Stigah Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Takker for svar Men hvordan er utvalget på Norli og Bokkilden? De har vell ikke så veldig mange ebøker på norsk? Jeg trenger også litt hjelp med å bestemme meg for hvilken modell jeg skal kjøpe. Vil enten ha Kindle, eller Kindle Paperwhite. Jeg er ikke en person som leser ekstremt mye. Leser helst når jeg ikke har Internet, eller før jeg legger meg. Akkurat da hadde det kanskje vært best med en skjerm som lyser. Jeg ser jo at Paperwhite har flere fordeler, men hvordan er det egentlig med berøringsskjermen? Syntes jeg leste et sted over her, at de foretrakk å trykke på knappene. Hvordan er forskjellen på skjermene? "Kindle with Special Offers & Sponsored Screensavers is only available in the U.S." Det vil altså si at jeg må kjøpe den dyreste modellen, eller kan jeg kjøpe den billigste, og slippe reklamen? Det gjør heller ingenting med litt reklame, så lenge det ikke popper opp på skjermen mens jeg leser. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Forskjellen på skjermene er minimal. Forskjellen på 4, Touch og PW er at 4 så ser du direkte på e-ink-skjermen, Touch så har du et lag med sensorer over skjermen, og på PW så har du et lag med sensorer og en plastplate med lys (for å simulere en lampe) over skjermen. Du må kjøpe den "dyreste" versjonen. Reklamesubsidering er kun tilgjengelig på det amerikanske markedet. Når det kommer til det norske utvalget av ebøker, så er det magert på det beste. Oversettelser vil du sjeldent få, med mindre det er en populær bok. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Sikker på at det norske utvalget av ebøker er "magert"? Hvis boka finnes på norsk(eller utgitt oversatt) bør den finnes som e-versjon siden alle bøker lagres digitalt nå. Både Norli og Bokkilden selger også ebokleser + de har app til iOS/Android der man kan kjøpe bøker så utvalget kan hvertfall ikke være dårlig. Stigah får sjekke ut disse sidene og andre norske bokhandlere om det er noen ebøker de har som han kunne tenkt seg å lese. Hvis du ikke har tenkt å bruke den mye er kanskje vanlige Kindle god nok. Har selv prøvd vanlige Kindle og synes den er fin men vurderer PW siden den har lys og høyere oppløsning. Er dog litt skeptisk til touch og om det blir for lett å skifte side eller gjøre noe tull med den hvis man kommer borti skjermen mens man leser/skifter sittestilling. Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Tusen takk for svar! Men altså, si at jeg kjøper en Kindle. Vil jeg da kunne kjøpe ebøker på Norli og Bokkilden, for å så legge de innpå Kindlen? Til dere som har Kindle PW, hva synes dere om berøringsskjermen? Er det ubehagelig å bruke? Hva foretrekker dere, knapper eller skjerm? Er det lett å komme borti skjermen, slik at siden byttes? Det ser greit ut med knapper for min del, men vil helst ha lys. Hvordan er da lyset? Hvordan er lyset hvis vi befinner oss i et helt mørkt rom? Blir det ubehagelig å lese? Beklager at jeg har så mange spørsmål, men det er litt greit å få vite noe om produktet før jeg kjøper det! Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Hvordan virker bokhyllen.no for de forskjellige lesebrettene? Er vel pdf format muligens, men er jo et kjempe utvalg av bøker der! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Så lenge PDFen ikke har sidetall, så er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Paroxysm Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Åååååhh.... Høstferie med familien og min mor hadde gudhjelpe meg kjøpt seg en 6" vanlig Kindle med læretui som hadde innebygd lampe ^^ http://www.amazon.co...c0_B004SD20DU_d Den var fiiiiin.... Herregud så deilig det E-ink displayet er.... Jeg må ha e-ink display! Leser endel bøker på min Galaxy Tab 10.1 med Moon Reader og setter veldig pris på bakgrunnslyset, men kan jo ikke måle seg med hvor behagelig det er for øynene med kindle! Menneh.... Er det ikke villt stress å bruke JetCarrier? Bestille til dem også fikse ting hos JetCarrier og masse styr? Kjenner at det ekstra arbeidet i å få Paperwhite tilsendt er litt turn-off.... Dere gutta har ikke andre forslag da? Dette begynte som en anbefalingstråd for lesebrett og ble kindle appreciation week? Har ingen prøvd noe annet? EDIT: http://www.iktogskole.no/?p=2273 haha, føler meg en smule truffet... Endret 25. oktober 2012 av Paroxysm Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Du trenger ikke JetCarrier, UPS takler jobben fint. UPS brukte 3-4 dager når jeg kjøpte min, og de tar seg av fortolling. