Gå til innhold

Tidsmaskin, er det mulig? Og er det mulig å reise fram i tid?

suuhoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi skal vel være litt ydmyke for å si at det aldri vil være mulig, men per i dag er tiden en dimensjon som tilsynelatende kun kan bevege seg i én retning - forover. Enhver "tidsreise" vil være avhengig av relativitet og perspektiv, som f.eks å reise "til fremtiden" ved å bevege seg i en veldig stor hastighet.

Lenke til kommentar

Hei

Lurer bare på om det i det hele tatt er mulig å lage en tidsmaskin noen gang i fremtiden?

Eller er det og blir bare donaldhistorier?

Lurer også på om det er mulig og reise fram i tid?

Edit: Forandret emnetittel å litt av første post til å reise fram i tid

En ting virker vel ganske sikkert, å reise utelukkende i tid er vel ikke mulig. Alt i universet henger sammen. Tid og rom er uadskillelig.

Lenke til kommentar

Kort logisk tenkning vil gjøre tidreise tilbake til fortiden umulig. I allefall med en maskin man kan gå inn i og gå ut av. Med en slik maskin kunne man altså "bare" ta med seg masse saker og ting fra framtiden inn i fortiden.

Altså si hvis du hadde en skikkelig svær oljetankertidsmaskin kunne du tømme ett fremtidig oljefelt i nåtid. Og så dratilbake med all oljen før du hadde tømt oljefeltet og gjort det igjen, og igjen og igjen og igjen.

Da hadde du endt opp med mye olje, så kunne du dratt si ett tiår tilbake i fortiden og selge eller lagre oljen din.

Når det så hadde gått 10 år så hadde du hatt masse olje eller penger som egentlig er pumpet opp i framtiden, men ikke i ennå. Så du hadde endt opp med evig energi. For du kunne bare gjøre det samme igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mulig å "reise framover i tid", eller for å si det på en annen måte: For et objekt som er i bevegelse så går tiden litt raskere enn for et som står stille (selv om et sekund oppleves likt for begge objektene). Dette er bevist ved hjelp av synkroniserte atomur som plutselig ikke lenger var i synk etter at det ene hadde vært med på en liten flytur. Hvis du hadde satt deg inn i et romskip som reiste med en betydelig fart utover i universet, for så å snudd og reist tilbake, så ville du kanskje ha opplevd turen som 2 timer, mens de som ventet på deg her hadde opplevd det som 10 timer.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Omvendt.

Du sier selv det motsatte i eksemplet med romskipet, der må tiden ombord gå betydelig saktere enn på ventestedet.

Tja.. Hvis 10 timer for noen her nede kun oppleves som 2 for den som flyr vil jeg si at de 10 timene har gått ganske fort for han i romskipet (han som er i bevegelse). For de her nede så vil de 2 timene (som han oppe i rommet opplever) ta 10 timer, så for dem går det tregt. :)

Det blir ganske komplisert når tid plutselig er relativt.

Lenke til kommentar
Tja.. Hvis 10 timer for noen her nede kun oppleves som 2 for den som flyr vil jeg si at de 10 timene har gått ganske fort for han i romskipet (han som er i bevegelse).

Der tar du feil. Det er ikke ti timer som oppleves som to, i romskipet er det kun gått to timer. To timer som både er og oppleves som to. Selve romskipet og alt som er i det har kun blitt to timer eldre, selv om romskipet ankommer etter ti timer målt på ankommelsestedet. Det er DETTE som er relativ tid.

For å utdype: Det er hastighetsendringene som betyr noe her. Når et romskip akselereres opp mot lyshastigheten, så tilføres det energi. Og fordi energi er lik masse ganget med kvadratet av lyshastigheten (E=mc²), så betyr dette at romskipet får mer masse. Og mer masse betyr et kraftigere lokalt gravitasjonsfelt rundt romskipet. Og et kraftig gravitasjonsfelt (som i praksis er det samme som sterkt krummet romtid) gjør at tiden for romskipet og alt som er i det bremses (tiden går saktere).

Tiden ombord på romskipet går altså tregere, så tregt at det kun rekker å gå to timer ombord på romskipet mens det går ti timer på ankomststedet. Og denne tregere tiden gjelder for alt for romskipet og dets passasjerer, inkludert alle atomære og og kjemiske prosesser. Ja faktisk inkludert alle atomene selv. Atomene har kun blitt to timer eldre, selv om det altså utenfor romskipets kraftige lokale gravitasjonsfelt har gått ti timer.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

For å utdype: Det er hastighetsendringene som betyr noe her. Når et romskip akselereres opp mot lyshastigheten, så tilføres det energi. Og fordi energi er lik masse ganget med kvadratet av lyshastigheten (E=mc²), så betyr dette at romskipet får mer masse. Og mer masse betyr et kraftigere lokalt gravitasjonsfelt rundt romskipet. Og et kraftig gravitasjonsfelt (som i praksis er det samme som sterkt krummet romtid) gjør at tiden for romskipet og alt som er i det bremses (tiden går saktere).

Jeg er usikker på om den argumentasjonen er riktig. Tidsforskjellen lar seg nemlig regne ut ved å bruke utelukkende spesiell relativitet, og der er det ikke noen referanse til gravitasjon i det hele tatt. Men på den annen side ser jeg ikke helt bort fra at utregningen i spesiell relativitet er ekvivalent med den du antyder i generell relativitet - jeg klarer bare ikke bevise eller motbevise det på stående fot. Konklusjonen din om at tiden går saktere ombord i romskipet er jeg uansett enig i.

Lenke til kommentar

Der tar du feil. Det er ikke ti timer som oppleves som to, i romskipet er det kun gått to timer. To timer som både er og oppleves som to. Selve romskipet og alt som er i det har kun blitt to timer eldre, selv om romskipet ankommer etter ti timer målt på ankommelsestedet. Det er DETTE som er relativ tid.

Jeg er klar over det, jfr det jeg skrev i noen innlegg over om atomurene som ikke lenger var i synk etter at det ene hadde vært på en flytur. Atomur opplever ikke stort. Det var galt formulert fra min side.

Ved nærmere ettertanke er jeg enig i at tiden går tregere ved bevegelse enn ved stillstand.

Lenke til kommentar

Da ville jeg heller satset på muligheten for å bli fryst ned og tint opp igjen i fremtiden. Resultatet blir jo det samme bare mye billigere

Forutsatt at det fungerer, så klart, og du ikke bare har fryst ihjel.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...