Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Vurderer å kjøpe E-klasse 2007++


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvaliteten er vel ikke fantastisk (i likhet med det meste andre som er å få kjøpt).

 

Generelt bør man ligge unna diesel biler. Bl.a. så er dieselpartikkelfilteret kilde til svært mye problemer.

 

Jeg regner med du har hatt en c200 som leiebil. Hvis det er kjøreegenskapene du liker så bør du kanskje ikke oppdage BMW 3-serie, heller ikke med sportsseter og xenonlys. :)

Lenke til kommentar

W211 er en fantastisk bil. 2007 faceliften er også ganske grei. Bra du har bestemt deg for å kjøpe en med facelift, ikke at forskjellene er noe store, er tross alt samme bilen med et litt mer moderne uttrykk. Om kjørekomfort og kjøreglede er i høysete kan det kanskje være aktuelt å kjøpe en godt utstyrt pre-facelift (fra sent 2003).

 

Vil ikke anbefale å kjøpe en taxikjørt bil, altså en 2007 modell som gjerne har gått 200k og det som værre er. Kvaliteten er ypperlig, og vedlikeholdet har sannsynligvis vært bra om de har vært godt oppfulgt med servicer. Er flere W211'er i Norge som allerede har passert en halv mill. km og vel så det uten de største reparasjonene.

 

Anbefaler å kjøpe en 200 CDI. Det er akkurat samme bil som 220 CDI, bare med annen programvare. Kan lett hente ut de ekstra hestene for å komme opp på 220 CDI effekt eller mer med annen programvare/remap.

 

Hvor mye har du tenkt til å bruke?

Lenke til kommentar

Takboks? Stasjonsvogn, familiebil?

 

Er du som skal ha bilen, men hvit metallic på en W211 er ikke særlig pent mtp. de runde formene. Men er fint på W212 (2010- ).

 

Du bør se etter en Elegance. Er hovedsaklig 3 varianter W211. Men det meste kan spesifiseres som man vil: Elegance, Avantgarde og Classic.

 

Avantgarde er noen cm lavere og har stivere understell og fjærer. En sportsligere utgave. Gjenspeiler seg gjerne i interiøret med metall i interiøret istedenfor treverk. På begynnelsen av 90-tallet hette dette "Sportline".

 

Elegance er mer "gubbete" og en personlig favoritt. Vi har bare hatt elegance i familien. Det er mykere fjærer og den er litt mer sofistikert innvendig gjerne med treverk i dashen osv.

 

Avantgarde og Elegance er på samme nivå prismessig.

 

Classic er billigste utgaven og den ville jeg personlig holdt meg unna.

 

Budsjett på 260 er bra. Kan få mye bra E-klasse for den prisen.

Endret av Senna
Lenke til kommentar

e-klasse er en bil jeg også vurderer, så jeg har prøvd å sette meg litt inn i + og -

 

rust: joda w211 ruster den og.. mb e-klasse begynte med galvanisering/voks i 2003, med forbedring i 2004 og 2006..

 

faceliften fra 2007 har lite rustproblemer, men sjekk hjulbuene bak og bakluka

(bakluka er riktig nok av aluminium så å kalle det rust er vel litt feil)

 

forstilling: slitte ende- og spindelledd.. dette gjelder mest 320 R6 cdi + V8..

dette er forbedret fra 2007 + at R6 ble borte og erstattet av en aluminium V6 cdi (e280 og e320) som er endel lettere.

 

airtronic: svindyrt hvis den ryker.. den funker også med motoren av..

så her bør du koble av batteriet over natta for å se om bilen siger.. altså.. når du prøvekjører en e-klasse med airtronic så må du ha den i (minst) 1 døgn.

 

lykter: sjekk at auto høydejustering funker.. dyrt å reparere

 

registerkjede bør byttes hver halve million km :)

 

vanskelig å skille årsmodellene.. mercedes er den eneste (som jeg vet om) som ikke følger standard "vehicle indentification number" ..

før og etter facelift ser man jo, men det er vanskelig i skille f.eks en 07 og en 08 mod

http://en.wikipedia....l_year_encoding

 

mest vanlig farge er sort og sølv

 

e200 cdi 136 hk.. litt lite (min mening)

e220 cdi 150 hk til 2006.. 170 etter..

 

7 trinns automat på e280 e320 diesel og e240 bensin

 

høy km er vel ikke noe problem på mercedes.. men selvfølgelig viktig at servicer er holdt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

W211 er magisk :)

Den jeg har kjørt var en E220CDi Avantgarde, og selv med 20 tommere var den latterlig komfortabel :-)

 

Ellers er mye nevnt, rust er dessverre litt utpreget selv på så nye biler, men Mercedes har god rustgaranti.... så lenge servicehefte er følgt til punkt og prikke :nei2:

 

Btw. du kan også belage deg på litt høy pris på verksted, vanlig service kan fort bikke opp mot 10 000 hos Bertel O. Steen ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...