Gå til innhold

Mørke fargetoner blir grånyanser, bedre på profesjonelle skrivere?

Anbefalte innlegg

Skal ha min første utstilling om ikke så lenge, og skal blant annet stille ut bildet under. Men på min hjemmefotoskriver, Epson PX820FWD, så blir et kanten rundt motivet (det mørkeste mørkerøde) grått, det gjelder ofte de mørkeste fargene i bildene mine. Det samme viser softproofingen i Lightroom. Jeg har veldig ofte store deler av motivet "out of gamut" i bildene mine, og det krever endel jobb for å få til noe som ligner skjermvisningen på Epsonen min. Er dette noe profesjonelle trykkerier / skrivere er bedre på?

post-50769-0-25624000-1349828913_thumb.jpg

Softproofing, som ligner noe på tendensen i utskriften:

post-50769-0-19900500-1349829215_thumb.png

Fikk et tips om skjermkalibrering, den er bare tatt på øyemål, men stemmer som regel greit overens med andre enheter. Dessuten ligner softproofingen mye på utskriften, og uansett hvor mye jeg vrir og vender på det i Lightroom så vil ikke verken softproofing eller printer gjengi de mørkeste fargetonene som noe annet enn en grålig nyanse.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte like godt ut en liten testutskrift av bildet ditt på skriveren min, jeg. Jeg har en Epson Stylus Pro 7800 (A1+/24"/61cm på korteste side, 8 patroner). Photo black oppsett på hel-glossy Epson-papir, og ser ikke antydning til de gråtonene du får i softproofinga og på skriveren din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Tusen takk for prøveutskriften Ratleto! Da vet jeg at det går an å sende avgårde bildene til noen profesjonelle uten å bekymre meg for dette :)

Nautica: Vet ikke hva du tenker på, softproofingen er gjort med papirprofilen fra Epson, og til print her hjemme så ber jeg Lightroom om at printeren skal ta seg av fargeprofilen, og i printerens instillinger har jeg valgt ICM under Color Management. Dette gir iallfall mest riktige resultater hos meg.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Tusen takk for prøveutskriften Ratleto! Da vet jeg at det går an å sende avgårde bildene til noen profesjonelle uten å bekymre meg for dette :)

Nautica: Vet ikke hva du tenker på, softproofingen er gjort med papirprofilen fra Epson, og til print her hjemme så ber jeg Lightroom om at printeren skal ta seg av fargeprofilen, og i printerens instillinger har jeg valgt ICM under Color Management. Dette gir iallfall mest riktige resultater hos meg.

La Lightroom ta seg av Color Management og skru av fargestyring i driveren. Det er en gjenganger på nettet når det gjelder tips om dette, og også noe jeg selv har som standard.

Lenke til kommentar

Det ble ganske dønn likt å bruke ICM i driveren kontra å slå den av i driveren og la Lightroom styre. Tror problemet handler om kombinasjonen av blekk og papir som ikke tillater disse fargetonene siden softproofingen gir samme tendens. Ser det aldri i "normale" bilder, men de bildene jeg har justert hardest og har denne typen toneoverganger blir det fort stygt. Det er ikke like voldsomt på papiret som i softproofingen, men det er en lik tendens.

Skal bestille en hel utstilling med "Galleri Print" fra Japanphoto, får grei rabatt som følge av kvantaet. Vet at det er sRGB og 8-bit, men skjermen jeg har redigert bildene på klarer ikke vise stort mer heller, så tror det blir bra. Hvis ikke har de jo fornøydgaranti. Leser at folk stort sett er fornøyd med kvaliteten og gjengivelsen på "Galleri Print" sammenlignet med de andre løsningene deres.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Er snakk om 2stk 40x40cm, 2stk 60x40cm, , 4stk 75x50cm, 2stk 90x90cm og ett 150x100cm. Galleriprint er den akrylglass/aluminiumkomboen deres, skal ha den på alle unntatt siste som blir på PVC. Får 25% på nettprisene ettersom de andre to jeg stiller ut med også bestiller noe ala samme kvantum hver. Blir da 840kr for 75x50cm med oppheng og alt, føler ikke jeg kan si noe på den prisen. Er allerede helgen om to uker det er utstilling, så tiden er litt knapp og vi har egentlig ikke tid til mer vingling. Samtidig må du gjerne poste noen priser, jeg kommer nok til å ha flere utstillinger, og når jeg etterhvert sitter med en kalibrert Eizo så blir jeg nok mer kresen på fargeområder og toneomfang. ;)

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke kjøre ut større enn 61cm på korteste side, så prisen jeg kan gi sier jo da ikke alt. Også er det ikke på akrylglass osv. Det er "bare" semiglossy 250g papir. Men for de 8 minste utskriftene, så klarer jeg det for akkurat 1000,- inkl 170,- i frakt. Tar altså 63,- for 40x40, 94,- for 60x40 og 129,- for 75x50.

Jeg kan selvfølgelig kjøre ut på annet type papir, men prisforskjellen er ikke særlig stor når det er snakk om samme tyngde/tykkelses-"klasse" på papiret.

Lenke til kommentar

Har dem i bakhodet til senere! Det var jo gode priser. Jeg personlig syns det er greit å legge ut slikt, her har Ratleto allerede vært veldig hjelpsom og føler ikke at dette er noen "påtvungen" reklame eller misbruk av forumet på den måten, men nå er jo ikke jeg moderator.

EDIT: Også er jo selvfølgelig semigloss/silkematt/perleglanset mitt favorittpapir.

Endret av -Teddy-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...