Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svinekjøtt, sunt/usunt?

hellagood

Anbefalte innlegg

Hei!

Leste for to uker siden en artikkel om hvorfor svinekjøtt var usunt, basert på en forskningrapport fra USA. Det som sto var blandt annet at man kunne få kreft i tykk og endetarm. Etter dette googlet jeg litt og fant også ut at det var usunt p.g.a urinsyren og andre avfallsstoffer som grisen ikke kan skille ut fordi den ikke har svettekjertler. Kan også huske tilbake for en stund siden at jeg leste at det er noe i det som gjør noe med magesekken din, tror jeg.

Jeg spiser sjeldent svin, men er det noen som vet om det er bevist at det er usunt? Legg gjerne til en link isåfall!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Leste for to uker siden en artikkel om hvorfor svinekjøtt var usunt, basert på en forskningrapport fra USA. Det som sto var blandt annet at man kunne få kreft i tykk og endetarm. Etter dette googlet jeg litt og fant også ut at det var usunt p.g.a urinsyren og andre avfallsstoffer som grisen ikke kan skille ut fordi den ikke har svettekjertler. Kan også huske tilbake for en stund siden at jeg leste at det er noe i det som gjør noe med magesekken din, tror jeg.

Jeg spiser sjeldent svin, men er det noen som vet om det er bevist at det er usunt? Legg gjerne til en link isåfall!

Svin ansees som sunt kjøtt, da det er lyst og magert. I tillegg er det jo fantastisk godt, og ikke like dyrt som storfe eller får.

Og siden ALT er "kreftfremkallende" så er det bare å se bortifra, da det å være ute på en fin høstdag i skogen er MER kreftfremkallende pga stråling fra sola enn noen annet som er kreftfremkallende.

-frank

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

Du kan tildels rense svinekjøtt ved å legge det i vann over tid. Det vil trekke ut en del stoffer, bl.a. urinsyre.

Måten fysiologien til grisen fungerer på som tråstarter har vært inne på og at den er alt-etene kombinert med en industri som vet å utnytte dette tilsier at man kanskje burde begrense mengden man spiser av det.

Skulle vært interessant å se en toksikologirapport på svinekjøtt sammenlignet med andre typer kjøtt, men den får du neppe av Gilde.

Det er flere undersøkelser som viser at kjøtt er negativt for tarmsystemet, og det er flere som mener at kjøtt ikke trengs i et fullverdig kosthold men litt kjøtt i ny og ne er fornuftig for å sikre nok vitamin B12 som ofte er problematisk for vegetarianere som ofte avstår fra å spise dyr av etiske årsaker.

Andre igjen mener at kjøttspising er årsaken til at vi har en så stor og kompleks hjerne (noe man igjen kan stille spørsmålstegn ved siden våre nærmeste artsfrender faktisk er vegetarianere)

Det at kroppen tolererer kjøtt betyr ikke det samme som at det er optimal kost, og det varierer også hva folk fungerer best på alt etter hvordan de er skrudd sammen.

Personlig begrenser jeg ferdigmat, sukker, hvetemel, alkohol, melk og svinekjøtt i dietten min.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Svettekjertler er for å kvitte seg med varme. Nyrer fjerner avfallet. Griser svetter ikke, det gjør ikke fisk heller. Er fisk urent? Nei, samme gjelder svin. Svin er litt like oss mennesker på innsiden.

Svinekjøtt og menneskekjøtt er veldig likt. Det er dette som gjør svin litt skummelt da parasitter som trives i svinet trives også i oss.

Jeg sier bare til alle som vurder å kutte ut svin fordi det er urent, så bør DU heller tenke på å kutte den melka du drikker og andre de meieriproduktene du bruker.(Dette er rettet kun mot de som bruker meieriprodukter).

Lenke til kommentar

Her må jeg rette opp : Svinekjøtt går ikke inn under hvitt kjøtt(fjærkre) men under rødt kjøtt, til tross for at fargen er "hvit/grå-ish" så bidrar dette til en forvirring.

Fra vitenskapelig hold så anbefaler man maks 500gram rødt kjøtt ukentlig da det er assosiert med økt forekomst av økt tykktarms-kreft. Via skolen gikk vi igjennom forskningsrapportene og den har blitt kritisert av bransjen (selvsagt) men ikke uten grunn da f.eks evidensen viser til "sannsynlig" og ikke "overbevisende".

Absolutt ingenting er skrevet i stein når det kommer til ernæringforskning da dette fortsatt er en relativt ung vitenskap og det er derfor det er spennende å studere dette feltet.

Svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig blir fortere "fermitert" enn "lignende matvarer" - det såkalte MUK som nei, overhodet ikke er skadelig for oss. Du finner mye "konspiriasjons-teorier" , faktisk utrolig mye - men felles for dem alle er at dem mangler overbevisende holdepunkter fra vitenskapelig hold. (Eple inneholder ikke det samme som for 20 år siden etc) men samtidig er jeg og andre bekymret over hva kunstgjødsling og type fór man gir dyrene. (Sammensetningen av fór til f.eks høns kan påvirke fargen ( hvitt vs brunt egg)

Men jeg må understreke nok engang: offentlige meta-analyser fra EFA er å foretrekke da "offentlige" har ingenting å tape og alt å vinne for at befolkningen skal følge dems råd)

Jeg som studerer ernæring kan si at enn så lenge forskningen har noen svakheter som forfatterne bak meta-analysene selv påpeker så koser jeg meg med 1kg ukentlig, andre risikofaktorer er av større betydning som f.eks fysisk inaktivitet/fedme, mye total fett og andre bifaktorer som alkohol som jeg personlig er en stor risikofaktorer igjen med røyk.

Vi har derimot overbevisende holdepunkter for et høyt fiberinntak, grønt og frukt vil senke denne risikoen, dog er jeg litt usikker på fiber når jeg tenker meg men dette må jeg sjekke opp om jeg ikke roter fiber vs vektnedgang og fiber vs colon canser.

Uansett, håper dette hjalp.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at svinekjøtt er noe spesielt ille . Det er vel heller sånn at det er ille med kjøtt som er konservert på boks, og spesielt pølser er usunt, men også hamburger og karbonadekjøtt. Det er også mye hormoner i melk fordi de fleste kuene er gravide mens de lager melk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...