Lakrisbåt Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Kunne tenkt meg å sette opp en startside/hjemmeside for nettverket her hjemme. Altså alle som koblet seg til routeren kablet eller via wifi automatisk får opp denne sia. Hvordan får jeg dette til? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Én versjon av dette kalles en "captive portal" og er en veldig dårlig idé. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Blir det som å sette opp sin egen DNS-server? har en nas på nettverket som allerede er en webserver. Kunne tenkt meg å mekke i sammen en nettside der med litt ting og tang. Tenkte det kunne være et genialt oppslagsverk om jeg f.eks baserer det på wordpress eller noe. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 DNS er én av komponentene ja. Å sette opp en lokal webserver med wordpress er én ting, å sette opp en captive portal er en helt annet. Er du sikker på at du ønsker en slik captive portal? Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Ønsker å utvide horisonten, lære noe nytt. Kunne tenkt meg å satt opp en slik og sett om det kunne vært nyttig. Ønsker bare at startsiden skal være den jeg definerer. Ikke noe mer utenom det. Vil at det skal gjelde for både kablede og trådløse brukere. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Nå har du hvertfall et søkeord selv om jeg syntes at slike er en dårlig idé og ikke noe verd å kunne. Å sette opp en webserver og slikt derimot er absolutt god kunnskap. Det er bare den "automatisk startside"-saken som er ugreit. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Én versjon av dette kalles en "captive portal" og er en veldig dårlig idé. Hvorfor må det være en dårlig ide? Å sette det opp bare fordi man kan er kanskje ikke det beste bruksområdet, men det finnes mange gode grunner til det allikevel Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hvorfor er det en dårlig ide a? Er det noen generelle sikkerhetsproblemer rundt slike løsninger? Det er jo mange bedrifter etc. som bruker det for å gi gjester tilgang til nettet sitt, så det kan vel ikke være så dumt å forstå hvordan man lager det. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er en dårlig idé fordi det er basert på å overskrive DNS-oppslag, bytte ut SSL-sertifikater, redirecter gjerne HTTP-trafikk ment for applikasjoner til websider som svarer med annet innhold enn det som er forventet og bruker ofte MAC for klientidentifisering. Det er også ofte brukt for autentifisering uten kryptert transport (som på hoteller), noe som er et stort sikkerhetsproblem. 1 Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Ok, får google dette videre. Tenkte i grunn å sette opp en side som en oppslagstavle. Noen har post-it lapper på kjøleskapet, mens jeg vil forsøke å sette opp en side for dette. Gjerne slenge inn litt nyheter, været for der jeg bor osv. Litt praktisk info som f.eks når bossdunkene blir tømt, eller hva som må gås til innkjøp av Dette er jo snakk om et hjemmenettverk som kun familien og venner har tilgang til. Nettsiden setter jeg opp slik at den kun er tilgjengelig via lokal IP. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Og det høres flott ut og noe du bør gjøre. Det er den «automatisk startside for alle enheter på nettverket» som jeg anbefaler deg å ligge langt unna. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Det er jo ganske vanlig å ha startside på domene for f.eks intranett for skole mm? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 captive portal for wirless er ingen dum ide med sikkerhet i tankene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå