Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] manglende drivere

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte har en nyinnkjøpt maskin som var så full av drit fra produsentens (ASUS) side, at en ren start var nødvendig.

Fjernet derfor alt og la inn windows 7 fra grunnen av. Men nå har jeg problemer i enhetsbehandling med en driver jeg ikke finner.

Her står det under Other device: PCI Device

Den er fra vendor 10EC og er device 5289.

Dette skulle tilsi "M5289 SATA/Raid controller" fra Ali Corporation.

Ikke greier jeg å spore opp en driver på nettet, og ikke finner jeg noe på hjemmesidene til verken Ali Corp. eller ASUS. Eneste jeg finner er såkalte driver scanner-program som må installeres og visstnok skal legge inn alle drivere jeg mangler. Men slike programmer har jeg dårlig veldig skeptisk til...

Kan noen hjelpe? Hvor kan jeg finne driveren, evt. hva gjør denne saken. Er den i det hele tatt nødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

De pcene jeg har vært borti har fått manglende drivere fortløpende, den siste manglende var en ukjent enhet og jammen dukket ikke driveren til det som viste seg å være en ricoh minnekortleser opp flere år etter installasjonen. Så om du ikke merker noen mangler hadde jeg ikke brydd meg.

Det jeg legger inn er normalt skjermkort/gpu og lyd, samt trådløst nettverk om den er stasjonær. Resten vil sannsynligvis dukke opp i nær fremtid etterhvert som win søker det opp for deg.

Det kan vel også være noen chipset drivere, men har aldri merket forskjell om jeg legger hovedkortprodusentens egne inn eller ei, så jeg har aldri brydd meg etter å ha testet ut begge deler.

Lenke til kommentar

Det er feil.

VendorID 10EC = Realtek

DeviceID'n 5289 til Realtek er dette :

Realtek Card Reader RTL8411 Device 5289 (PCI 03:00.0)

The RTL8411 supports Memory Stick, Memory Stick Pro, Memory Stick PRO-HG Duo, Secure Digital, Secure Digital eXtended Capacity, Multi-Media Card, and xD-Picture Card in a 1-LUN (Logical Unit Number) configuration (which means only one of these memory cards can be inserted into the RTL8411 system at one time). The device also supports an auxiliary power auto-detect function, and will auto-configure related bits of the PCI power management registers in PCI configuration space. The RTL8411 features embedded One-Time-Programmable (OTP) memory to replace the external EEPROM (TWSI).
Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...