AdNauseam Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Hei, Jeg trenger nettverkstilkobling fra et bygg til et annet. Routeren sitter i bygg 1, jeg bor i bygg 2. Jeg får også elektrisitet fra bygg 1. Dere kan se på Bygg 1 som et vanlig hus og bygg 2 som en hytte/"leilighet". Per idag får jeg internettilkobling ved å bruke et USB-nettverkskort med retningsbestemt antenne (Kingmax). Det fungerer ypperlig, men jeg får bare tilkoblet èn enhet. Telefonen, den bærbare PC-en og besøkets enheter får altså ikke tilkobling her. Jeg har prøvd Ad-Hoc, bro-tilkobling mellom nettverkskort, deling av internettilkobling, også prøvd å koble enheter til router og switch. Har klart å fått internettilkobling til 2 enheter samtidig, men det ender ofte med nettverksproblemer og IP-konflikter. Klarte 3 enheter, men det endte med at alle mistet tilkoblingen rett etterpå, noe som er ganske logisk. Jeg har en siste løsning som kanskje kan fungere, det er å koble en HomePlug-enhet i bygg 1 (hvis jeg får lov) og en i bygg 2. Da kan jeg videre koble dette til en router og få både trådløst og kablet tilkobling til alle enheter i hytten. Men jeg er usikker på om det lar seg gjøre. Er det noen her som har erfaring med slike enheter? Vil dette fungere? http://www.prisjakt.no/category.php?k=1135&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista http://www.prisjakt.no/product.php?p=1288857 Setter pris på all hjelp jeg kan få! Endret 10. oktober 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hvorfor ikke heller skaffe deg en egen trådløse router som mottar signal fra den andre routeren? Da kan du jo koble til enklet og greit de andre enhetene som trenger tilgang :-) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Det finnes routere som kan fungere som bridge/repeater. Har du vurdert dette? Edit: Ops! Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Som mobile999 påpekte, og som jeg glemte å nevne, så må selvsagt routeren støtte "bridge/repeater bridge" modus. Men det klarer selv min billige Netgear router, så burde være enkelt å finne en passende router. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Hvorfor ikke heller skaffe deg en egen trådløse router som mottar signal fra den andre routeren? Da kan du jo koble til enklet og greit de andre enhetene som trenger tilgang :-) Det finnes routere som kan fungere som bridge/repeater. Har du vurdert dette? Edit: Ops! Som mobile999 påpekte, og som jeg glemte å nevne, så må selvsagt routeren støtte "bridge/repeater bridge" modus. Men det klarer selv min billige Netgear router, så burde være enkelt å finne en passende router. Har vurdert det ja. Routeren min støtter ikke dette så vidt jeg vet (DIR655, den fungerer heller ikke som den skal). Den har heller ikke sjanse i havet å få signal fra bygg 1 herfra. Har vurdert en repeater med retningsbestemt antenne, men dette blir også mye dyrere. Jeg får ikke signal med vanlig antenne, retningsbestemt antenne må til, så dette måtte jeg ha kjøpt inn i tillegg. Ideelt sett vil jeg heller ha en kablet tilkobling. Hadde det vært mulig å få en stabil og god linje via strømnettet så hadde dette vært best, og billigest. Routeren er tilboblet mange trådløse enheter (sikkert kun trådløse enheter) i bygg 1, og har bare 802.11g. Dermed vil jeg også oppnå høyere hastighet med en HomePLug-enhet (teoretisk 500Mb/s). Trenger all ytelsen jeg kan få. Også lav ping. Endret 10. oktober 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Du kan ikke bruke den retningsbestemte antenna fra Kingmax'en på en ev. router? Edit: Det jeg fant ut om Homeplug etter et raskt søk var at for at dette skal fungere smertefritt må dere dele samme strømmåler. Dvs. at hvis din bopel har egen strømmåler, så deler ikke dere de kabler som er nødvendige for at kommunikasjon mellom enhetene skal skje, for dempingen ut av et internt strømnett blir for stort hvis det skal gå gjennom en strømmåler. Endret 10. oktober 2012 av Polarbastard Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Du kan ikke bruke den retningsbestemte antenna fra Kingmax'en på en ev. router? Nei, fordi det er et nettverkskort med antenne (lodded fast internt i antennen). Ut ifra den får jeg bare USB. Det er en slik: http://dx.com/p/2000mw-802-11g-b-n-150mbps-usb-wi-fi-wireless-network-adapter-w-20dbi-directional-antenna-66196 Det ser slik ut: Den flotte tegningen min er litt feil, men prinsippet står. Jeg har prøvd med ganske gode Intel-nettverkskort, og jeg ser SSID, men får ikke koblet skikkelig til. Tilkoblingen er ubrukelig. Det er umulig