Gå til innhold

Tips til ny strømforsyning

Anbefalte innlegg

Hei

Har en PC som restarter med en gang jeg starter noe krevende som f.eks. spill. Har endret innstillingene slik at at pcen ikke skal restarte ved systemkræsj, men det skjer uansett. Det er ikke temperaturrelatert da prosessoren ligger på rundt 30 i idle og ca 50 i load.

Strømforsyningen jeg har er en gammel Bzerk/Antec 500W som er 8 år gammel. Jeg har i mellomtiden oppgradert pcen noe heftig med i7 overklokket til 3,8ghz, vannkjøling, en haug med harddisker, Nvidia 450GT osv. Dermed kan det være at delene krever mer strøm enn strømforsyningen klarer å levere.

Dermed trenger jeg trolig en ny og kraftigere. Kriterier: 750w +, helst modulær og maks 1000 kr.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å ja. Gamle bzerk og aspire ble det solgt mye av men de som hadde disse (mange) klaget over ustabile spenninger etter kort tid. Ditt eksemplar er 8 år og du kan regne med at den har hatt degenererte kondensatorer m.m i lengre tid.

Da er det nok på tide å bytte den ut :) Jeg får gå litt over budsjett og kjøpe en Corsair AX750. Takk for hjelpen alle sammen :)

Lenke til kommentar

Strømforsyningen jeg har er en gammel Bzerk/Antec 500W som er 8 år gammel. Jeg har i mellomtiden oppgradert pcen noe heftig med i7 overklokket til 3,8ghz, vannkjøling, en haug med harddisker, Nvidia 450GT osv. Dermed kan det være at delene krever mer strøm enn strømforsyningen klarer å levere.

Tror ikke problemet er at strømforsyningen er for svak, men svært mange PSUer og annen elektronikk produsert på den tia brukte kondensatorer av heller tvilsom kvalitet. Vil anbefale deg å åpne PSUen (eller få en kompetent person til å gjøre dette om du ikke føler deg skikket selv) og ta en visuell sjekk dersom du har planer om å bruke den i et annet system. Her er en liten artikkel om problemet med bilder: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=195

Lenke til kommentar

500 watt er nok, men en 8 år gammel PSU er ikke designet for dagens PC'er. En moderne PSU er ofte istand til å levere det den er rated for på +12V, mens en eldre 500 watter neppe klarte mer enn 350 watt ny. At den etter 8 år henger litt med nebbet, er nok å vente.

Har selv en 400 watt PSU, som forsyner en i7 3770k / gtx 460. Med idle skjermkort trekker det neppe 150 watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...