Grix Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Jeg driver en liten nettbutikk der jeg selger selvmontert elektronikk (lasere) og litt tilbehør. Jeg har ikke registrert enmannsforetak, men jeg vurderer å gjøre dette, men jeg vet ikke om jeg i følge loven har nødt eller ikke. Jeg tjener ganske lite på dette, bare rundt 1000 kr i måneden fordelt på 2-3 kunder. De fleste kunder er utenlanske, men selger også noe på f.eks. finn.no. Har jeg da nødt/lov til å registrere meg som foretak og betale skatt, eller faller dette under en "grense" på hvor stort omfang en virksomhet må være for å bli registrert? Og hvis jeg må registrere meg, hvor stress er dette med regnskapsføring? Har lest litt rundt, og det virker som en god del arbeid, med unødvendig mye regler og byråkrati.. Jeg kan selvfølgelig ikke leie inn en tredjepart for å gjøre det for meg, det ville kostet like mye som hele omsetningen min. Endret 10. oktober 2012 av Grix Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg mener å huske at dersom man har en gevinst på mindre enn 3000 kroner i året så regnes det som hobbyvirksomhet og ikke næringsvirksomhet. Det er likegyldig om du har omsatt 5000 eller 50000 så lenge du ikke har tjent mer enn de 3000 kronene på hobbyen. Derimot skal man selvfølgelig betale moms på omsetningen dersom den er over 50000 i løpet av 12 måneder (selv om man tjener mindre enn 3000 i kalenderåret). 12 måneder for moms er uavhengig av kalenderåret. Lenke til kommentar
Grix Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Ikke frekt ment, men har du kilder? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Arbeidstaker-eller-naringsdrivende/?chapter=74847#x74847 Økonomisk overskuddVirksomheten må være egnet til å gi økonomisk overskudd. Etter dette vilkåret trenger det ikke være overskudd på kort sikt, hvis det kan forventes overskudd over tid. Hobbyvirksomhet er ikke næringsvirksomhet. Grensen på "omtrent" 3000 kroner som jeg mener sto i noe brosjyrematriell jeg leste for en del år siden finner jeg nok ikke nå. For å sannsynliggjøre så har denne personen fått beskjed om dette: http://www.canis.no/innlegg.php?id=373563&nr=39968&sokres=1#373563 Mulig praksis kan ha endret seg. Forøvrig er det ligningskontoret som bestemmer om det godkjennes som hobby. Videre så vil jeg påpeke at noe av problemet her er uklare regler og ligningskontorets rett til å tolke og ta avgjørelser nærmest som dem vil. Her risikerer man både straffeskatt og momsunndragelse. Dersom man driver næringsvirksomhet over tid med underskudd så må man regne med at ligningskontoret ikke tillater det. Dersom man f.eks. eier en gård så er det viktig å av og til få inntekt i årsregnskapet. Gårddrift er gjerne dundrende tapsprosjekt (i hvertfall små gårder). Dersom man bare har underskudd så vil man fort ikke få lov til å trekke det fra på andre skattbare inntekter og man vil heller ikke få lov til å stå i momsregisteret. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Koster jo ingenting og registrere seg som ENK, dog så er nok dette mest sannsynlig og regne som hobby, 12000,- i året er jo ikke så mye og snakke om. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå