Gå til innhold

støysvakt skjermkort til kontorbruk

br0ddi

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette sammen en pc for faren min. Han har et sterkt hat-forhold til støy, og ønsker derfor en støysvak pc. Derfor har jeg valgt alle komponentene med omhu med tanke på støynivå. Det eneste som mangler nå er et skjermkort før jeg sender avgårde bestillingen. Jeg skal bestille på komplett så det er en fordel at de skjermkortene som dere (forhåpnetligvis) anbefaler finnes hos denne nettbutikken.

Skjermkortet bør ha 64MB eller 128 MB ram slik at det i det minste er en smule framtidsrettet selv om det er til kontorbruk. Jeg foretrekker enten kort fra Ati eller nVidia. (ikke matrox eller lignende, ps: personlige årsaker). Men hovedpoenget er altså at en eventuell vifte på skjermkortet skal være veldig lavmælt. Helst skal det ikke avgi støy over 30 dB. Det skal dessuten ha DVI grensesnitt. Skjermkortet skal ikke koste mer enn 1600kr.

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er alle skjermkort bygget på Radeon 9600 uten vifte i det hele tatt. Er jo derfor også helt lydløse. Har selv et Connect3D 9600 uten vifte, og på Komplett ser jeg de har denne til 1164,- . Ut fra bildene har ikke denne heller vifte.

Er selv veldig fornøyd med mitt skjermkort, spiller litt, men er ikke noe "hardcore gamer".

Lenke til kommentar

Takk for svar meeg. Dersom det er det kortet jeg tror du mener så står det at det kommer den 09.08.2003. Med andre ord har de det ikke på lager. Jeg skal bestille kortet i kveld, derfor må komplett ha det skjermkortet jeg skal bestille på lager.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er alle skjermkort bygget på Radeon 9600 uten vifte i det hele tatt. Er jo derfor også helt lydløse. Har selv et Connect3D 9600 uten vifte, og på Komplett ser jeg de har denne til 1164,- . Ut fra bildene har ikke denne heller vifte.

Er selv veldig fornøyd med mitt skjermkort, spiller litt, men er ikke noe "hardcore gamer".

Helt feil! Pappa har radeon 9600 fra sapphire, der er det vifte... ikke at den bråker så mye da men... vifte er det...

Lenke til kommentar

meeg Skrevet: 05 Sep 2003 21:05 Tittel:

``Så vidt jeg vet er alle skjermkort bygget på Radeon 9600 uten vifte i det hele tatt. Er jo derfor også helt lydløse. Har selv et Connect3D 9600 uten vifte, og på Komplett ser jeg de har denne til 1164,- . Ut fra bildene har ikke denne heller vifte.

Er selv veldig fornøyd med mitt skjermkort, spiller litt, men er ikke noe "hardcore gamer". ``

tror det er bare ultimate ed kortene som ikke har vifte.

Hadde et 9600 pro fireblade kort med vifte men bråka ikke noe særlig den heller synes jeg

Lenke til kommentar

Jeg er enig med superdigg. Og bare så det er sakt: skal du ha et grafikkort til kontorbruk er ikke minne en fremtidsrettet faktor. 32 MB er nok. Fremtidsrettet er derimot DVI, mulighet for to DVI skjermer, analog og DVI osv... gode drivere, en grafikkprodusent som bryr seg med å lage oppdaterte BIOSer osv...

Kort sagt: var jeg deg ville jeg revurdert mitt forhold til Matrox. Det er kongekort til kontormaskiner :yes:

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager folk annbefaler readeon og geforce kort uten vifter vet jeg ikke... Dette var jo til kontorbruk var det ikke?

Ved mindre dette kontorbruket innebærer at han sitter og spiller spill i stedet for å arbeide, eller holder på med rimelig heftige 3d-programmer så trenger du så-og-si ingen 3d-akselerasjon i det hele tatt. Da kan du kjøpe det et kort som ikke bare er 10 ganger billigere, men som også ikke har noe behov for aktiv kjøling, og derfor er helt støyløs.

Skal du derimot bygge denne maskinen, og ikke oppgradere eller noe i den dur, så bare bruk et integrert skjermkort. Det er mer enn bra nok for kontorbruk.

Skal du ha et expansion-kort så bare kjøp det billigste du finneri PCI eller AGP. De er alle gode nok til kontorbruk, trust me.

Anngående antall MB ram på kortet, så vil dette kun påvirke maksimum oppløsning for kontorbruk, og da rekker 32MB leeeenge. 64 kanskje om han har en super høydefinisjons 24'' monitor.

Til folka her som snakker om Radeon 9600 for en kontor-PC, hva i alle dager tenker dere på?? ...

Kjøp integrert i hovedkortet, eller ring komplett og si du skal ha det billigste skjermkortet de har som bruker passiv kjøling. De selger ikke kort som ikke er over-egnet til kontorbruk lenger...

-Stigma

EDIT: Rettet noen skriveleifer

Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager folk annbefaler readeon og geforce kort uten vifter vet jeg ikke... Dette var jo til kontorbruk var det ikke?

Fordi trådstarter skulle ha et skjermkort:

1. til sin far med hat forhold til støy.

2. 64 eller 128 mb ram.

3. DVI utgang.

De to første får du dekket med onboard skjermkort, men jeg har enda ikke sett et hovedkort med onboard skjermkort og DVI utgang. Med andre ord, skal du koble til en LCD skjerm med digital kabel må du ha et eksternt skjermkort.

Skal ikke maskinen brukes til spilling i det hele tatt (bortsett fra kabal og mineseiper) er ATI Radeon 9200 også et (vifteløst) alternativ.

Da får du et skjermkort ned på 500,- tallet.

Lenke til kommentar

1. til sin far med hat forhold til støy.

2. 64 eller 128 mb ram.

3. DVI utgang.

Fikk ikke med meg at det skulle være DVI utgang, beklager. Men 128MB ram på kortet (og egentlig 64 også) er fullstending overkill for kontorbruk. Som du sier, så er et "kjipt" kort som radeon 9200 mer enn nok, om det har DVI

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har selv et Radeon 9100 med kjøleribbe og 64 MB RAM i en av mine maskiner. Funker helt fett det. I en PC jeg satte sammen for far min valgte jeg vel et Radeon i 7000 serien med 32 MB RAM. Bare tull å bruke mer hvis det ikke skal brukes helt spesielle kontorapplikasjoner.

Radeon 9100 har DVI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...