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Nook Simple Touch e det soleklare valget hvis du ikke liker å tukle rundt med ting. Støtter formatet alle andre enn Amazon/Kindle bruker direkte uten hacking/cracking/DRM-fjerning. Jeg ville aldri kjøpt en Kindle til min svigermor slik noen på forrige side har gjort, hun vil aldri i verden være i stand til å skaffe seg innhold til den på egenhånd. At Kindlle i tillegg når som helst stenger kontoen din og sletter alt innholdet ditt på måfå, f.eks. hvis du endrer adesse, gjør det også greit å styre unna. Ville aldri tatt imot betaling gjennom Paypal, ville aldri betalt TIL amazon for ebøker. Ellers har du jo eboklesere fra Kobo og Sony også, men de er dyrere. red: Personlig ville jeg heler aldri kjøpt et lesebrett uten fysiske forrige/neste side-knapper, somman enkelt når mens man holder i ebokleseren. Nook SImple Touch scorer full pott der og. Sony-leserne har stort sett disse lit mer klundrete plassert. Kindle hade dem før, men fjernet dem (dessverre!) eter at de begynte med touh-modellene. Endret 25. oktober 2012 av NgZ Lenke til kommentar
Paroxysm Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Se der ja, jeg kjøpte Nook Simple Touch with Glowlight nå på ebay for 129.99 pluss 50 i frakt (USPS-super vi løper fra bilen til døra di - frakt) Tusen takk for tipset, NGZ! Med fysiske knapper, bakgrunnslys, samme skjermen som Kindle 3, epub-støtte, screen protector, 197 gram, bedre å holde enn Kindle Paperwhite og har inngang for microSD? ROCK ON \m/ GLEDER MEG Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Tror du blir godt fornøyd med den, om boklesing er hovedformålet. Testet den jeg kjøpt inn for pappa i går, ser bra ut. Litt bedre skjerm enn min originale Nook. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 At Amazon "når som helst" stenger Kindle-kontoen er en overdrivelse. Ja, de kan gjøre det, men det kan også mobiloperatøren din gjøre, nettleverandøren, TV-leverandøren og mange andre gjøre. Ofte er det bare en missforståelse, feilopplæring eller systemfeil som skal til, og ett museklikk, så er det gjort. Eg opplevde en gang at statens vegvesen ikke hadde mottatt rapporten om godkjent PKK fra ett bilverksted, noe som nesten førte til begjæring av avskilting og oppsagt forsikring. Ble eg irritert på verkstedet for dette? Absolutt. Hengte eg de ut og svartmalte hele ordningen med PKK og verksteder? Nei, det var en engangshendelse og menneskelig svikt. Eg er en aktiv bruker av Amazon og Kindle. Slik eg ser det er de den tilbyderen som tilbyr den beste løsningen for meg som leser. Men eg vil beskrive det som den beste av flere onder. Det er ingen perfekt løsning, det skal eg innrømme. Eg setter stor pris på følgende funksjoner: - Mulighet for å handle enten via Kindle eller via Amazon.com, og få boka levert rett på Kindle. Uansett hvor eg er. - Bøkene eg kjøper kan lastes ned og leses på alle enheter eg har knyttet opp mot Amazon-kontoen min. Ikke bare Kindle leseren. - Hvor langt eg er kommet i ei bok blir fortløpende automatisk synkronisert på alle enheter der boka er lastet ned. - Kortet eg vil betale med er registrert og eg slipper å skrive inn kortinformasjon for å kjøpe bøker. - Eg blir anbefalt andre bøker som andre likte, når eg er ferdig med ei bok og underveis. - Ett enormt stort utvalg i bøker. Gi meg ett alternativ som kan levere noe av det samme, og det skal vurderes. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Når Amazon stenger kontoen din, så sletter de kontoen din. Alle bøkene du har kjøpt slettes fra Kindle-en din. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Og? Er det en feil så blir kontoen åpnet igjen, og bøkene tilgjengelig på kontoen igjen. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Det er vel bare å laste ned alle bøkene og fjerne DRM på de er det ikke? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Stemmer. Eg har så langt ikke tatt meg bryet med å gjøre det, men det lar seg gjøre ja. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Og? Er det en feil så blir kontoen åpnet igjen, og bøkene tilgjengelig på kontoen igjen. Dette er dessverre ikke riktig. Det var jo et eksempel i media nå nylig med en norsk kvinne som adde fått kontoen sin sperret. Etter fire mail frem og til bake med en eller annen senior consultant, var svaret deres fortsatt at den var sperret, uten at de ville si hvorfor, for godt, uten at hun kunne gjøre noe som helst. HUN fikk den åpnet igjen fordi hun kjente noen som kjente noen som skrev en bloggpost og fikk skrevet om den i media, men hva er sannsynligheten for at du og jeg er det? Når det er sagt, så er det ikke den reelle faren for å miste innholdet som er den største faren, det er det at man skal finne seg i å betale kjøpepris for å leie innhold. Det har jeg problemer med. Når det er sagt, var grunnen til at eg anbefalte Nook at den fungerer ut-av-esken med norske ebokhandler, og at det er en bedre deal enn kindle uten reklame. Pluss at den har fysiske knapper, som jeg personlig aldri ville kjøpt en ebokleser uten. Hadde jeg visst at han ville ha belysningsmulighet hade jeg kanskje anbefalt Kindle Paperwhite også, fordi den har bedre baklys. Får å ta punktene du lister opp: - Mulighet for å handle enten via Kindle eller via Amazon.com, og få boka levert rett på Kindle. Uansett hvor eg er. Det er flott å handle rett på brett. Det gjelder imidlertid bare engelskspråklige bøker. Og så vidt jeg vet, kan man gjøre det samme på en Nook ved å legge inn en amerikansk billing adress. Litt mer styr, riktignok. Muligheten for å handle på amazon.com og få den levert rett på brettet "uansett hvor man er" har Nook tilsvarenede, men det er sjelden jeg sitter og handler bøker på PC og vil ha bøkene levert direkte til brettet som er et helt annet sted. Skulle ønske norsk bokbransje samlet seg om en løsning for bestilling rett fra brett., men sjansene er vel små. - Kortet eg vil betale med er registrert og eg slipper å skrive inn kortinformasjon for å kjøpe bøker. Det er jo en selvfølge når man handler bøker på brettet. Ingen AppStore som krever kortdetaljer hver gang. Imidlertid et stort minus at de ikke tar Paypal, det holder lenge å ha kortingformasjonen lagrethos en annen leverandør. - Bøkene eg kjøper kan lastes ned og leses på alle enheter eg har knyttet opp mot Amazon-kontoen min. Ikke bare Kindle leseren. Samme gjelder alle andre ebokløsninger. Men hvor mange eboklesere har du? Jeg har bare en. - Hvor langt eg er kommet i ei bok blir fortløpende automatisk synkronisert på alle enheter der boka er lastet ned. Igjen: Det har alle andre og. Og igjen - hvor mange eboklesere har man? Baklyste skjermer er som kjent fullstendig uegnet for tekstlesing. - Eg blir anbefalt andre bøker som andre likte, når eg er ferdig med ei bok og underveis. Disse anbefalingene er stort sett veldig preget av salg, og lite treffende, etter min erfaring, om den er like god som amazons anbefalinger av bøker basert på bøker jeg har kjøpt, kikket på hos dem. Fint om det fungerer for deg. Selv pleier jeg som regel å foretrekke kjøpsråd et annet sted enn der jeg kjøpte boken. Koblet med nedlasting rett til brettet, samt angrefrist (kan man ikke angre kjøp innen 30min) er det jo unektelig en praktisk måte å finne en ny bok på om man leste ut de man hadde for ferien var over-. - Ett enormt stort utvalg i bøker. Feil. Amazon har det desidert minste utvalget av bøker. Antallet av bøker tilgjengelig i epub-format fra ulike forhandlere med DRM er flere prosent større. Og alle disse kan du lese på "alle" andre eboklesere. Ut av esken er det dermed Kindle som gir deg det minste utvalget tilgjengelige ebøker. Du kan blandt annet glemme norske bøker, med mindre du vil gjennom en syttenstegsprosess for å fjerne kopibeskyttelsen fra bøkene. Ikke noe hinder for meg, og sikkert heller ikke for deg, men definitivt noe som i seg selv gjør Kindle fullstendig uaktuelt for far, mor, søster og bror. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 "Baklyste skjermer er som kjent fullstendig uegnet for tekstlesing." Så du sier Kindle Paperwhite er uegnet for å lese bøker? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Kindle Paperwhite har ikke bakbelysning. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Tenkte du generaliserte men ja Kindle har "forgrunnsbelysning". Har sett litt på Nook Simple Touch men den virker litt shifty, mange sier den plutselig slutter å funke og at kundeservice er dårlig. Får se om jeg finner noen legit reviews. For now blir det nok Kindle PW på meg, jeg blir ikke å lese mange norske bøker og etter som jeg har lest er det ikke så mye styr å fjerne DRM på bøker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå