Gå til innhold

Hjelp til komplett oppsett av server

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger hjelp av noen skarpe kniver til (nesten) alle aspekter ved oppsett av server!

Forutsetninger:

• Jeg har en Dell Precision T7400 med 1x Xeon X5472(3GHz, quad), 4GB DDR2-minne(800MHz, ECC), Nvidia GTS240 1GB og 20+160+1000+2000 GB lagringsplass.
  • Maskinen støtter en prosessor til, samt opp til 128 GB minne. Den har plass til fire 3.5" disker.
  • Vi har fibernett, og jeg deler internettilkoblingen mellom maskinene mine med en gigabit switch.
  • Alle de tre maskinene har(får) statisk IP.
  • Har mye erfaring med WinXP og Win7, noe erfaring med Linux(også kommandolinje og vim)
  • Har tilgang til alle relevante OS gratis via Universitetet.

Serverens oppgaver / mine krav:

• Skal lagre filmer og musikk på serveren, og spille av via de to andre PC-ene over kablet nettverk. De andre maskinene kjører hhv. Windows 7 og Linux(XBMC)). Jeg skal spille av 1080p materiale, og det må gå glatt. Alle tre maskinene er mer enn kraftige nok til å dekode 1080p.
  • Serveren skal ta backup av deler av hovedmaskinen min(som kjører Win7).
  • Serveren skal gi meg tilgang til filene mine når jeg ikke er hjemme. Tenker i hovedsak via FTP og SSH. Ønsker også en Spotify-lignende løsning som lar meg spille sangene mine når jeg ikke er hjemme.
  • Den skal inneholde kopier av alle mine OS, spill, og mitt gamle "arkiv" over gamle filer, samt lisensnøkkeler(sikkerhet?). Dette ligger på TB-disken, som må kunne legges til i systemet og deles uten å slette innhold.
  • Den skal ha et slags bruker-system, slik at jeg, samboeren, og evt. andre har forskjellige tilgang og rettigheter.
  • Det må være mulig å legge til/fjerne disker uten at innholdet slettes, og uten at OS krasjer, og diskene må være lesbare av Windows 7 eller Linux.
  • På sikt ønsker jeg å sette opp et RAID med flere 2TB disker, og det bør helst kunne gjøres uten å reinstallere OS.

Spørsmålene:

1. Er maskinvaren god nok til mitt bruk? Bør jeg invistere i mer minne, evt. en CPU til?
  2. Hvilket OS er mest gunstig? Er litt lysten på å prøve Windows Server 2012.
  3. Kan jeg gjøre alle ovennevnte oppgaver med OS-et du foreslår(evt. Server 2012)
  4. Det ser ikke ut til at FreeNAS støtter å legge til - og dele - disker uten å formattere dem. Stemmer det? Hvis ja, hvilket OS må jeg bruke for å legge til og fjerne disker når jeg vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hardwaren din skal være god nok i massevis.

Jeg har alle disse funksjonene, og mer til på min Windows Home server 2011 boks. Med langt svakere hardware(HP Proliant Microserver).

Alt dette fungerer helt knirkefritt med WHS, så kan anbefales på det varmeste.

WHS2011 selges billig nå, men WS2012 vil nok også gjøre alt dette knirkefritt. Blir sikkert en dyrere pris eneste :)

Lenke til kommentar

La inn WS2012, og det ser greit ut enn så lenge. Er dog veldig, veldig skeptisk til Metro-menyen.

Synes det er litt merkelig, men Windows lagde en 350MB partisjon på en annen harddisk, og nektet å boote når jeg fjernet disken fra systemet. Noe så idiotisk. Løsningen var at jeg nå - én time senere - har lagt inn på nytt med kun én harddisk tilkoblet. Nå blir det ingen tullepartisjoner på andre harddisker!

Deretter må jeg legge til de andre harddiskene. Deretter må jeg prøve å forstå hvordan Metro og den nye server-oppsett-menyen fungerer. Deretter må jeg legge til alle ekstraprogrammer. Garrr mye jobb.

Lenke til kommentar

Det er mulig at jeg er en idiot, men jeg forstår meg virkelig ikke på WS2012. Jeg får ikke noe som helst av det jeg ønsker til å fungere, og jeg tror operativsystemet i sin helhet er alt for komplisert og spesialisert for mitt bruk.

Er det bedre å gå for et Linux-alternativ? Eller bør jeg kanskje prøve meg på Windows 8 Professional i stedet for WS2012? Det fungerer ihvertfall nogenlunde ut av esken, og jeg finner sikkert noen som kan noe om det.

Lenke til kommentar

Hva er det du får til i WS2012?

Snabelen

Fixed

Svaret er ingenting. Får ikke til noe som helst. Eller dvs, jeg klarte nettopp å få lokal streaming til å funke. Men når jeg ikke engang får installert chrome på den, så er det for mye stress.

Spørsmålet mitt er; På hvilken av punktene ovenfor gjør WS2012 en bedre/enklere/mer intuitiv jobb enn W7/8?

Lenke til kommentar

hmm, jeg installerte akkurat chrome på både ws2012, og storgar server 2012... nada stress

Hva slags streaming er det du sikter til?

Jeg streamer fra serveren til en Prodigy Xtreamer 3D på samme måte som jeg gjorde på WS2008R2

Jeg bruker server versjonen av windows fordi ' i mitt hode' så er det servertjenster jeg trenger fra den maskinen

Snabelen

Edit: trykkleif og pølsefingre ;)

Endret av Snabel
Lenke til kommentar

Da tenker vi likt, Snabær'n. Jeg får WS2012 fra Univeristetet, og tenkte at det var supert å prøve.

For meg føles det som å ha en overbeskyttende virus-kontroll eller brannmur. Den klager på alt mulig rart, og er strengt tatt ikke nødvendig, da en enklere versjon gjør en bedre jobb når en ikke er supernettverksgeni.

Tror Win8 standard (med metro DREPT) fungerer bedre til mitt enkle bruk :-)

Lenke til kommentar

Hvor mange brukere skal tenker du at denne maskinen skal ha? Sånn jeg ser det så er maskinen grusomt overdimensjonert til oppgavene. Jeg har selv et lite NAS fra Netgear med en Intel Atom D410 som gjør det meste av det som du lister over, dog er jeg den eneste brukeren.

Hvis jeg var deg så ville jeg installert Ubuntu Server x86_64, og deretter styrt ting via ssh. Det vil i alle fall gi deg muligheten til å fjerne skjermkortet, som ikke kommer til å gjøre mye nytte i denne sammenhengen uansett.

Selv har jeg ikke grusomt mye peiling på de forskjellige protokollene som brukes for å dele filer over nettverk, men har selv satt opp et par NFS shares, og det er grusomt enkelt og fungerer bra med både windows og linux. Hvis noen mener CIFS/hvasomhelst er bedre, så er det godt mulig, men det er bare NFS jeg har erfaring med.

Her står det hvordan du setter det opp.

http://www.debianhelp.co.uk/nfs.htm

Mvh Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...