Gå til innhold

Lesebrett / ebooks - Hva bør kjøpes?

blinc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt tidligere i høst kjøpte jeg en håndfull bøker fra HumbleBundle.

Disse ble lagt til på min Amazon- konto slik at jeg kan laste de ned derfra (via Approved Personal Document E-mail List)

Hvorfor er det ikke mulig med en slik løsning for norske bøker ? Eller er det mulig? Det var jo såre enkelt.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd å kjøpe Kindle gavekort? Min bror får en kindle til jul og jeg tenkte å kjøpe gavekort. Problemet er at jeg har lest at mange har problemer med å bruke gavekortene fordi kortene er kjøpt fra .com og disse kan ikke brukes i Europa.

Må gavekortet kjøpes fra co.uk butikken? .de?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager å vekke en gammel tråd til live igjen, men har ikke følgt med.

Det er fordeler og bakdeler med den norske modellen.

Bakdelen er at det er til dels vanskelig å forstå, det er ikke "plug and play" (selv om dette vistnok skal være bedre nå med ny app fra bokskya. "Bokleser" på både android og iOS (har ikke fått testet den selv enda))

Fordelen er at så lenge den saken du skal lese boken din på støtter Adobe DRM, så kan du velge hvilken som helst sak du vil.

Du er ikke bundet til Kindle, nook eller what have you.

Det er selvfølgelig noe dritt med hele DRM-greia, men her er det ikke bokhandlerne som er synderene, det er forlagene.

Vi på haugenbok.no stoler masse på kundene våre, vi sender faktura med bøkene, vi lar deg betale ned bøkene i avdrag helt gratis (uten gebyr) og vi gir deg betalingsutsettelse om du trenger det. Alt helt uten gebyr eller styr. Det eneste vi gjør er å kjøre en kredittsjekk, så lenge den er positiv får du bøkene dine.

MEN når vi skal selge e-bøker, er plutselig kunden ikke til å stole på lenger. Det er slikt som irriterer meg i alle fall.

Lenke til kommentar

Bare for å ha nevnt det: Nook kan og har alltid kunnet lese epub med Adobe DRM rett ut av esken, og fuingerer med samme ADE som man bruker med de norske brettene.

Bokskya er forøvrig fortsatt fullstendiug ubrukelig, og man bør egentlig helst bare styre unna den fullstendig. Alle bøker du har kjøpt i norske og de fleste andre ebokhandler laster du ned tiul Adobe Digital Editions-biblioteket ditt ved å trykke på nedlastningslinken, og der ligger de trygt. Derfra kan du overføre dem til ebokleseren din. SKulle både ebokleser og PC med ADE tryne fullstenhdig samtidig, kan du laste dem ned på nytt. Null stress. Bokskya? Masse stress. Og FORTSATT ikke mulig å lese i nhettleser på hjemmesiden deres, en funksjonalitet de lovet fraq start, siden begrenset til mobile enheter, og n¨å har fjernet fullstendig til fordel for en app. Heldigivs trenger man ikke skjite, som nevnt, men det er trist at det eneste de har oppnådd er å gi ebøker i Norge et enormt skudd for baugen.

Er forøvrig helt enig med deg i DRM-en.

Skjønner jeg at de vil beskytte mot piratkopiering når de vet det er veldig enkelt å kopiere ebøker? Ja.

Skjønner jeg at de vil legge begrensninger for lovlige Ola-Nordmann-forbrukere når de vet at alle med "skumle" (eller lovlige konverterings)hensikter som er i stahnd til å følge en firestegs veiledning på nett kan fjerne DRM fra absoluttalle ebøker på fire minutter? NEI.

Generelt har jeg null respekt for all DRM som ikke umiddelbart fjernes så fort den er knekt. Da plager du de lovlige kundene, og gir dem et dårligere produkt enn piratene. Det har aldri vært, og vil aldri være, en god idé.

Selv har jeg ikke lastet ned noen piratkopier av norske bøker, men jeg har funnet stor glede i enkelte engelskspråklige bøker som er gått ut av trykk og salg og ikke finnes som lovlig ebok. Selv om de er ulovlige fordi vernetiden har utløpt, og ebokfilene er av varierende kvalitet, er det kjempeflott å kunne få tak i bøker som jeg ellers ikke villa hatt muligheten til å få lest.

Semirelevant: Denne posten hos NRKBeta setter forøvrig virkelig fingeren på hvilken kulturell berikelse ebøker åpner for! (Selv om den egentlig handler om noe annet.)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Etter litt om og men mottok jeg Nook Simple Touch. Har hatt det i en ukes tid nå og jeg er strålende fornøyd, så langt.

Lenke til kommentar

Garantien ryker, men jeg tror den kan tilbakesilles til original. Er vel dyrere med shipping frem og tilbake til USA enn å kjøpe en ny uansett. :p Guidene til lifehacker pleier å være gode, så du kan se på denne. Som det står, så er det alltid en sjanse for at den blir en dyr brevvekt når man holder på med slikt, men jeg tror egentli sjansene er svært små.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Er det noen som har testet muligheten for å dele bøkene sine med venner med Nook?

jeg ser at det skal være mulig å få se hvilke bøker de man er venner med har på sitt lesebrett for så å kunne låne disse.

Fungerer dette med alle bøkene man har på lesebrettet, eller er det bare bøker som er kjøpt via barnes & noble?

Noen som har svaret?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Noen som har erfaring med å fjerne DRM på iBooks-bøker? Irriterer meg over forlag som gir ut bøker på iBooks, men ikke andre steder.

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...