Gå til innhold

Hvorfor tror du på Gud?


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke påenget i å svare på det spørsmålet, jeg ikke har laget definisjonen eller språket.

Det at det finnes aggresive teister er vi klare over, det at det ikke er en direkte "likestilling" rundt ordet militant betyr ingenting. Det som betyr noe er hva definisjonen forklarer. Det finnes folk som henger seg opp i hvorfor definisjoner er ditt og datt, det ser jeg på som mangel på kunnskap, det er ikke min oppgave å belyse rws på det han selv kan bruke google til.

la meg spørre ett litt mer konstruktivt spørsmål: hvorfor ikke ta til seg meningen i settninger sin heøhet fremfor å lete etter opphav til enkelte ord? Det øddelegger fremgang.

Derfor svarte jeg ikke på spørsmålet hans

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper at det ikke er så mange religiøse som har lyst til å fortelle om det her nettopp fordi de ikke slipper unna spørsmål om hvorfor de tror det de tror og på hvilket grunnlag de tror det...

 

Men folk skal da altså ikke stille spørsmål?

 

 

Det finnes folk som henger seg opp i hvorfor definisjoner er ditt og datt, det ser jeg på som mangel på kunnskap, det er ikke min oppgave å belyse rws på det han selv kan bruke google til.
Å C'on! Hvorfor skulle man ellers stille spørsmål OM ikke fordi man mangler kunnskap? Det er jo innlysende at ingen stiller spørsmål når de kan alt om det, ikke sant? Åssen verden er det du lever i egentlig, som ikke stiller spørsmål om ting du ikke kan noe om? I så fall, stiller du ofte spørsmål til det du kan noe om? En kan jo lure.

 

Og hvordan kan du google folks meninger? Har jeg faktisk aldri prøvd,så jeg prøvde å google nicket ditt, men alt som kom opp var definisjonen "Sleep-y-head- One who is in need of or groggy from sleep.", samt noen youtube videoer av et band med samme navn så jeg er like langt, jeg ANER ikke hva hva du mener i det store og hele og kommer heller aldri til å få vite det, for man skal, ifølge deg, ikke stille spørsmål ved ting man ikke vet noe om.

 

Vel, da kan vi la denne tråden dø i fred, da ingen troshode kommer til å tømme seg her med mindre vedkommende er forelsket i jesus, aka nyfrelst! Samme følelse og føleri faktisk som når man er forelsket, der man helt overser feil og mangler ved den man er forelsket i ( og jeg har sagt det før og sier det igjen, ikke rart at kristne og muslimske menn er så homofobe når de faktisk er forelsket i en mann...), for nyfrelst ER samme ting som forelsket. De som er over forelskelsen og er i ferd med å gli over i et slags dagligdags samboer forhold med jesus har ikke så mye å prate om. De bruker heller tiden til å finne ting som støtter deres stupide tro og det er grunnen til at det er så stille i denne tråden, da de som lever i samboer forhold med jesus ikke er så keene på å tømme seg...

Lenke til kommentar

Jeg tror på Gud fordi jeg er et et lite kunnskapsrikt menneske som finner det kjekt å skylde på Gud hver gang noe går galt i verden eller i livet mitt.

Synes og det er mer hendig å forholde seg til at jorden er noen tusen år gammel i stedet for alle de millionene av år som vitenskapen påstår så hardnakket at den er . I tillegg slipper jeg å forholde meg til de fossilene som er plassert der av Gud for å teste min tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mer eller mindre god grunn men her er MIN:

 

Jeg tror på Gud fordi jeg liker religionen, moralen og den bibelske beskrivelsen av hvordan Gud er. Jeg finner en varme og trygghet i denne religionen. Kombiner dette sammens med at jeg tviler litt på Gud men jeg tviler aller mest på Big Bang, og jeg ber nesten hver dag og jeg føler at noen hører og ser på meg alltid. Jeg er nok 70% Kristen og 30% Agnostiker.

Jeg ser på meg sjøl som Kristen.

 

Hvis noen her skal svare meg så pass munnen deres! :angry:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mer eller mindre god grunn men her er MIN:

 

Jeg tror på Gud fordi jeg liker religionen, moralen og den bibelske beskrivelsen av hvordan Gud er.

