Gå til innhold

Lesebrett / ebooks - Hva bør kjøpes?

blinc

Anbefalte innlegg

Neida, det er litt styr å sette det opp, men du kan få Calibre til å ordne det automatisk - å trenger du bare å åpne .acsm-filen i ADE, bla de fram til ADE-mappen i mine dokumenter, åpne den i Calibre, og slenge den rett inn på leseren. (Eller for kindle, eksportere epuben og maile den til Kindlen).

Men det er ikke en løsning for mor og far.

red: Ser man kan slenge den rett inn på Kindle uten å maile den, trodde man måtte maile den, men det er tydeligvis bare en ekstra, valgfri mulighet.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, vell, hvis det er de sojm skal ha den, så gjør man jo gjerne det. :p

Apropo mor, skulle gjerne sett at Simple Touchen kom med lydbokavspillingsmulighet og grei lydkvalitet og. De fleste i dag kjører jo baree det fra mobilen, så de tenker vel ikke at det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Neida, det er litt styr å sette det opp, men du kan få Calibre til å ordne det automatisk - å trenger du bare å åpne .acsm-filen i ADE, bla de fram til ADE-mappen i mine dokumenter, åpne den i Calibre, og slenge den ret inn på leseren. (Eller for kindle, eksportere epuben og maile den til Kindlen).

Men det er ikke en løsning for mor og far.

Faen snakker du om?

Dra fil (.mobi, .epub, .txt, whatever) til calibre > Send to device.

Lenke til kommentar

Beklager, setningen "Faen snakker du om?" inneholder for det første ikke noe spørsmål til meg, men til denne Faen. For det andre er den ufullstendig, og for det tredje er den så lavpannet at den kun kan være skrevet av en tilbakestående knøl, eller noen med forbigående sviktende dømmekraft. (Det har vi tross alt alle en gang i mellom.). Og slike diskuterer man ikke med. Men du er velkommen til å prøve igjen når hjernen og normene for samhandling med andre mennesker igjen er operative. :)

I håp om at hjernen og dømmekraften er i orden igjen til du er innom tråden neste gang, skal jeg gi deg noen vennlige hint:

1: Når du kjøper en bok med Adobe DRM, får du ikke en ebok, men en .acsm-fil. Den inneholder ikke en ebok, men kan sammenliknes med en torrentfill - den forteller Adobe Digital Editions hvordan og hvorfra den skal laste ned selve eboken, som i prosessen blir kryptert med din ADE-installasjons krypteringsnøkkel/kode. Denne må derfor åpnes i ADE.

2: ADE laster nå som nevnt den eboken din. Denne lages i "%USERPROFILE%\My Documets\My Digital Editions". Først nå har du altså i det hele tatt en epub-fil. Lykke til med å åpne en .acsm-fil i Calibre...

3. Deretter må du strippe DRM fra epub-filen, så Calibre kan lese den. Siden du tydeligvis ikke har fått det med deg: Calibre kan ikke lese og konvertere krypterte epub-filer. Etter at du har satt opp DRM-fjerningen, kan du imidlertid bruke en plugin til Calibre slik at bøker kryptert med din egen ADE-nøkkel kan dekrypteres automatisk.

red: Hvis du bruker en ebokleser som støtter Adobe DRMede epubs, kan du bruke Calibre til å kopiere dem over til enheten, men f.eks. Kindle støtter jo ikke dette. Og er først inne i ADE for å laste ned filen, er det mye enklere å legge den rett derifra inn på enheten.

Endret av NgZ
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et par spørsmål:

Skal til USA om ikke så lenge. Selges Kindle PW i butikker (isåfall hvilke og til hvilken pris?), eller må det bestilles på nett?

Ser at PW 3G ikke har sim kort, og skal fungere gratis i over 100 land.. Gjelder dette også i Norge?

Lenke til kommentar

"Important Message

Kindle Paperwhite, 6" High Resolution Display with Built-in Light, Wi-Fi cannot be shipped to the selected address. To purchase Kindles available to you, please visit the Kindle product page on Amazon.com (intl.)"

Meh. Ser ut som jeg må bestille gjennom Jetcarrier gitt.

Lenke til kommentar

Merk: jeg jobber på haugenbok.no og jeg sitter på kundesupport e-bøker.

Som en som sitter på innsiden så kan jeg fortelle litt om e-bøkene i norge.