å få kontakt med noenting. Har også prøvd å sette D-Link DIR 655 i bygg 1, fikk heller ikke skikkelig kontakt. Jeg har mitt eget sikringsskap, men det kommer fra bygg 1. Det er jo koblet sammen sånt sett, utifra det jeg har lest så vil dette fungere. Så det kunne jo kanskje vært mulig å koble en HomePlug-enhet i stuen her (nærmeste rom) sammen med en router, og så sette en annen HomePlug-enhet i bygg 1 koblet sammen med routeren fra Telenor. Hva sier folk? Endret 10. oktober 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg har mitt eget sikringsskap, men det kommer fra bygg 1. Det er jo koblet sammen sånt sett, utifra det jeg har lest så vil dette fungere. Hva sier folk? Ja, så lenge du ikke har egen strømmåler, så skal det gå greit :-) Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Ja, så lenge du ikke har egen strømmåler, så skal det gå greit :-) Jeg har en sånn minimåler, men dette kan jo man koble til hvor som helst, hvilken som helst kurs. Når strømregningen kommer vil mitt strømforbruk gå på bygg 1 sin regning. For å finne ut hva jeg har brukt må jeg lese av her nede. Men leien er inklusivt strøm. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hvor langt er det mellom byggene? Det går fint å få tak i routere som kan kobles til ekstern antenne. Eneste erfaringen jeg har med "homeplug" er med en som nektet å fungere etter første tordenvær. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Vet ikke, men hvis vi sier ca. 25 m mellom antenne og router så tror jeg det stemmer bra. Jeg har hatt lyst på en ny router en stund nå. Den støtter garrantert repeater-modus, så det hadde vært mulig å kjøpe en retningsbestemt antenne å sette på. Men dette blir som sagt ganske dyrt. Min neste router blir en i 1500-klassen, og en antenne koster rundt 200 NOK. Alternativt kunne jeg kjøpt en billig til 3-500 NOK, men den duger nok ikke til så mye. Den må takle mange enheter, og høye hastigheter, også lokalt. Og kanskje det viktigeste, lav ping. Tordenvær ja... Hmm, jeg har overspenningsvern. Irriterende når strømnettet er ustabilt... Endret 10. oktober 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Hvilken router er det snakk om? Det høres ut som den har utrolig dårlig dekning hvis det stemmer at det er så kort mellom byggene. Du skal ikke tro at en router støtter repeater-modus, du må vite. At en router er dyr betyr ikke automatisk at den er god og støtter de funksjonene du trenger. Som du skriver så koster en antenne 200 kroner, det er ikke dyrt. Jeg bruker en Linksys WRT54GL, som er en svært god router (god dekning). Denne støtter i utgangspunktet ikke repeater modus, men jeg bruker den til dette likevel med dd-wrt programvare på den. Jeg har nylig kjøpt en til fordi jeg regner med å bruke en som bridge og den andre til trådløst nettverk (selv om kun en kan klare dette samtidig men med begrensninger i funksjonalitet). Jeg sjekket nettopp på pingtest.net og fikk 9ms ping og 1ms jitter. Hvis du trenger lav ping i forbindelse med spilling som krever rask respons over internett så er trådløst nettverk noe man bør unngå. Endret 10. oktober 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Hvilken router er det snakk om? Det høres ut som den har utrolig dårlig dekning hvis det stemmer at det er så kort mellom byggene.Det er en Zyxel P-2812HNU-F3, har ikke mulighet for å bytte ut denne.Routeren er også bak noen vegger, dekningen ble verre etter støyreduksjon i forbindelse med veinettutbygging. Det er også en viss høydeforskjell, kan være mange faktorer som spiller inn, men jeg får ihvertfall ikke signal med noen av enhetene og konfigurasjonene. Du skal ikke tro at en router støtter repeater-modus, du må vite. At en router er dyr betyr ikke automatisk at den er god og støtter de funksjonene du trenger. Jepp, det er jeg fullt klart over. Jeg handler ikke etter pris, jeg handler etter vare og dens egenskaper. Routere o.l. går fint. Men når det gjelder HomePlug-enheter så har jeg ingen erfaringer med dem, har du? Jeg har også mer peiling på småelektronikk og likespenning. Så jeg er litt usikker på om dette kommer til å fungere slik strømnettet over byggene her er koblet. Må innrømme at jeg blir litt overrasket hvis det faktisk kan fungere. Må innrømme at jeg er usikker på hvordan kursene i mitt bygg er koblet sammen med hovedbygget. Skulle jeg ha tegnet opp et skjema hadde jeg blitt ganske usikker. Men jeg får skylde på at jeg ikke valgte elenergi andreåret på VGS. Meg: likespenning > vekselspenning. Så hva tenker du rundt HomePlug-prinsippet som