Du har med andre ord ikke lest bibelen i det hele tatt... So, what else is new...?

 

 

Jeg finner en varme og trygghet i denne religionen. Kombiner dette sammens med at jeg tviler litt på Gud men jeg tviler aller mest på Big Bang, og jeg ber nesten hver dag og jeg føler at noen hører og ser på meg alltid. Jeg er nok 70% Kristen og 30% Agnostiker.

Jeg ser på meg sjøl som Kristen.

Du tviler altså helt på en teori som faktisk kan vise til en hel haug med gode bevis for seg, men ikke på gud, som ikke har noen bevis eller teorier i det hele tatt? Way to go...

 

Hvis noen her skal svare meg så pass munnen deres! :angry:

Hvorfor det? Skal du sende jesus på oss? Hvis jesus lever, kan vi avlyse påsken da?
Lenke til kommentar

jeg tror grunnen til lav raspons er at de fleste gudstroende på denne delen av forumet har blitt skremt vekk. godt mulig jeg tar feil, men personlig ser jeg flere militante ateister her enn teister.

 

Du har nok rett i at troende trekker seg unna dette forumet. Om de trekker seg unna i fortvilelse over å bli så til de grader satt til veggs i en aggressiv form eller om det er fordi at de får for mange vanskelige spørsmål som gjør at de blir usikre, vites ikke.

 

Jeg merker uansett at aktiviteten her inne blir lavere og lavere. Det kan komme av at det meste er "ferdig-diskutert" eller at dette rett og slett er blitt en lekeplass for ateister. Det sistnevnte har det forsåvidt alltid vært.

 

Man får ikke emosjonell forståelse for sin tro her, så enkelt er det. Tro er ofte forbundet med følelser og behov. Der blir det ofte kræsj og derfor blir det en evig tvekamp mellom "bedreviterne" og de "ureflekterte".

 

Jeg er ateist fra topp til tå, men jeg merker at det er mer interessant å gruse religion her inne ved å plukke det i biter, enn det er å forstå hvorfor religions-tro oppstår og vedvarer hos et individ. Bildet er mer komplisert enn at troende bare består av manglende kunnskap og vrangforestillinger. Det overrasker meg at ikke flere av disse "beleste" ateistene her inne ikke har fått dette med seg.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Vi skal gjøre det simpelt folkens.

 

Kun Kristne får lov til å snakke om religionen sin, de har "copyright" på den

Ateister og andre outsiders burde holde seg unna og/eller trå meget forsiktig :)

Nå kommer vel fullt av sinte ateistiske tilbakemeldinger på kommentaren min

 

RWS: Hold kjeft å slutt å trolle og provosere om noe som ikke tilhører deg (Kristendom)

Endret av Epic Score
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er fint du har funnet ett tema som gjør deg "overlegen" og "åpensinnet" i forhold til andre. Det jeg mener med militante ateister er per definisjon slik du opptrer mot religiøse, der du fokuserer på de samme spørsmålene, de samme "angrepsteknikkene" osv.

Jeg sier ikke det er noe galt i å være militant ateist, det at du reagerer på begrepet er i mine øyne litt rart. Hvis du ikke vil være militant ateist, slutt å forfølge religiøse ved å "knuse" dem med userriøse innlegg utenom selve diskusjonsemnet.

 

Hvorfor ha en personlig "search & destroy" game mot religiøse?

 

FANTASTISK RESPOND SleepHead!

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Vi skal gjøre det simpelt folkens.

 

Kun Kristne får lov til å snakke om religionen sin, de har "copyright" på den

Ateister og andre outsiders burde holde seg unna og/eller trå meget forsiktig :)

Nå kommer vel fullt av sinte ateistiske tilbakemeldinger på kommentaren min

 

RWS: Hold kjeft å slutt å trolle og provosere om noe som ikke tilhører deg (Kristendom)

Dette eer jo bare sludder og vås fradin side og det tror jeg, ihvertfall håper jeg, at du forstår...

