Gå til innhold

Sette opp hjemmeside/startside for nettverk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir det som å sette opp sin egen DNS-server? har en nas på nettverket som allerede er en webserver. Kunne tenkt meg å mekke i sammen en nettside der med litt ting og tang. Tenkte det kunne være et genialt oppslagsverk om jeg f.eks baserer det på wordpress eller noe.

Lenke til kommentar

Én versjon av dette kalles en "captive portal" og er en veldig dårlig idé. :)

Hvorfor må det være en dårlig ide? Å sette det opp bare fordi man kan er kanskje ikke det beste bruksområdet, men det finnes mange gode grunner til det allikevel
Lenke til kommentar

Hvorfor er det en dårlig ide a? Er det noen generelle sikkerhetsproblemer rundt slike løsninger? Det er jo mange bedrifter etc. som bruker det for å gi gjester tilgang til nettet sitt, så det kan vel ikke være så dumt å forstå hvordan man lager det.

Lenke til kommentar

Det er en dårlig idé fordi det er basert på å overskrive DNS-oppslag, bytte ut SSL-sertifikater, redirecter gjerne HTTP-trafikk ment for applikasjoner til websider som svarer med annet innhold enn det som er forventet og bruker ofte MAC for klientidentifisering. Det er også ofte brukt for autentifisering uten kryptert transport (som på hoteller), noe som er et stort sikkerhetsproblem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, får google dette videre. Tenkte i grunn å sette opp en side som en oppslagstavle. Noen har post-it lapper på kjøleskapet, mens jeg vil forsøke å sette opp en side for dette. Gjerne slenge inn litt nyheter, været for der jeg bor osv. Litt praktisk info som f.eks når bossdunkene blir tømt, eller hva som må gås til innkjøp av :p

Dette er jo snakk om et hjemmenettverk som kun familien og venner har tilgang til. Nettsiden setter jeg opp slik at den kun er tilgjengelig via lokal IP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...