Gå til innhold

Lesebrett / ebooks - Hva bør kjøpes?

blinc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig bare tøys. Samtlige norske ebokhandler krever at du har ADE og en Adobe-konto. Dette må ordnes EN gang. Etter det er det bare å kjøpe boken, og du får valg om å laste den ned. Det skjer automatisk, ADE åpnes, og så må du velge å overføre til eboken.

Det er ikke mye dilldall med det...

Angpende Digitalbok, var i hvert fall det første brettet deres en halvferdigløsning de fikk produsert billig. De like brettene deres har ikke noe med hverandre å gjøre bae fordi digitalbok selgr dem. :)

Lenke til kommentar

Sammenlignet med Nook og Kindle så er det det jo, spesielt når en stor del av målgruppen har begrenset med IT-interesse. I tillegg finnes det flere bokhandlere du kan handle i, og du må ha en konto på hvert sted i tillegg til i bokskya. Og en Adobe-konto. Minimum tre brukerkontoer.

På Nook og Kindle?

Bla i utvalget - velg bok(eller bøker) - klikk kjøp - vent.

Lenke til kommentar

Du å ha en konto der du vil kjøpe bøkene - akkurat som Amazon og B&N. Skal du handle bøker fra andre ebokhandler for å ha på dise nettbrettene, må du gså registrere deg hos dem - og også bruke ADE, for Nooks tilfelle. For Kindle-eiere som ikke vil styre, hacke og DeDRM-e er denne mulgheten i tillegg nærmest ikke-eksisterende. For norske titler kan du vel egentlig stryke "nrmest" ra den setningen. Ser ikke på muligheten til valgfrihet når det gjelder butikk som negativt, skulle vært spennende å se hvordan du begrunner den påstanden. ;) Spesielt når hverken Kindle eller Nook er noe bedre.

Selvfølgelig kunne det vært ENDA enklere, f.eke.s med bestilling rett på brett men vanskeligere enn å legge over sanger på en iPod er det virkelig ikke, og jeg har aldri hørt at det skulle være en spesielt stor teknisk utfordring.

Du må huske at så langt er det faktsik INGEN som har laget en sammenkobling mellom netbrett og bokbutikkkonto på tvers av ulike salgssteder. Jeg tror neppe vi kan forvente at Norge blir først ute heller. Men man kan kanskje satse på at Adobe har planer om å tilby en liknende løsning etterhvert. basert på dagens dstribusjonssystem som allerede bruker Adobe til deler av løsningen.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Poenget er at jeg vil ha et lesebrett som funker bra med norske ebøker. Lesebrettet til Digitalbok kan laste ned bøker direkte fra digitalbok.no, uten å gå innom PC.

Det jeg mente med «dill-dall» var at det virket som mye styr å overføre norsk-kjøpte ebøker til Kindle og Nook

Men hvis lesebrettene til Digitalbok er «crap», er jeg like langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Du, jeg var ikke klar over at det var så enkelt som det faktisk er :) Så nå vurderer jeg Kindle og Nook.

Har noen en anbefaling? Jeg ønsker et lesebrett som er nærmest mulig en papirbok. Nettleser og apper er uviktig, det har jeg nettbrett til.

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

Du, jeg var ikke klar over at det var så enkelt som det faktisk er :) Så nå vurderer jeg Kindle og Nook.

Har noen en anbefaling? Jeg ønsker et lesebrett som er nærmest mulig en papirbok. Nettleser og apper er uviktig, det har jeg nettbrett til.

Hvis du går litt tilbake i tråden så kan du se hvilken kindle jeg anbefaler, den er ikke noe dårligere nå enn da jeg anbefalte den for en måned siden.

Lenke til kommentar

Mekat hvis du vil ha det virkelig enkelt, er Nook noe du vurdere, og Kindle noe du kan glemme Nook støtter DRM-en som norske leverandører bruker, og alt du trenger å gjøre er å installere Adobe Digital Editions (ADE) og registrere konto (gjøres en gang) og deretter klikke på last ned-linken som åpner seg i ADE, koble til Nooken og trykk overfør.

Skal du derimot kjøpe øker og laste over på Kindle må du fjerne DRM ("kopibsekyttelsen") først. Det er litt stress å sette opp. I tillegg blir det noen ekstra klikk hver gang du skal ha over en ny bok. (Klikke på nedlastningslinken som åpnes i ADE, Navigere deg frem til mappen på hardisken der ADE agrer, krypterte ebøker, åpe denne eboken i Calibre (som kan fjerne DRM automatisk hvis du setter den opp til det) og deretter klikke "send to devic" i Calibre.

Re: Link til hvordan du setter opp DRM-fjerning. Du er ute etter Metode 3. var faktisk grieere nå enn sist jeg sjekket., men tror du må innom noen ekstrasteg hvis du ikke kjører Windows.

Personlig tenker jeg at hvis man er villig til å fjerne DRM, bør man også være villig til å hacke Nooken sin, så man kan installere andr apps på den (Nook kjører på Android). Det vil gi deg tilgang til Kindle-appen på Nooken din, i tillegg til "alle andre" løsninger som bokskya osv, samt appene til flere aviser. I mine øyne er en Nook Touch med dette oppsettet det overlegent beste med mindre man MÅ ha innebygget lys. Om baklyset er viktigere enn andre alle muligheter, bør man klart gå for Kindle. Baklyset der er langt bedre enn på Nook.

red2: Nook kjøre bare apps som støtter Android 2.1 (Eclair) Så ikke alle apps som vil kjøre.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Der hadde jeg egentlig bestemt meg for en Kindle 6" WIFI, men så kommer du med et fornuftig innlegg.

Tidligere i år bestilte jeg meg Nook Simple Touch på Ebay, men pakken dukket aldri opp. Da la jeg bort tanken på lesebrett. Senere kjøpte jeg meg et par bøker til Kindle på mitt nettbrett, men når man har litt problemer med synet, som meg, er det et slit å lese bøker på et nettbrett. Derfor er jeg ute etter et lesebrett.

Jeg har allerede 3 bøker for Kindle, men det koster svært lite å kjøpe bøkene på nytt for Nook i så fall.

Det virker som du har greie på Nook, så hvilket vil du anbefale av Nook Simple Touch og Nook Simple touch with Glowlight?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke set Glowlight med egne øyne, men baklyset er dårlig sammenliknet med Kindles. Men om du går for Nook uansett spørs det jo bare hvor mye bruk du tror du får for baklyset der du ikke kan bruke andre lyskilder. Som regel vil nok et leselys være bedre enn Glowlght-lyset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Andre gang jeg kjøper Nook Simple Touch på eBay, det samme skjer igjen:

Jeg betaler for lesebrettet, den markeres som sendt, men et par dager senere mottar jeg melding fra eBay som sier at produktet er fjernet.

Så må jeg vente flere uker på å få pengene tilbake.

Tror det letteste er å bestille Kindle fra Amazon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Har handlet titalls av varer på eBay. Har kun hatt problemer med Nook.

Fant en med 99% positiv tilbakemelding, samt at selgeren faktisk sender "worldwide".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...