fiskerdigg Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Hei, Jeg er på jakt etter en ny gaminglaptop. Mine "krav": Pris: 8-10.000,- Skal brukes til gaming og generell pcbruk Minimum 8gb ram, i5 cpu, gf 660 gpu Grei hdd, er ikke villig til å kjøpe ssd med en gang pga budsjett Vil unngå glossy skjerm Glorete design for 14åringer er helt uaktuelt Jeg har tittet på multicom maskinene, disse virker VELDIG bra i forhold til specs kontra pris osv. Er disse fullhd skjermene de leverer bra? Er det noen andre produsenter som kunne gitt mer bang? Leser også litt rundt på forumet at folk sliter med varmeutvikling på multicom maskinene.. Er dette vanlig? Jeg vil bruke denne "docket", så jeg kommer til å røre selve maskinen veldig lite, i forhold til varme. Grunnen til at jeg vil vente med SSD er fordi jeg ikke ser vitsen hvis jeg ikke kan ha en på minst 120gb. Da kan jeg like greit vente til jeg har råd til en slik. Fyi: Selve kjøpet vil bli foretatt i midten av november, så hvis det er noen som har noen fremtidige maskiner på lur hadde det vært rått Setter pris på forslag, takk på forhånd! Edit: Mac er helt uaktuelt. Endret 10. oktober 2012 av Alekzen Lenke til kommentar
hår null Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Akkurat nå ville jeg personlig gått for Asus G55VW. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) De matte skjermene som Multicom utstyrer disse maskinene sine med, er blant markedets aller beste (når vi snakker "vanlige" TN-paneler). Varmeutviklingen kommer an på hvor mye varme hardware i maskinen utvikler. Samme hardware = samme varmeutvikling. Du mener kanskje hvor god kjøleløsningen er? Clevo (produsenten som lager disse Multicom-maskinene) er gode på å bli kvitt varmen, men ikke alltid blant de mest stillegående. Eller mente du hvor varm maskinen kan bli på overflaten, spesielt rundt tastatur eller der man holder hendene? Der må jeg melde pass. Det er sikkert forskjell på ulike modeller her, men det har ingenting med varmeutviklingen å gjøre, ei heller kjølingen som sådan - men er mer et designspørsmål. Og et smak og behag-spørsmål, hvor mye man "plages" av slikt. Du vil få det svært vanskelig med å finne mer bang for the buck enn Multicom, etter min mening. De er ikke akurat billige, men i forhold til ytelsen man får, så er det for tiden ikke veldig stor konkurranse. Endret 10. oktober 2012 av thomit 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Er nok lite som slår multicom-maskinene i ytelse per krone-målet. Dog forstår jeg ikke helt hvorfor du vil ha minimum GTX 660M, det kortet klarer ikke engang dra Mass Effect-serien på 60 fps @1280x720. kjøp deg macbook pro. optimal for gaming. ikke bruk bootcamp, windows på mac er unødvendig når mac er så optimal for gaming. Har har Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Akkurat nå ville jeg personlig gått for Asus G55VW. Har tittet på denne, og den ser veldig bra ut. Men hvis man sammenligner med: http://www.multicom.no/Xishan-W350E-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i7-3610QMe-12GBe-750GBe-GeForce-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100561/p10620234 Så er det hele veldig likt..At den er uten OS er np, det ordner jeg. Men jeg er usikker på ytelse osv, ser at cpu blant annet er likt. Noen innspill? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Er nok lite som slår multicom-maskinene i ytelse per krone-målet. Dog forstår jeg ikke helt hvorfor du vil ha minimum GTX 660M, det kortet klarer ikke engang dra Mass Effect-serien på 60 fps @1280x720. kjøp deg macbook pro. optimal for gaming. ikke bruk bootcamp, windows på mac er unødvendig når mac er så optimal for gaming. Har har Ehm ... fordi et GTX 680M vil koste ganske mye mer enn de 8-10k han/hun budsjetterer med? Riktignok har Multicom et sabla godt tilbud på en maskin med GTX 680M akkurat nå, til litt under 14k ... men likevel. Endret 10. oktober 2012 av thomit Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 De matte skjermene som Multicom utstyrer disse maskinene sine med, er blant markedets aller beste (når vi snakker "vanlige" TN-paneler). Varmeutviklingen kommer an på hvor mye varme hardware i maskinen utvikler. Samme hardware = samme varmeutvikling. Du mener kanskje hvor god kjøleløsningen er? Clevo (produsenten som lager disse Multicom-maskinene) er gode på å bli kvitt varmen, men ikke alltid blant de mest stillegående. Eller mente du hvor varm maskinen kan bli på overflaten, spesielt rundt tastatur eller der man holder hendene? Der må jeg melde pass. Det er sikkert forskjell på ulike modeller her, men det har ingenting med varmeutviklingen å gjøre, ei heller kjølingen som sådan - men er mer et designspørsmål. Og et smak og behag-spørsmål, hvor mye man "plages" av slikt. Du vil få det svært vanskelig med å finne mer bang for the buck enn Multicom, etter min mening. De er ikke akurat billige, men i forhold til ytelsen man får, så er det for tiden ikke veldig stor konkurranse. Varmeutvikling rundt henda blir et ikke-tema. Skal som sagt docke denne mesteparten av tiden. Men takk for svar, jeg tenkte da mest på kjøleløsningen, og om denne fungerer bra Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Er nok lite som slår multicom-maskinene i ytelse per krone-målet. Dog forstår jeg ikke helt hvorfor du vil ha minimum GTX 660M, det kortet klarer ikke engang dra Mass Effect-serien på 60 fps @1280x720. Det var egentlig mest for å fylle opp posten, slik at folk slipper å stille så mange spørsmål. Jeg har ikke veldig mye peiling på dette lengre, ettersom at jeg har vært ute av dataverdenen noen år. Så det kortet var egentlig mest som et minimum, ikke nødvendigvis det jeg vil ende med. Kan du anbefale noe? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Bedre kort er: Nvidia GTX 670M, GTX 675M, og GTX 680M. De to førstnevnte er av en eldre generasjon enn GTX 660M og GTX 680M. AMD har HD 7970M, som også er et mye bedre kort - men det er plaget av problemer rundt Enduro-teknologien sin. Google for å finne ut mer. Både GTX 680M og HD 7970M er i ytelse dobbelt så gode som GTX 660M. Jeg kvier meg for å anbefale HD 7970M, selv om det er langt billigere enn GTX 680M. Problemene med kortet er ikke særlig apetittvekkende. Unntaket er hvis det sitter i en Alienware M17x ... der har man mulighet for å kunne sette ut av spill hele Enduro-spetakkelet. PS. Nvidia GT 650M, I DDR5-versjonen (som i Multicom-maskinene), er bare litt svakere enn GTX 660M. Det er samme generasjon kort, og det skal bare en forholdsvis moderat overklokking til før det er oppe på GTX 660M-nivå. Endret 10. oktober 2012 av thomit 1 Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Bedre kort er: Nvidia GTX 670M, GTX 675M, og GTX 680M. De to førstnevnte er av en eldre generasjon enn GTX 660M og GTX 680M. AMD har HD 7970M, som også er et mye bedre kort - men det er plaget av problemer rundt Enduro-teknologien sin. Google for å finne ut mer. Både GTX 680M og HD 7970M er i ytelse dobbelt så gode som GTX 660M. Jeg kvier meg for å anbefale HD 7970M, selv om det er langt billigere enn GTX 680M. Problemene med kortet er ikke særlig apetittvekkende. Unntaket er hvis det sitter i en Alienware M17x ... der har man mulighet for å kunne sette ut av spill hele Enduro-spetakkelet. Finner uheldigvis lite maskiner med 670 til en akseptabel pris. MSI har en, men 12k er litt for mye. 11 kunne gått, men kan ikke strekke meg så mye. Sinnsykt irriterende! Kunne vurdert å spare litt mer denne måneden for å få råd til den multicom maskinen med 7970, men har tidligere blitt frarådet fra å velge denne pga de problemene du nevner. kjipe greier, ettersom at den virker knall. Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Fant et mulig alternativ: http://prisguide.har...157789/detaljer Litt over prisklasse, men denne virker veldig bra. kjipt med 17" pga vekt, og fordi jeg har egen skjerm, men virker som en god pc. Men vil dette 670 kortet i praksis yte såpass mye mer at den er verdt 2k ekstra? Ser at det er en ssd disk på denne og, kjekt å slippe oppgradering om et halvt års tid. Edit: Kun dårlige versjoner ute der, så ikke det før jeg linket. Da ble denne også uaktuelt, gitt. Endret 10. oktober 2012 av Alekzen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Se selv: http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html Lenke til kommentar
thomit Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Notebookcheck.net - Mobile Graphic Cards - Benchmark List. Klikker du på de forskjellige modellene, får du opp en ny side med utfyllende informasjon om kortet, og ytelse i en rekke forskjellige spill. Det søkefeltet der det står "single and multiple gpu's" - sett det til "single gpu's only" og trykk på "restrict"-knappen. Vi snakker ikke om 2 kort i tandem her (SLI eller CrossFire). Dessuten kan jeg ikke finne den Asus'en til en slik pris, med SSD, hvis jeg går direkte til MPX, Spaceworld eller Komplett. Jeg finner noen med en hybrid-disk, riktignok. Det er ikke helt det samme ... Etter min mening, er ikke GTX 670M verdt merprisen i forhold til GTX 660M. GTX 675M kanskje ... det legger seg sånn omtrent midt i mellom GTX 660M og GTX 680M, og vil være en forbedring som merkes. Men strengt talt ville jeg ikke kjøpt teknologi som er en generasjon eldre. GTX 670M og GTX 675M er forrige utviklingsgenerasjon, Fermi; GT 640M, GT 650M, GTX 660M og GTX 680M er Kepler. Endret 10. oktober 2012 av thomit 1 Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Notebookcheck.net - Mobile Graphic Cards - Benchmark List. Klikker du på de forskjellige modellene, får du opp en ny side med utfyllende informasjon om kortet, og ytelse i en rekke forskjellige spill. Det søkefeltet der det står "single and multiple gpu's" - sett det til "single gpu's only" og trykk på "restrict"-knappen. Vi snakker ikke om 2 kort i tandem her (SLI eller CrossFire). Dessuten kan jeg ikke finne den Asus'en til en slik pris, med SSD, hvis jeg går direkte til MPX, Spaceworld eller Komplett. Jeg finner noen med en hybrid-disk, riktignok. Det er ikke helt det samme ... Etter min mening, er ikke GTX 670M verdt merprisen i forhold til GTX 660M. GTX 675M kanskje ... det legger seg sånn omtrent midt i mellom GTX 660M og GTX 680M, og vil være en forbedring som merkes. Men strengt talt ville jeg ikke kjøpt teknologi som er en generasjon eldre. GTX 670M og GTX 675M er forrige utviklingsgenerasjon, Fermi; GT 640M, GT 650M, GTX 660M og GTX 680M er Kepler. Ahh, thanks. Fin link Fant ut det ang. den asusen selv, spesifikasjonene i prisguiden var annerledes enn modellen som ble solgt ut. Men det med hybrid-disk, er det ikke verdt pengene? Tror nok det ender med en av de multicom maskinene, evt. en asus. Blir for mye pes å lete etter en med 670/75, spesielt ettersom at de er eldre generasjon som du nevner. 680 blir rett og slett for dyrt. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Hybrid-disk er en vanlig snurredisk men med en liten "ssd"-del (vanligvis 8 til 16 GB) som er satt av til å brukes som cache. Det betyr at de programmene du åpner hyppigst, blir liggende klar i denne cache'en. Samt OS'et, naturligvis. Det betyr at dine mest brukte programmer/software og OS'et åpnes raskere. Men noen fullverdig erstatning for en "ekte" SSD blir det aldri. En ekte SSD er raskere på alt, og innebærer en mye bedre avlastning og hjelp for prosessoren, slik at hele systemet blir raskere og mer snappy, og prosessoren blir fortere ferdig med å lese/skrive til disk og dermed klar for nye oppgaver som står i kø. En hybrid-disk kan ikke hjelpe på den måten. Du kan ikke installere noe på denne cache-delen, eller kjøre OS eller programmer derfra. Edit: Jeg er forøvrig enig med deg i at dersom du skal ha en maskin med GTX 660M, så er Asus G-serie eller Multicom veien å gå. I det siste har det vært Multicom som leverer mest bang for the buck med dette kortet (eller med GT 650M), men for noen få måneder siden var det Asus som leverte mest til prisen. Asus'ene har 1 ting de slår Multicom'ene på: De er mer stillegående. Noen mener også at de har litt bedre tastatur, men jeg har hørt det omvendte også - Multicom'ene har litt bedre skjerm, de leveres uten alskens bloat-og crapware, de kan leveres uten å behøve å betale for OS hvis man har fra før, og de er selvfølgelig mer konfigurerbare. Skal man gå for kraftigere kort, er det Multicom eller Alienware som gjelder. Endret 10. oktober 2012 av thomit 1 Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Du kan ikke installere noe på denne cache-delen, eller kjøre OS eller programmer derfra. Hadde ingen anelse om dette, da blir det hvertfall ikke noe hybrid! Tror nok det ender med en av de multicom maskinene. Er jo billigere enn asus, og det at de leveres uten operativsystem (cleaninstall ftw!) er en megafordel. Bare håpe på at det kommer noen gode tilbud, evt. en ny modell. Takk for hjelpen! Endret 10. oktober 2012 av Alekzen Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Hei Har bestemt meg for at det blir denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=744850 Er på tilbud, og maskinen vil holde en stund så jeg er fornøyd! GLEDER MEG!!!!!! Noen som vet om MPX er raske på slikt? Er så lenge siden jeg har bestilt ny pc, så er litt ivrig! Endret 11. oktober 2012 av Alekzen Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 En god pc det der Du får vel varen 2-4 arbeidsdager Bor du ved en av pick up plassen så kan du vel hente den dagen etterpå viss jeg husker rett Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) En god pc det der Du får vel varen 2-4 arbeidsdager Bor du ved en av pick up plassen så kan du vel hente den dagen etterpå viss jeg husker rett Kansellerte ordren, og bestilte påny til pick-up point. Takk for infon, da blir det pc før helgen Endret 11. oktober 2012 av Alekzen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå