investere penger i f.eks infrastruktur her i Norge men vi kan låne penger til å bygge veier i Tyskland og vi er for dumsnille til å forstå at det pågår snikislamisering i dette landet. For å nevne noe.

Og nei jeg orker ikke en politisk debatt i denne tråden.

Endret av eleNerf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da litt av en engasjert trådstarter. ;)

Hehehe....engasjement har vel aldri skadet noen? Etter min mening er alt for mange mennesker i dette landet alt for introverte. Det er et stort problem. Alt for ofte har jeg hørt at noen har uttalt om en eller annen at; Nå stikker den fyren huet frem igjen. - Okei, hva er så problemet. Er det galt å stikke huet frem?

Mye av prpblemet i Norge er at man ikke får prøvd meningene sine. Da slutter man egentlig å reflektere. Hva er mer trist enn dette ?- Er det galt med tenkning?

Lenke til kommentar

Er damer for høye? Er dyr for små? Har barna i verden for mange leker? Vanskelig å svare på slike ekstremt generaliserende spørsmål...

Klart at spm. er generaliserende. Hva er vanskelig med det? - Jeg synes det er interessant å se på årsakene til påstanden om at nordmenn kan være godtroende. Hva kan det være? Les artikkeligen jeg postet lengre oppe så kanskje det gir noen tanker.

Lenke til kommentar

Er damer for høye? Er dyr for små? Har barna i verden for mange leker? Vanskelig å svare på slike ekstremt generaliserende spørsmål...

Klart at spm. er generaliserende. Hva er vanskelig med det? - Jeg synes det er interessant å se på årsakene til påstanden om at nordmenn kan være godtroende. Hva kan det være? Les artikkeligen jeg postet lengre oppe så kanskje det gir noen tanker.

Problemet med spørsmålet er at å svare ja eller nei på det blir veldig unyansert. Jeg ville svart: Det kommer an på. Forøvrig en interessant artikkel, med mange gode poenger.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Problemet med spørsmålet er at å svare ja eller nei på det blir veldig unyansert. Jeg ville svart: Det kommer an på. Forøvrig en interessant artikkel, med mange gode poenger.

Tar det til etterretning, men mener forsatt at spm. har noe for seg. Kultur må drøftes på et overordnet plan.

Lenke til kommentar

Blanding av uvitenhet og naivitet/dumskap er en fin miks. Denne artikkelen er også relevant. Siden spørsmålet til OP dekker såpass stort område faller dette også under at vi nordmenn finner oss i det meste. Noen skjønner ikke hva dette dreier seg om og andre synes det er greit å bli overvåket, "jeg har mitt på det tørre, bra at internett overvåkes for å stoppe terrorister".

Inb4 staten har full kontroll og man blir straffet hvis man tenker eller ytrer seg "feil". Se på land som Kina.

Endret av eleNerf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt overvåking er bra eller ikke er et verdispørsmål. Overvåking er en pris som kan være nødvendig å betale dersom vi vil ha økt sikkerhet, og på samme måte vil lav sikkerhet kunne være en pris dersom vi ikke vil ha overvåking.

Jeg er forøvrig helt enig med deg, Running Fox. Janteloven setter tøyler på oss, og når folk slutter å bidra til debatt, da går man også glipp av en hel del gode innspill. Det er fryktelig trist, og jeg aner dessverre ikke hva man kan gjøre for å engasjere mennesker i viktige og interessante spørsmål.

Jeg liker forøvrig å anvende Alexis de Toucquevilles teori om USA på Norge. Han mener at USA er liberalt, men bare til en viss grad. Innenfor samfunnets rammer var friheten stor, men så fort man våget seg utenfor de ble man fryst ut. Han mente det var et sterkt konformitetspress i USA, og at det endte opp med å virke nærmest mot sin hensikt. Jeg er helt enig med ham, og jeg mener det samme gjelder Norge. Innenfor rammene kan vi gjøre omtrent som vi vil, men så fort vi våger å gjøre noe litt dristig, som å snakke med fremmede, ja da kan man fort bli sett på som en alien. Dessuten er rammene en refleksjon av janteloven, noe som naturligvis gjør dem smale. Konformitetspresset ser vi også, enhver som ikke følger presedensen ses på som sosialt utilpass og merkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Regulering versus deregulering er et interesant fenomen. Hvor langt inn i den enkeltes liv skal staten ha lov til å gå? Jeg tror at nordmenn i stor grad aksepterer langt mer enn hva som er til deres eget beste. Vi tenker ikke over det i det daglige, men den dagen ett eller annet skjer som gjør at du selvforskyldt eller uforskyldt havner i en vanskelig situasjon, da vil mange forstå hvor lite tillitt vi har til den enkeltes fornuft i dette landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...