Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Promillekjøring

Indigo29

Anbefalte innlegg

Trenger litt raad ang en straffesak, da jeg er litt usikker i forhold til rettigheter og eventuelt utfall..

Dette er saken:

Min samboer ble den 1 august ifjor, utsatt for en bilulykke. Hans bil kjørte av veien og snurret rundt flere ganger før den landet oppned i en skraaning. Jeg var paa vei hjem fra utenlandstur, da jeg ble oppringt av sykehuset og orientert om hendelsen. Da jeg ankom sykehuset møtte jeg en svært forvirret og fraværende samboer, som helt klart ikke var seg selv. Han er yrkessjaafør og tar sitt arbeid seriøst, men ifht oppførselen spurte jeg likevell personalet om han hadde promille. Fikk til svar at det hadde han ikke, da han ankom sykehuset 6 timer tidligere. De skjønte selv ikke helt hva som var feil med ham, personlig syntes jeg han virket ruset, men sykehuset avkreftet dette.

Det ble tatt rutinemessig MR av ham, ifht at han hadde en kraftig hjernerystelse, men ingen andre skader ble paavist.

I ukene som fulgte, var han ikke seg selv. Han kunne plutselig faa merkelig adferd, besvime og han hadde ikke korttidshukommelse de første to ukene. Vi hadde legevakt her ved en anledning og jeg fikk ham ogsaa inn paa enda en MR,hvor det ikke ble paavist noe,han ble sendt hjem igjen.

I etterkant av dette har familielivet vært vanskelig. Han har ikke fatt noen tilbud om oppfølging. Han sliter med sterk sosial angst,tidvise depressjoner,ustabilt humør, tidvis daarlig hukommelse og han er fortsatt sykmeldt. En tid hadde han ogsaa suicidale tendenser. Etter en skikkelig utredning til lege og privatrøntgen, viser det seg at han har flere posstraumatiske forandringer. Han blir henvist til nevropsykolog, hvor det ble avdekket flere psykiske avvik ifht konsentrasjon og reaksjonsevne m.m. Nevropsykologs konklusjon var at disse skadene gjorde ham delvis arbeidsufør og at de helt klart var et direkte resultat av støtet mot hodet.

Nøyaktig 1 aar og 1 mnd senere, faar vi politiet paa døren, som kommer med en stevning. De akter aa faa ham fengslet, samt fratatt førerkortet pga promillekjøring. Det staar av han hadde 1.5 i promille,samt at de hadde funnet et stoff ved navn "rivotril" i blodprøven hans. Min mann er ikke pillebruker,han husker ingenting av ulykken og har aldri før hørt om disse pillene. Naar det gjelder alkohol,er han heller ingen drikker, men hadde vært paa fest dagen før.

Det jeg da lurer paa er: Kan han, som sliter saa mye psykisk i etterkant av ulykken og har dette dokumentert, faa fengselsstraff. Jeg synes ikke det virker forsvarlig. Jeg forstaar heller ikke hvorfor han ikke har faatt noe informasjon tidligere ang dette, han har slitt fælt etter ulykken og endelig kommet seg litt til hektene, dog han fortsatt sliter med sterk angst, søvnløshet og depressjon. Om førerkortet hans blir inndratt, mister han ogsaa levebrødet sitt.

Kan noen gi meg noen raad og tips, vi er ganske fortvilte akkurat naa :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne saka virker såpass komplisert at her bør du/dere ta kontakt med advokat.

Normalt sett så er det er ikkje sjukdom (fysisk eller psykisk) til hinder for straff. Men det må gjerast ei vurdering om korleis straffa eventuellt skal sonast. Soning på instutisjon eller sjukehus vil være eit alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...