Utvalget er litt så om så, det er omtrent 3500 titler tilgjengelig, og dette øker med ca 100 bøker i mnd. per nå. Forlagene har blitt mye flinkere nå, en de var i starten til å komme med e-boka samtidig som papirboka.

Prisene er generelt en del lavere en de er for innbudet bok, men høyere en pocket.

Stort sett går det greit for de fleste å få til e-bøkene, men pga. forvirrende system og tungvind kopi-beskyttelse, så er de en god del som støter på problem.

Dette gjelder spesielt de som bruker vanlige lesebrett, altså ikke et surfebrett som typ iPad/Android-sak.

Den beste løsningen er dessverre å fjerne alt av kopibeskyttelse på bøkene, men det er ikke like lett for alle å få til. Nok en gang ser man at DRM stort sett straffer kun de som prøver å holde seg til reglene.

Når det er sagt er det Aschehoug som er flinkest i klassen her. De har i den seneste tiden stort sett holdt seg til Sosial DRM som det heter, altså vannmerking av bøkene. Desse kan leses av stort sett alle lesere som støtter epub, inkludert Kindle.

Hos oss må du inn på detaljbildet på boken for å se hvilken DRM som er på boken, der står det Drm: NDRM/SRDM/TDRM

Der TDRM er den mest vanlige, og den som da betyr at det er Adobe DRM på boken.

SDRM er som sagt vannmerking og NDRM er ingen DRM.

Skal prøve å svare på andre spm om dere har noen :)

Endret av Kellendil
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Important Message

Kindle Paperwhite, 6" High Resolution Display with Built-in Light, Wi-Fi cannot be shipped to the selected address. To purchase Kindles available to you, please visit the Kindle product page on Amazon.com (intl.)"

Meh. Ser ut som jeg må bestille gjennom Jetcarrier gitt.

Det er ikke en utgave med reklame du prøver å kjøpe?

De er billigere, men selges jo kun til USA og muligens UK.

Lenke til kommentar
Merk: jeg jobber på haugenbok.no og Drm: NDRM/SRDM/TDRM Der TDRM er den mest vanlige, og den som da betyr at det er Adobe DRM på boken. SDRM er som sagt vannmerking og NDRM er ingen DRM. Skal prøve å svare på andre spm om dere har noen :)
Hva med å bare skrive hvolken DRM som er på boken? Ikke rart folk blir forvirret. :p

Ingen, Vannmerking og Adobe DRM.

Lenke til kommentar

Det er ikke en utgave med reklame du prøver å kjøpe?

De er billigere, men selges jo kun til USA og muligens UK.

Nei det er Kindle Paperwhite Wi-Fi without special orders til $139. Har også prøvd med alle de andre Kindle PW versjonene og får samme beskjed.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vurderte ein Kindle PW når eg var i USA tidlegare i år, men den vart utsolgt på lanseringsdato og først forventa inn omlag tre veker seinare :p Dei sliter vel fortsatt med å levere nok. Eg prøvde også ein Nook Glowlight, men synst sjølve lysfunksjonen var litt så som så. Litt ujamnt lys, men sikkert kjekt å ha i blant.

Har no ein Kindle 4 eg kjøpte tidlegare i år når eg var i USA. 79 USD (no kostar den 69), kanskje tidenes beste investering. Fantastisk god å lese på og har hardware-knappar for å bla på begge sider. Det å kunne ta med ein haug med bøker når ein er ute å reiser, utan å ha kofferten og sekken full er ein stor fordel. At ein ikkje trenger å bekymre seg over batteritida er også veldig, veldig hendig.

Eg satt ute i 44-ish grader og steikande sol i Phoenix i sommar og las utan problemer. Den blei jævelsk varm i sola, men fungerte fint, og skjermen var fullt leseleg. Det er det lite, anna enn vanlege bøker, som klarer :green:

I tillegg til bøker kjøpt på Amazon bruker eg Calibre til å holde orden på tredjepartsbøker (mao, ikkje kjøpt via Amazon). Det fungerar veldig bra.

Endret av Einride
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Ok. Jeg leste en anmeldelse av Digitalbok Touch på DB i går. Den fikk 4 og skryt for god skjerm.

Tenkte at den jeg linket til var ikke-touch-versjonen av den.

Helst vil jeg ha et lesebrett som funker bra for norske e-bøker uten mye dill-dall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...