 

Klart jeg kan kritisere kristendom! Det skulle da bare mangle når samfunnet fremdeles er vevd inn med disse eldgamle påstandene og mytene. Noen må opprettholde motstanden og belyse galskapen i slike påstander, akkurat som vi belyser alt annet kritikk verdig i samfunnet vårt ellers. Så hvor tanken din om å frede kristendom fra kritikk blir derfor bare latterlig, men sikkert en ønske drøm for enhver religiøs, det tror jeg på...

 

Faktum er at jeg, som ateist, har satt meg LANGT bedre inn i kristendom enn den gjengse kirke gjenger her i landet, ja faktisk bedre enn de aller fleste kristne i det hele tatt, så det er vel stikk omvendt, at det er den gjengse kirke gjengeren og kristne som burde holdt kjeft og latt meg snakke og provosere, da jeg har en langt bedre kjennskap til bibelen enn de aller fleste kristne (som overhodet ikke har lest bibelen i det hele tatt, kun hørt det prester vil de skal høre...). For jeg har lest bibelen, ikke deler av den, men hele, og det flere ganger. At jeg ikke tror kommer delvis av nettopp den lesingen, for det var da jeg leste bibelen den første gangen, i en alder av tretten år, at jeg for alvor forsto hva slags dum, smålig, henvgjerrig og tilbedningskåt nek av en gud bibelen faktisk beskriver. Så er det noen med rett til å kritisere så er det faktisk meg og ikke den gjengse kirke gjenger, som ikke aner et skvatt om hva slags gud han tilber der han sitter i kirken og glor på løgnen hele kristendommen er bygget rundt, nemlig jødeliket på korset, mens en stats ansatt løgner står under og cherry picker de beste historiene fra bibelen.

 

Sett deg i det minste ned og les bibelen og når du er ferdig med det setter du deg inn i bibelen historie... SÅ kan du komme å kritisere de som kritiserer kristendom. For der vil du, om du ikke er religiøst uærlig da, finne en del som intreserer og, ikke minst, sjokkerer deg om kristendommen du vil ha fredet.... OG finne ut, igjen om du ikke lider av religiøs uærlighet, at det er all verdens grunn til å kritisere kristendom for de løgnene og mytene den serverer som sannhet...

 

Velkommen etter...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Vi skal gjøre det simpelt folkens.

 

Kun Kristne får lov til å snakke om religionen sin, de har "copyright" på den

Ateister og andre outsiders burde holde seg unna og/eller trå meget forsiktig :)

Nå kommer vel fullt av sinte ateistiske tilbakemeldinger på kommentaren min

 

Jeg er ikke sint eller sjokkert, men jeg håper virkelig du er sarkastisk...? Hvis ikke, så vær vennlig og utdyp dette.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tipper at det ikke er så mange religiøse som har lyst til å fortelle om det her nettopp fordi de ikke slipper unna spørsmål om hvorfor de tror det de tror og på hvilket grunnlag de tror det...

 

Men folk skal da altså ikke stille spørsmål?

 

 

Å C'on! Hvorfor skulle man ellers stille spørsmål OM ikke fordi man mangler kunnskap? Det er jo innlysende at ingen stiller spørsmål når de kan alt om det, ikke sant? Åssen verden er det du lever i egentlig, som ikke stiller spørsmål om ting du ikke kan noe om? I så fall, stiller du ofte spørsmål til det du kan noe om? En kan jo lure.

 

Og hvordan kan du google folks meninger? Har jeg faktisk aldri prøvd,så jeg prøvde å google nicket ditt, men alt som kom opp var definisjonen "Sleep-y-head- One who is in need of or groggy from sleep.", samt noen youtube videoer av et band med samme navn så jeg er like langt, jeg ANER ikke hva hva du mener i det store og hele og kommer heller aldri til å få vite det, for man skal, ifølge deg, ikke stille spørsmål ved ting man ikke vet noe om.

 

Vel, da kan vi la denne tråden dø i fred, da ingen troshode kommer til å tømme seg her med mindre vedkommende er forelsket i jesus, aka nyfrelst! Samme følelse og føleri faktisk som når man er forelsket, der man helt overser feil og mangler ved den man er forelsket i ( og jeg har sagt det før og sier det igjen, ikke rart at kristne og muslimske menn er så homofobe når de faktisk er forelsket i en mann...), for nyfrelst ER samme ting som forelsket. De som er over forelskelsen og er i ferd med å gli over i et slags dagligdags samboer forhold med jesus har ikke så mye å prate om. De bruker heller tiden til å finne ting som støtter deres stupide tro og det er grunnen til at det er så stille i denne tråden, da de som lever i samboer forhold med jesus ikke er så keene på å tømme seg...

 

Spørr spørsmål som er rettet til temaet da. Ikke om ordbruk er satt sammen riktig, spessielt når man går litt aggresivt frem med mange spørsmål. Som alle er stilt under feil oppfattning av ordbruk. Hvorfor? ukontrolert kverulering, pfft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på det diskusjonsmessige, at man bør komme med noe saklig og begrunnet i stedet for å ytre at "De som tror på religion er dumme". Uten at jeg ønsker å ta noen side her, må jeg uansett si meg enig i det du sier at det er manko på gode argumenter fra mange religiøse også. Ironien er vel da at kanksje hensikten med denne tråden var å fremme disse argumentene, men endte opp i en diskusjon om militante ateister i stedet.

 

 

 

Man trenger ikke å forsvare sin tro ved hjelp av logikk. Mange, som f.eks. en av de første som kommenterte i denne tråden, baserer sin tro på trygghet, samhold, og til og med tradisjon. Det å tro på gud gir dem noe annet enn kun en forklaring på fenomener, det kan gi dem mening med livet, noen å søke trøst hos osv. Poenget mitt er at mange ikke tenker over disse sidene, men heller fokuserer på hvilken forklaring av universet en gud vil tilføye vår allerede-eksisterende kunnskap.

 

Selv om det for mange, spesielt personer som interesserer seg for naturvitenskap, kan være provoserende å tenke at noen legger noe så ulogisk som en bevisst og dømmende gud til grunn, er det ikke alle som er like opptatt at dette, men setter andre ting høyere. (eksempler er nevnt).

 

jeg tror det er personer som ikke tenker over dette, er det som SleepHead kaller 'militante ateister'

 

 

 

Beklager, det var ikke meningen å henge deg ut.

 

 

 

 

Du svarte ikke på spørsmålet hans..? :hmm:

 

hvorfor svare på spørsmålet hans når han troller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnene til at jeg tror på Gud er vell for at jeg vil oppleve evigheten. Det er jo helt klart mange andre faktorer også, men dette er nok hovedgrunnen vil jeg si. En annen grunn er jo at han støtter meg i alle situasjoner, uansett hvor jeg befinner meg :) Dette gir meg en trygghet! Når jeg har problemer og lider så kan jeg komme til Gud med problemene. Jeg kan kaste byrden på han og likevel så elsker han meg.

 

Det er med andre ord en ekstra trygghet som er verdt å ha!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnene til at jeg tror på Gud er vell for at jeg vil oppleve evigheten. Det er jo helt klart mange andre faktorer også, men dette er nok hovedgrunnen vil jeg si. En annen grunn er jo at han støtter meg i alle situasjoner, uansett hvor jeg befinner meg :) Dette gir meg en trygghet! Når jeg har problemer og lider så kan jeg komme til Gud med problemene. Jeg kan kaste byrden på han og likevel så elsker han meg.

 

Det er med andre ord en ekstra trygghet som er verdt å ha!

 

Dette er to klassiske grunner som jeg avskyr. For det første, har du i det hele tatt tenkt konsekvensen av hva evighet er? Jeg opplever tanken om evig eksistens som den værste for for tortur mulig.

 

Det andre er ansvars-og virkelighetsfraskrivelse. Det er en nødutgang for mennesker som ikke kan takle å stå til ansvar for eller ansiskt til ansikt med virkeligheten. Det er ingen andre enn deg som kan påvirke din verden, derfor bør du ikke sette din lit til en imaginær (les: enn så lenge komplett uviselig og derfor ikke-eksistensiell) skapning, men heller stole at du, ja du er den beste løsningen for dine problemer. Du står til ansvar for, og du løser dine problemer. Gi deg selv æren for å være sterk, ikke gi det til noe imaginært. Det er du som gjør deg selv sterk og god.

 

Man trenger ikke å ha "en ekstra trygghet". Det er vi som er gode, det er vi som utfører handlinger, det er vi som er sterke.

 

Det ironiske i slike uttalelser er at dette er mennesker som veldig ofte gir gud æren for alt godt, men med en gang noe vondt skjer, da er det vår feil. En straff for noe vi har gjort. At ikke disse menneskene ser absurditeten i sine utsagn er for meg helt uvirkelig.

Lenke til kommentar

Ja, hvorfor tror jeg, jeg tror ikke på mennesker, de er for lett drevet av egne lyster. Av egne lyster, dro jeg på en ferd til bunnen av et liv, men følte Gud dro meg ut igjen da en venn fortalte han nettopp hadde blitt frelst. Nå har Gud snudd livet mitt til at jeg står godt på egne ben, og takker Gud for det. Om jeg hadde takket meg selv og andre, så hadde stoltheten i mennesker spredt seg, og det onde får mer spillerom.

Hvorfor Jesus og bibelen? Ja, det lurte jeg også på, til og med muligheten for at Gud ikke finnes gikk jeg dypere i.

Men Gud åpenbarte mer og mer bibelen som overnaturlig. Etter en god rus i å kjenne seg tilgitt av Gud, vridde djevelen det til at jeg ikke var god nok, fordømt og hvert eneste bibelvers dro meg vekk fra Gud, Han ble en sinna Gud som jeg ikke kunne nærme meg. Men dette var manipulering fra djevelen som gikk mot meg som en brølende løve(kongelighet lik Gud)

Men så kom en pastor ved navn Joseph Prince fra Singapore inn i ørene på mp3-spilleren min, og han åpnet igjen den Jesus jeg først møtte i troen, den tilgivende Gud som hadde en plan for å gi meg et godt liv.

Så etter at jeg følte meg fordømmet og dypere og dypere inn i ruslivet som jeg hadde før jeg ble frelst, så ble jeg gal, psykotisk og innlagt flere ganger. Etter å ha sluppet ut, fortalte Joseph Prince meg om en kjærlig Gud, som jeg kunne nærme meg uansett hvor mye jeg syndet. Dette skilte seg ut fra alle andre religioner, men jeg skjønte det ikke i begynnelsen. Dette gjorde at jeg som menneske som er svak og synder, så kunne ikke djevelen fordømme meg vekk fra Gud.

Så jeg ble bedre, ikke ved hard disiplin som både religion og verden forkynner, men ved Guds kjærlighet. Og jeg har fått en gudommelig forandring som ikke er meg selv noe å takke for men Guds nåde i Jesus.

Og Joseph Prince hadde en tale som het Alef Tav, dette fikk meg til å se dypere i hebraisk og videre summen av ord i originaltekstene. Dette pluss all symbolikken av Jesus i GT har gjort bibelen en overnaturlig bok hvor jeg kan stole på at det er sant, og det vises i mange kristnes liv som er annerledes enn verden sitt liv.

Kreasjonisme studerte jeg tidlig og forstå ikke mye, men Kent Hovind forklarte ganske bra syntes jeg. Nå har jeg sett de opp igjen, og dykket dypere i argumentene hans, og finner det samme, han har bare forkortet argumentene til 7 bra seminarer.

 

Andre religioner har jeg sett på. Islam har en krigsreligion som viser seg i de landene det nå er opprør i. Buddhisme når ikke frem til et bra liv for alle mennesker om alle skal sitte i lotusstilling og meditere, slikt blir man bare lat av, ikke produktivt, de må ha folk som jobber for dem for å ha fremgang. Paulus jobbet og forkynte, ingen problem for sånt i ekte kristen tro.

Hinduisme er en samling løgner med mange guder. Gresk og norrøn det samme, men det kan være en sans av sannhet i alle desse, men blandet med mennesklig dyrking av bilder og spåmenn.

De har dårlig frukt synes jeg i de landene de var/er praktisert.

Kristendommen det samme, i den utvannede troen, der amerikanere tror på Gud, men lar seg lokke av det som klør i øret og lystene i denne verden og den virkelige Jesus er ikke i sinnet deres lenger, dermed får de barn som blir opprørske og lager helvete videre, og de tyr til loviske ugudelige løsninger. De er forhekset som galaterne.

