Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan Internettleverandører sperre hva de vil?

Anbefalte innlegg

Har Internettleverandører lov å sperre det de selv ønsker, eller finnes det noen regler rundt dette? Jeg har en Internettleverandør som nylig har begynt å sperre VPN-tjenester og diverse P2P-programvare (både programmenes funksjonalitet og nettsider), og lurer på om de har lov til å sperre alt de synes er "mistenkelig".

Greia er at det ikke er en "vanlig Internettleverandør", men et skolenettverk til studentboliger. Det er dermed mulig det finnes litt andre regler, men ettersom jeg ikke er på skolen, men i egen bolig hvor jeg i prinsippet betaler for Internettilgang i form av leie så går jeg ut ifra at vanlige lover og regler gjelder. Jeg benytter på en måte ikke skolens nettverk, men leier nettverk av skolen, slik jeg ser det (selv om jeg er usikker på hva det egentlig står i kontrakten).

Det er ikke så mange boliger som tilhører studentområdet så det er slettes ikke umulig at jeg er den eneste som benytter denne VPN-tjenesten. At de har sperret min spesifikke VPN-tjeneste får meg derfor til å bli ekstra paranoid og føler at de nærmest har pekt ut meg spesifikt, og overvåker trafikken min, så nå har jeg hvert fall ikke lyst til å slutte å bruke VPN.

Må jeg bare fortsette å skifte VPN e.l. helt til de har sperret alt som er å sperre, eller er det mulig å få stanset dem? Kan de virkelig sperre alt de føler for, uansett motiv?

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Eier av nettverket kan vel gjøre med det hva han vil, men ISP bryr seg vel neppe før politiet banker på døra.

Det kan vel like gjerne være it avdelingen som driver skolenettverket som har sperret noe.

Lenke til kommentar

Eier av nettverket kan vel gjøre med det hva han vil, men ISP bryr seg vel neppe før politiet banker på døra.

Det kan vel like gjerne være it avdelingen som driver skolenettverket som har sperret noe.

Jeg er nesten helt sikker på at det er skolenettverket, og ikke dem de får Internett av. Jeg prøvde forsåvidt å påpeke dette, men går ut ifra at de har de samme reglene når de i praksis leier ut nettet videre til studentboligene mot betaling.

Det er altså ikke at de sperrer ting på selve skoleområdet jeg har et problem med, men i studentboligen som jeg leier. Mange ville forstått det om de sperret f.eks. Facebook på skoleområdet, men det ville aldri blitt akseptert om de sperret dette i boligene.

Hvis det satt en nynazist i IT-avdelingen så kunne han sperre alt som ikke støttet deres syn, dersom skoleledelsen syntes det var ok? Litt far-fetched, jeg lurer bare på om det rent juridisk er akseptabelt.

Så det blir med andre ord en evig kamp om å finne en ikke-blokkert VPN?

Kan de frata meg Internett i boligen dersom jeg nekter å slutte å bruke VPN?

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...