Gå til innhold

Skadelig med dug på linsa?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ikke selve duggen på glasset, men luftfuktighet som kondenserer kan potensielt skade elektronikk i kamera og objektiv.

Når du har vært ute i kaldt vær bør du derfor legge kamerautstyret inn i en lufttett pose som du knyter igjen, før du går inn døren. La så posen med kameraet ligge til det har fått romtemperatur, før du åpner posen. da vil det ikke dannes kondens på kameraet, og elektronikken er trygg.

Lenke til kommentar

Kondens innvendig i objektiver kan forårsake mugg/soppdannelse.

Anbefaler og la utstyret akklimatisere seg før man begynner og tukle med det, lufttett pose er nevnt, man kan også la utstyret ligge i kamerabagen en timer tid før man eksponerer det i romtemperatur.

Lenke til kommentar

Bare sprøyt, litt dugg går helt fint; enda aldri opplevd noen problem relatert fuktighet fra D70 og oppover. Bruk er mitt tips, henge seg opp i hva kamera overlever er ikke noe poeng. Bruk fornuftig og det fungerer fint, litt regn eller fuktighet er ufarlig. Selvsagt kan man være uheldig, men på en annen side - man kan få en stein fra verdensrommet i hodet også ;)

Lenke til kommentar

Vært ute å tatt noen bilder, men da jeg kom inn i varmen dugget det igjen på glasse.

Er dette skadelig for objektivet?

Som de andre sier, nei, dugg er ikke farlig.

Jeg har fotografert siden slutten av 70-tallet og har flydd ut og inn med ulike kameramodeller, alt fra helt enkle kompaktkamera som definitivt ikke har vært vanntette, til ganske dyre (D)SLR som nok har hatt greie fuktbeskyttelser. Men jeg har aldri hatt noe kamera som har vært markedsført som vanntett.

Jeg har aldri tenkt på at jeg må putte kamera i en pose/la kamera akklimatisere seg/tørke forsiktig over tid/eller andre såkalte regler. Jeg har altså bare tatt med kamera ut, tatt bilder, nesten uansett vær og temperatur, og tatt med kamera inn igjen. Flere ganger har ulike modeller vært tilnærmet våte av dugg og fuktighet.

Jeg har aldri hatt noe problem med noe kamera, ikke en eneste gang. Kanskje har jeg hatt flaks i disse 30 årene, kanskje tåler kameraene litt mer enn vi tror. Jeg vet ikke, jeg har som nevnt aldri tenkt særlig over dette...:-)

Lenke til kommentar

Bare sprøyt, litt dugg går helt fint; enda aldri opplevd noen problem relatert fuktighet fra D70 og oppover. Bruk er mitt tips, henge seg opp i hva kamera overlever er ikke noe poeng. Bruk fornuftig og det fungerer fint, litt regn eller fuktighet er ufarlig. Selvsagt kan man være uheldig, men på en annen side - man kan få en stein fra verdensrommet i hodet også ;)

Ganske enig egentlig, særlig det siste der :)

Men man kan være føre var også. La kameraet ligge i fotobagen. Ta ut minnekort før du går inn hvis du skal redigere bildene dine med en gang. Er mye overforsiktighet angående utstyr der ute. Kameraet tåler som regel litt fukt uten problemer. Synes mer synd på bilen egentlig som må være ute på saltede veier om vinteren.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...