Ja, bibelen er forvirrende, men det er en slags løsning for å drive ut dem som bare tror på overflaten, prøver å se rene ut på overflaten, kalkede graver. Og desse lokker svake troende inn i et lovisk helvete. Men ingen prøvelse er så vond at Gud ikke kan frelse dem fra det. De må bare være sikker på at det er troen på at Jesus vil frelse alle mennesker, og ikke bare for å gi dem en ren sammvittighet for så å dømme folk som er imot dem til helvete. Jeg selv kan ha problem med det, men det har blitt mindre å mindre. Alle de jeg så på som fiender før er tilgitt i mitt hjerte, og når jeg møter dem så er jeg ikke forbannet på dem lenger. Jeg var egoistisk, og innså ikke at jeg faktisk er like syndig som dem om jeg ikke kan tilgi dem. Men det krever kjærlighet fra en tilgivende Gud, og det forklares i evangeliet om Jesus.

 

Nå er jeg ferdig inne på forumer, jeg skal ikke være så skapkristen lenger, jeg kan fortelle det jeg har fortalt her inne til folk der ute som lurer. Ikke at jeg her vært her inne så mye, jeg skumleser mange svar her, men det går i samme tøyta, og det vil nok fortsette, men jeg har dumpet av meg noe som dere kan lese om dere vil, det er om bibelsk mattematikk som jeg finner overnaturlig, symetrien i bibelhjulet, kreasjonisten Kent Hovind som forklarer at bibelens historie virkelig kan være historie. Jeg la ut et innlegg om at månelandingen er falsk, fordi vi lever i en korrupt verden, og det er ganske åpenbart om ser litt i sømmene, man skal lete godt etter sannheten i desse dager, løgnere har stått på og gjort sannheten liten, men ganske lys når man finner den.

 

Om symbolikken om Jesus i GT. Hvor åpenbar nåden er over loven og historien om det, så kan du søke på Joseph Prince. Han har forklart det ganske bra. Også Andrew Wommack er ganske god på dette.

Så takker jeg snart for meg, og Gud velsigne dere for den som vil ta imot velsignelse. Den som har øre, må han høre skrev Jesaja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnene til at jeg tror på Gud er vell for at jeg vil oppleve evigheten. Det er jo helt klart mange andre faktorer også, men dette er nok hovedgrunnen vil jeg si. En annen grunn er jo at han støtter meg i alle situasjoner, uansett hvor jeg befinner meg :) Dette gir meg en trygghet! Når jeg har problemer og lider så kan jeg komme til Gud med problemene. Jeg kan kaste byrden på han og likevel så elsker han meg.

 

Det er med andre ord en ekstra trygghet som er verdt å ha!

Det å oppleve evigheten forutsetter at du er bevisst til enhver tid. Vi er jo alle klar over at vi er bevisstløse flere timer i løpet av et døgn.

Dersom du f.eks. dør når du sover, vil du aldri vite dette, ettersom den bevisstløse hjernen er... vel, akkurat det: bevisstløs.

Vil Gud vekke oss opp igjen i "the afterlife", i den hensikt å la oss oppleve evigheten?

 

Jeg lurer på hvordan en frykt for å gå glipp av noe kan være en sunn drivkraft... ?

Lenke til kommentar

 

Det å oppleve evigheten forutsetter at du er bevisst til enhver tid. Vi er jo alle klar over at vi er bevisstløse flere timer i løpet av et døgn.

Dersom du f.eks. dør når du sover, vil du aldri vite dette, ettersom den bevisstløse hjernen er... vel, akkurat det: bevisstløs.

Vil Gud vekke oss opp igjen i "the afterlife", i den hensikt å la oss oppleve evigheten?

 

Jeg lurer på hvordan en frykt for å gå glipp av noe kan være en sunn drivkraft... ?

han er ikke redd for å gå glipp av noe, han vil bare oppleve den gode evigheten. Han vil ikke komme i fortapelsen hvis det er lettere å forstå. Dessuten har han forstått at vi mennesker synder og derfor trenger Jesus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...