Gå til innhold

Svart skjerm- kommer ikke inn i bios

juff

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt sammen min nye PC:

Asus-A7N8X Deluxe

Barton 2500

TwinMos 1x512

Sapphire 9100 128MB

WD 120 GB se

Sony CD R/RW

PROBLEM:

Maskinen booter ikke som den skal: Vifter etc. starter og alle LED lyser som de skal, men boot sekvensen ser ikke ut til å sette i gang (hører at den ikke søker etter floppy/pipet kommer ikke) og skjermen nekter å komme ut av power-save modus. Derimot har jeg fått maskinen til å boote av og til ved å raskt åpne/lukke CDrom m/ win XP cd inne. Da booter maskinen (fremdeles med svart skjerm!) og først når win XP starter (booter muligens fra CDen?) kommer skjermen i gang. På denne måten fikk jeg installert XP, men: Med andre ord får jeg ikke tilgang på BIOS i og med at skjermen er svart inntill "starting win XP" dukker opp. Dessuten er det jo selvsagt uholdbart å måtte gå igjennom denne merkelige åpne/lukke prosedyren med CDromen hver gang.

Jeg har resettet CMOS og det hjalp ikke...

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kommer inn i windows, vil jeg anbefale å installere asus update, og deretter oppdatere bios. Du kan jo eventuelt prøve å holde innetrykke fanatisk på del tasten fra du starter boot. Er du sikker på at alle jumpere er satt riktig? er CPU jumperen satt til fsb 333? er SATA jumper disabled. Hører du noe på høtalerene. Post reporter kommer jo med en rapport på fronthøtalerene straks en feil blir registrert.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd!

Skal prøve å oppdatere med ASUSupdate.

Jumperne for er satt på 333 og disable for SATA så det skulle være i orden, men noe lyd får jeg ikke... POST har jeg ikke hørt noe til...

Dessuten (glemte dette tidligere) påstår kontrollpanel i XP at prosessoren er på 1,09 GHz - den skal vel helst være på over 1,8?

Prøver med update så får vi se...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...