en løsning her? Som du skriver så koster en antenne 200 kroner, det er ikke dyrt.Nei, det er faktisk ganske billig, jeg kjøper slikt på nett dog. Skal man ha retningsbestemt antenne på Clas Ohlson blir det dyrt. Men denne løsningen krever at jeg kjøper en ekstra enhet som også koster, og som i tillegg er trådløs (som jeg ikke har sansen for). Hvis du trenger lav ping i forbindelse med spilling som krever rask respons over internett så er trådløst nettverk noe man bør unngå. Jepp, derfor jeg vil prøve å få HomePlug-løsningen til å fungere. Trådløse tilkoblinger er noe jeg generelt sett liker å unngå. Spiller faktisk relativt sjeldent (noe som kommer til å endre seg når jeg begynner med hobbyserriøs sim-racing), men jeg liker å ha muligheten når jeg har lyst. Ellers kunne jeg tenke meg å flytte lasten over på en annen router siden Zyxel-routeren ikke klarer lasten. Det er også 6 flere brukere i tillegg til meg. Men spørsmålet da er om HomePlug-enheter fungerer som en dum repeater eller om den er smart nok til å gjøre arbeid. Ideelt sett ville jeg hatt en dum enhet som kan gi arbeidet til en sterkere kandidat. Dette vil også takle flere brukere. Men det er vel en mellomting mellom dette tror jeg, uten at jeg har sjekket opp dette. Endret 11. oktober 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Det er en Zyxel P-2812HNU-F3, har ikke mulighet for å bytte ut denne. Denne routeren har svært dårlig deking. Jeg har testet den og den fikk Telenor finne seg i å ta i retur. Nå fikk ikke jeg testet home-pluggene noe særlig siden de nektet å samarbeide etter tordenværet som kom få dager etter installeringen. Kjenner noen som har de som canal-digital selger og disse enhetene fungerer fint (men har ennå ikke vært utsatt for tordenvær. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Denne routeren har svært dårlig deking. Jeg har testet den og den fikk Telenor finne seg i å ta i retur. Nå fikk ikke jeg testet home-pluggene noe særlig siden de nektet å samarbeide etter tordenværet som kom få dager etter installeringen. Kjenner noen som har de som canal-digital selger og disse enhetene fungerer fint (men har ennå ikke vært utsatt for tordenvær. Det verste av alt er at den forrige routeren var enda verre... Men men, that's life, I guess... Hadde jeg vært ansvarlig for nettverket her så hadde ikke den routeren blitt brukt for å si det sånn. Tror nesten at jeg prøver meg på HomePlug... Burde vel ikke være noen grunn til at det ikke skal fungere, eller? Hadde jeg bare visst akkurat hvordan anlegget var koblet... Endret 13. oktober 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Denne routeren har svært dårlig deking. Jeg har testet den og den fikk Telenor finne seg i å ta i retur. Nå fikk ikke jeg testet home-pluggene noe særlig siden de nektet å samarbeide etter tordenværet som kom få dager etter installeringen. Kjenner noen som har de som canal-digital selger og disse enhetene fungerer fint (men har ennå ikke vært utsatt for tordenvær. Det verste av alt er at den forrige routeren var enda verre... Men men, that's life, I guess... Hadde jeg vært ansvarlig for nettverket her så hadde ikke den routeren blitt brukt for å si det sånn. Tror nesten at jeg prøver meg på HomePlug... Burde vel ikke være noen grunn til at det ikke skal fungere, eller? Hadde jeg bare visst akkurat hvordan anlegget var koblet... Hvordan gikk det? Har du prøvd Home Plug, og virket den bra på anlegget? Det hadde vært nice hvis du hadde fortalt oss dette, så hadde vi fått litt ekstra kunnskap om emnet Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Hvordan gikk det? Har du prøvd Home Plug, og virket den bra på anlegget? Det hadde vært nice hvis du hadde fortalt oss dette, så hadde vi fått litt ekstra kunnskap om emnet Nei, jeg har ikke fått prøvd det enda, dessverre. Men jeg kommer selvsagt tilbake med info hvis/når jeg prøver. EDIT: Ble aldri noe av. Endret 10. oktober 2014 av AdNauseam 1 Lenke til kommentar
noobsquad Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Ett Spørsmål: Jeg har i lengre tid ikke hatt trådløst nett hjemme, da den gamle routeren min streika. Jeg fikk en WRT-54GL av min stefar, men jeg får ikke denne til å fungere... Noen tips til hva jeg burde gjøre? er virkelig helt grønn på nettverk-relaterte ting, så all informasjon vil i tilfelle være nytt for meg:) Jeg har ikke gjort annet enn å holdt inne reset-knappen på routeren, for deretter å koblet denne til modemet i ADSL nettverket som kommer inn i huset mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå