Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

RESPEKT. Er dette noe man må fortjene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Respekt» har flere betydninger.

Respekt eller aktelse er et begrep for vår holdning overfor andre mennesker som kan vise at vi anerkjenner at den andre er verdig en aktelse enten som vår likemann eller som en vi setter høyere enn oss selv. Ærbødighet og anseelse er andre begrep som kan nyttes synonymt. Tilsvarende kan anerkjennelse for en annen persons handling eller prestasjon gir i form av en uttalt respekt. Eksempelvis, «Det står respekt av det valget hun tok.» Begrepet respekt er et positivt ladet ord. Motsetningen til respekt er forrakt. Å vise mangel på respekt vil gjerne bli oppfattet som å være uforskammet. Fra engelsk er begrepet disrespect adaptert til muntlig norsk gjennom slanguttrykket å disse. - Sitat fra Wikipedia

Ordet respekt kommer fra latinsk spici og spectare. Begge varianter av verbet har betydningen «å se», eller «å skue fremfor seg». Satt sammen med «re-» repetere, å gjøre igjen, gir respici eller respectare. Det norske verbet «respektere» har direkte oversatt meningen «å se om igjen» eller «å se en gang til». - Sitat fra Wikipedia

Har en drittsekk krav på respekt? - Hvem fortjener respekt?

Lenke til kommentar

Alle har krav til en viss grad av respekt. Men det kan selvfølgelig påvirkes av hvordan du opplever personens handlinger. Er han en drittsekk, så vil han selvfølgelig få mindre respekt.

Men han er fortsatt et menneske, og må få den respekten et menneske fortjener.

Lenke til kommentar

Kevlar, Tåkelur. Jævlig bra innlegg her. Respekt! :w00t:

Slimda; Er uenig med deg. Ikke alle fortjener respekt. Respekt er noe andre gir deg når de mener du fortjener det på grunn av din handlemåte. Handler du ikke bra, har du ikke krav på respekt. Da er du bare ussel. Noen er bare usle. Selvsagt skal man allikevel behandles med en viss verdighet og respektere vedkommenes rettigheter, men respekt er ikke noe man nødvendigvis har krav på. Det er min mening.

RF.

Lenke til kommentar

Du er til dels enig med meg.

Du møter person A. Denne personen har du aldri møtt før. Har du respekt for han? Et basis-nivå av respekt som alle har?

Du blir kjent med Person A. Det viser seg at han liker å banke opp damer han tar med seg hjem fra byen. Hvordan er respektnivået for han nå?

For meg selv, så har jeg respekt for han som et menneske i begge tilfeller, men i første tilfelle har jeg respekt for han på et høyere nivå, enn i det andre eksempelet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slimda; Er uenig med deg. Ikke alle fortjener respekt. Respekt er noe andre gir deg når de mener du fortjener det på grunn av din handlemåte. Handler du ikke bra, har du ikke krav på respekt. Da er du bare ussel. Noen er bare usle. Selvsagt skal man allikevel behandles med en viss verdighet og respektere vedkommenes rettigheter, men respekt er ikke noe man nødvendigvis har krav på. Det er min mening.

RF.

Skill mellom handling og person.

:)

Lenke til kommentar

Heheheh....må berømme deg for din innfalsvinkel her; Du er til dels enig med meg.

Jeg er uenig.

Du møter person A. Ettersom du ikke kjenner ham, kan du heller ikke vite hva som bor i ham. Hva vedkommende står for. Ergo er du på nivå "0". Idet du rekker frem hånden for å hilse på ham og han gjør det samme, da får du en respekt for ham, for han utviser jo respekt for deg. - Ikke sant?

Du møter person B.Ettersom du ikke kjenner ham, kan du heller ikke vite hva som bor i ham. Hva vedkommende står for. Ergo er du på nivå "0". Idet du rekker frem hånden for å hilse på ham spytter han deg i ansiktet og fyren detter galant ned på minus-siden.

Vi er alle på 0 inntil vi har vist hvem vi er.

RF.

Skill mellom handling og person.

Nei.

Lenke til kommentar

"til dels" sa jeg. Som du sa, så burde man miste respekt for dårlige handlinger, som jeg også sa.

Det du sier, med andre ord, er at du ikke har respekt for nesten 7 milliarder med mennesker på jorden. Du har jo aldri møtt de, hvordan kan du da vise om de har oppført seg med respekt?

Lenke til kommentar

"til dels" sa jeg. Som du sa, så burde man miste respekt for dårlige handlinger, som jeg også sa.

Det du sier, med andre ord, er at du ikke har respekt for nesten 7 milliarder med mennesker på jorden. Du har jo aldri møtt de, hvordan kan du da vise om de har oppført seg med respekt?

Man kan ha respekt for noen på bakgrunn av hva man vet om deres kultur. Feks. har jeg stor respekt på grekere ettersom den gamle greske kultur representerte noe ganske unikt i menneskenes historie. Denne historien er også en del av en moderne grekers identiet derfor kan jeg på det grunnlaget respektere den folkegruppen. Imidlertid kan jeg ikke respektere en folkegruppe som jeg ikke vet noe om, for jeg vet ikke hvem de er. Lærer jeg dem å kjenne, så blir saken kanskje en annen. Men da må de først fortjene den.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei.

Gi ett eksempel på en handling som gjør at du ville mistet respekten for en person!

Feks. hvis jeg ser en voksen person som sniker i en kø foran en gruppe med barn. Da fortjener ikke vedkommende respekt.

For all ettertid, eller bare ut dagen, eller hvor lenge varer "straffen"?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner tenkemåten din Slima. Du mener at alle mennesker har krav på en viss respekt fordi de er et menneske. Jeg skjønner det, men jeg er uenig. Jeg tror vi gir andre respekt på bakgrunn av de kulturrelativistiske verdiene vi selv bærer inni oss. I den norske kulturen er det noe som gir respekt og noe som ikke gir respekt. På bakgrunn av dette "dømmer" vi verden rundt oss på ulikt vis. Feks. har nordmenn i sin allmennhet respekt for store idrettsprestasjoner som å gå fort på ski, men har ikke snøring på kultur. En klok dame feks. en gang sagt at Norge aldri kommer til å bli en kulturnasjon da det er for mye bønder og granskau her. Dette er jeg enig i og det har etter min mening med vår "selvrespekt" å gjøre. Når vi nordmenn derfor "dømmer" en annen kultur som idiotisk, kan det være fordi vi ikke "forstår" denne kulturen og derfor ikke har forutsetning for å respektere den.

Den etymologiske betydningen av ordet respekt kommer av å "se" - re og spekt "tilbake". Dette er noe man gjør i øyeblikket ovenfor en bestemt handlemåte. Når en person handler på et vis som vi beundrer, da gjør personen seg fortjent til vår respekt. Dette gjør vi på bakgrunn av vår kulturelle identitet.

Og Slima, de jeg ikke kjenner, dømmer jeg ikke, for jeg kjenner dem ikke. Jeg vet ikke hva de står for og ikke står for.

Lenke til kommentar

Nei.

Gi ett eksempel på en handling som gjør at du ville mistet respekten for en person!

Feks. hvis jeg ser en voksen person som sniker i en kø foran en gruppe med barn. Da fortjener ikke vedkommende respekt.

For all ettertid, eller bare ut dagen, eller hvor lenge varer "straffen"?

Jeg ser det ikke som en "straff", men mer som en "dom". En "dom" behøver ikke innebære en straff. Det er form for observasjon hvor man skaper seg et bilde av hva den andre har foretatt eller ikke. Å opparbeide seg ny respekt er fullt mulig, men det tar selvsagt tid. Bilde av hva man en gang har gjort, vil i min verden alltid være der. Det være seg om det er bra eller dårlig. - Uenig ?

Lenke til kommentar

Running Fox: For det første er det ingen kulturer som er entydige. Det er slettes ikke sikkert at alle grekere ser på demokratiet som en del av deres identitet. Derfor blir det også feil i mine øyne å si at du har respekt for grekere, siden du ikke har møtt alle. Det er en voldsom generalisering, og på samme måte som det finnes utadvendte nordmenn finnes det også innadvendte søramerikanere. Derfor synes jeg det er feil å si at du har respekt for et folkeslag. Du kan naturligvis ha respekt for trekk i en kultur, men det er ikke det samme.

Jeg synes også at mennesker har en grunnlegende respekt, men det kommer an på hva man legger i respekt. Jeg respekter naturligvis et menneskers rettigheter, selv om jeg ikke kjenner de. Det er likevel ganske selvsagt, men jeg mener også at man bør vise respekt for mennesker man ikke kjenner, også utover deres naturgitte rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...