IceBlitz Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Hei! Jeg har lurt litt på dette med base ISO i det siste. Noen kameraer har 100 som laveste base/native ISO, mens andre har 125, 160, 200 osv. Kort fortalt er ISO et gainnivå for lysinformasjon fra sensor. Enkelt fortalt vil lysstyrken på bildet økes på samme måte som en forsterker forsterker et signal når man skrur den opp. Har man svak støy på et lydsignal vil man altså ikke høre støyen på lavt volum (uten musikk). Men skrur man opp vil man tilslutt høre en høy brumme/summe/blåselyd pga støyen som blir forsterket. Slik virker ISO også, veldig enkelt fortalt. Det er også kjent at dersom man i bulbmode velger lavere ISO enn base/native ISO vil man miste dynamisk rekkevidde da dette fungerer som om man skulle skrudd gainnivået over på "minus"-siden. Men her kommer mitt spørsmål, hva er det som rent teknisk differensierer hva som blir base ISO på et kamera? Hvorfor har mitt GH2 160 som laveste ISO mens feks 5D har 100 som laveste ISO? Hvorfor er ikke disse like? ISO nivåer er vel et felles teknisk aspekt for hvordan informasjonen fra senselene på sensoren skal forsterkes, og siden lik ISO, lukker og blender gir lik eksponering uansett kamera bør vel også base ISO være like på tvers av sensorer? Kan det ha noe med sensor/senselstørrelse å gjøre slik at for å få mest dynamikk ut av den må ISO være bittelitt høyere slik at man ikke får så mye "tomme" piksler? Ergo, hva er det som gjør at mitt GH2 (sannsynligvis) ikke vil yte like bra på ISO100 istedenfor 160? Teknisk nysgjerrighet som råder her, har ingenting å si i praksis sålenge de respektive kameraene yter best på den base ISOen de er definert til Endret 10. oktober 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Såvidt jeg har skjønt så er "base" ISO en del av sensor designet. jeg er usikker på hvilke fordeler man får ved å velge ISO 200 som base istedet for ISO 100. Kanskje mindre støy på høere ISO? Nå er det også et problem at ISO skalaen på digitale kameraer ikke er lik for alle produsenter - det finnes flere standarder der ute. Endret 10. oktober 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Hva mener du med at det ikke er likt? En gitt ISO verdi, hvertfall det tallet som du setter kameraet til skal tilsvare samme ISO på andre kameraer. Tenker du nå i retning feks E-M5 sin sensor, som i praksis har annen ISO enn det man setter den til på kameraet? Husker jeg leste en tråd om akkurat dette, der ISO ytelsen ble lavere på E-M5 enn det man satt den til i kameraet om jeg husker rett. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Jeg har ikke linkene tilgjengelig nå; men når det gjelder ISO og tolkningen av den, så er det mye rart der ute. edit: Men du kan jo alltids begynne med Wikipedia. Endret 10. oktober 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) ISO står for International Organization for Standardization (merkelig nok). Standaren en snakker om når det kommer til digital fotografering er ISO 12232:2006, den beskriver både en aritmetisk og en logaritmisk skala, hvor den aritmetiske skalaen samsvarer med den tidligere ASA-standaren. The ISO 12232:2006 standard The ISO standard ISO 12232:2006[54] gives digital still camera manufacturers a choice of five different techniques for determining the exposure index rating at each sensitivity setting provided by a particular camera model. Three of the techniques in ISO 12232:2006 are carried over from the 1998 version of the standard, while two new techniques allowing for measurement of JPEG output files are introduced from CIPA DC-004.[55] Depending on the technique selected, the exposure index rating can depend on the sensor sensitivity, the sensor noise, and the appearance of the resulting image. The standard specifies the measurement of light sensitivity of the entire digital camera system and not of individual components such as digital sensors, although Kodak has reported[56] using a variation to characterize the sensitivity of two of their sensors in 2001. The Recommended Exposure Index (REI) technique, new in the 2006 version of the standard, allows the manufacturer to specify a camera model’s EI choices arbitrarily. The choices are based solely on the manufacturer’s opinion of what EI values produce well-exposed sRGB images at the various sensor sensitivity settings. This is the only technique available under the standard for output formats that are not in the sRGB color space. This is also the only technique available under the standard when multi-zone metering (also called pattern metering) is used. The Standard Output Sensitivity (SOS) technique, also new in the 2006 version of the standard, effectively specifies that the average level in the sRGB image must be 18% gray plus or minus 1/3 stop when the exposure is controlled by an automatic exposure control system calibrated per ISO 2721 and set to the EI with no exposure compensation. Because the output level is measured in the sRGB output from the camera, it is only applicable to sRGB images—typically JPEG—and not to output files in raw image format. It is not applicable when multi-zone metering is used. The CIPA DC-004 standard requires that Japanese manufacturers of digital still cameras use either the REI or SOS techniques, and DC-008[57] updates the Exif specification to differentiate between these values. Consequently, the three EI techniques carried over from ISO 12232:1998 are not widely used in recent camera models (approximately 2007 and later). As those earlier techniques did not allow for measurement from images produced with lossy compression, they cannot be used at all on cameras that produce images only in JPEG format. The saturation-based technique is closely related to the SOS technique, with the sRGB output level being measured at 100% white rather than 18% gray. The saturation-based value is effectively 0.704 times the SOS value.[58] Because the output level is measured in the sRGB output from the camera, it is only applicable to sRGB images—typically TIFF—and not to output files in raw image format. It is not applicable when multi-zone metering is used. The two noise-based techniques have rarely been used for consumer digital still cameras. These techniques specify the highest EI that can be used while still providing either an “excellent” picture or a “usable” picture depending on the technique chosen. Fra Wikipedia Det finnes altså, kort fortalt, flere måter en kan måle ISO på. Derfor vil det være avvik. Endret 10. oktober 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå