AMosand Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hei. Jeg trenger litt hjelp til en potensielt kompleks regneformel. Jeg jobber i et stort bakeri der jeg hovedsaklig er i produksjonen, men har tatt på meg andre oppgaver utenom mitt fagfelt. Jeg har laget et stort utregningsark til jobben, der vi legger sammen produktene til de forskjellige kundene i en samlet produksjonsliste. Det fungerer helt supert og det sparer jobben for tusenvis av kroner i uka Nå har jeg planer om å forbedre det en hel del, slik at vi i produksjonen kan få bedre tid/slippe andre utregninger, og spare jobben for nok en kostnad. Vi lager brød i ulike former og fasonger og med ulikt antall brød per plate/form/panne. Et eksempel er vanelige rundstekte brød er det 6 per plate * 13plater i tralla = 78 brød per tralle. Det jeg ønsker å få til nå, er en formel som kan kalkulere nøyaktig hvor mange traller og plater det blir når vi får det totale tallet brød som skal lages hver dag. Svaret jeg ønsker å få til skal være så enkelt som at når jeg får beskjed om å lage 504 brød av et slag skal svaret bli 6Traller + 6 plater og lignende.(6*78 + 6*6) om svaret blir seendes ut som "6+6" eller "6T+6P" eller lignende har ikke noe å si så lenge det skilles mellom traller og plater og det faktisk stemmer. Det er også viktig å vite at jeg er ute etter at formelen regner seg opp til nærmeste HELE plate. Håper det er en smart Excelkyndig person der ute som kunne hatt morro av å hjelpe meg og mine kollegaer med dette Hilsen OleAnabole ligger med en fil dere der dere kan leke litt... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 En grov måte å gjøre det på er vel å ta (504/78)=6,46.... I excel velger du å runde av nedover, og får da tralleantallet 6 http://office.microsoft.com/nb-no/excel-help/runde-av-et-tall-HP010070518.aspx Brett ville jeg fordelt på to ruter. Første rute viser (504/78) med desimaler, og den andre viser uten desimaler. Forskjellen vil da utgjøre de 0,46... og de må du kjøre gjennom 78 x ((100/504)x0,46) på og får da 7. Med andre ord 6 traller og 7 brød. Mulig hjernen burde vært restartet, men det er ihvertfall noe slikt jeg ville gjort det. Lenke til kommentar
AMosand Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Har fått hjelp i et annet forum... det ble ganske bra, men takk for svar uansett! Lenke til kommentar
Concombre Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Jeg ville ha gjort det på denne måten: Totalt antall brød i A2 Antall plater per tralle i B1 Antall brød per plate i C1 Formel: =(A2-MOD(A2;B1*C1))/(B1*C1)&" traller, "&(A2-(A2-MOD(A2;B1*C1))-MOD(A2-(A2-MOD(A2;B1*C1));C1))/6&" plater og "&MOD(A2;C1)&" brød" (Hvis du bruker norskspråklig Excel, må du bytte ut MOD med REST) Endret 11. oktober 2012 av Concombre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå