Gå til innhold

Bygge server for lagring++

Anbefalte innlegg

Hei!

Er inne på tanken i å bygge meg en server som jeg i hovedsak kommer til å bruke som lagringsserver, men også kan hoste servere og lære meg mer om servere på (I bunn å grunn en server som blir brukt til alt...)

Har planer om å bruke Mini ITX eller Micro ATX HK der jeg fokuserer på RAM mengde og CPU. Satte opp et kjapt oppsett her nå som jeg tror kan bli brukbart: her

Jeg vil ha den så liten som mulig i fysisk størrelse uten at det går utover HDD muligheter osv. (Går utifra at det kan ikke bli stort mindre en det kabinettet jeg har funnet der?)

Vil også at den skal være "billig" (Noe av grunnen til at jeg her velger AMD fremfor Intel), velger derfor å bruke integrerte grafikk kort fremfor dedikerte løsninger, men skulle det være absolutt nødvendig med et dedikert grafikk-kort har jeg et GTX570 liggende (Overkill, ja, men fortsatt billigere enn å kjøpe nytt :p )

Noen innvendinger på oppsettet jeg har til nå/mine tanker bak maskinvarevalg?

Er helt blank på serverbygging og maskinvare krav, men satser på å få prøvd Server 2012 (2008 hvis 2012 viser seg å være ubrukelig)

Brukes hovedsakelig til Lagringsserver, men kan hende jeg prøver å sette opp div. spill servere som f.eks minecraft og slikt (Blir ikke noen multi-server host da jeg har begrenset opphastighet å jobbe med.. 600Kbit atm). Har ikke store mengder med filer å lagre så 2Tb skulle holde i massevis sammen med min eksterne 2Tb og interne 3Tb på min kjære stasjonære PC.

Velger å ha 500Gb+2Tb disker slik at jeg får fysisk adskilt OS/Serverprogrammer og lagrede filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde vel heller valgt en Xeon E12xx og et SuperMicro hk til en server...

Vel ok.. så ut som om Xeon var en del dyrere enn AMD sine FM1 prosessorer. Er det noen grunn til at du ville valgt Xeon framfor AMD? Er Xeon virkelig så mye bedre til server at det er verdt prisøkningen når det er en server som ikke trenger å takle oppetid på mange uker av gangen? (Er student så skule helst hatt den så billig som mulig)

Lenke til kommentar

Nei, ingen store grunner for det. Visst du er på ett budsjett, så velger du AMD'en :)

Er vel ikke på et budsjett men skal ha det så billig som det går an uten at det går utover ytelsen så altfor mye :) Hvordan er det med stock cooler på AMD? Vet den som Intel har funker, men er ikke så sikker på hvordan det er med AMD sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

SuperMicro / Tyan (dvs "server grade") hovedkort har høyere kvalitet på komponenter enn hjemme-hovedkort, f.eks mye bedre onboard NIC's. De har også ting som IPMI og overvåkning innebygd. De er gjennomtesta og frie for bugs i drivere etc under alle OS de støtter.

Så til servere som skal kjøre 24/7 vil jeg alltid ha sånt. Men jeg har også andre "test" servere og der bruker jeg alt mulig rart av HW. Det er sånne hvor det ikke har allverdens følger om jeg tar de ned når jeg føler for det.

Alle stock kjølere funker, men de er jo hverken spesielt gode eller støysvake. AMD sine er vel hverken bedre eller værre enn Intel sine. Den beste stock kjøleren jeg har sett var forresten en AMD sendte med Opteron CPU'ene en gang i tiden...

Lenke til kommentar

SuperMicro / Tyan (dvs "server grade") hovedkort har høyere kvalitet på komponenter enn hjemme-hovedkort, f.eks mye bedre onboard NIC's. De har også ting som IPMI og overvåkning innebygd. De er gjennomtesta og frie for bugs i drivere etc under alle OS de støtter.

Så til servere som skal kjøre 24/7 vil jeg alltid ha sånt. Men jeg har også andre "test" servere og der bruker jeg alt mulig rart av HW. Det er sånne hvor det ikke har allverdens følger om jeg tar de ned når jeg føler for det.

Alle stock kjølere funker, men de er jo hverken spesielt gode eller støysvake. AMD sine er vel hverken bedre eller værre enn Intel sine. Den beste stock kjøleren jeg har sett var forresten en AMD sendte med Opteron CPU'ene en gang i tiden...

Serveren jeg skal sette opp er jo da en server som det ikke gjør noe om den må restartes en gang i blant. Så for min del så tror jeg ikke at det er verdt den prisøkningen det blir med tanke på at det ikke skal være en server som mange personer er "avhengige" av at er oppe 24/7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...