Gå til innhold

Lesebrett / ebooks - Hva bør kjøpes?


blinc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv Kindle 4, og er storfornøyd. Oppgraderer nok til Paperwhite-utgaven ganske snart, selv om jeg i utgangspunktet klarer meg greit med den jeg har (leser stort sett i grei belysning). Kjøpte den til meg selv, men i løpet av en måned måtte jeg bestille én hver til min kone og hennes mor. De leser sinnsykt mye begge to, og var veldig glad i fysiske bøker. Nå er det bare Kindle som gjelder. Spesielt vekten, batteritid og endring av skriftstørrelse var fine egenskaper.

 

Har også et par tablets (iPad 1, Transformer prime, Nexus 7), men jeg bruker ingen av dem til lesing, med unntak av PDF-er med mye bilder (magasiner og foto/mat-bøker). Når det kommer til rene tekstbaserte bøker, er det ingenting som slår Kindle. Har den på innerlommen på frakken uten at det merkes, leser et halvt kapittel på bussen hver dag, lader den en gang hver 2-3. uke. Selv den minste tableten (Nexus) er dobbelt så tung, større og tykkere, og må lades støtt og stadig.

 

Skulle jeg kjøpt et nytt lesebrett nå, er det bare Paperwhite som er aktuelt for min del.

Lenke til kommentar

Skjermen er ikke bakgrunnsbelyst slik man er vant med, så eg tviler på at den blir for lyssterk. Og lyset som er på den nye modellen kan garantert slås av. Ut over det se den ut til og være den desidert klareste e-ink skjermen på markedet.

 

Eg har den forrige modellen med touch. Skulle eg valgt den nye, med touch, ville det være pga lyset. Ellers ville eg foretrukket den gamle, uten touch, hadde det ikke vært for at skjermen på den nye ser så mye bedre ut. :)

Lenke til kommentar

Kindle Paperwhite koster $120 med reklame og $140 uten. Frakt er jeg ikke sikker på enda, den får man se når de får de inn på lager. Hvis de ikke vil shippe til Norge må man kjøpe via Jetcarrier eller lignende.

 

800,- for Paperwhite uten reklame + 200 frakt + 25% moms = 1250,- NOK

Hvor får du 200,- i frakt fra? Amazon skriver tydelig US$14,99, noe som er i skrivende stund ca NOK85.

Lenke til kommentar

Hvor får du 200,- i frakt fra? Amazon skriver tydelig US$14,99, noe som er i skrivende stund ca NOK85.

 

Som jeg skrev er det avrundet Jetcarrier frakt på 200,- hvis Amazon ikke vil shippe den til Norge. Hvor fikk du prisen fra?

Jeg fikk prisen fra Amazon. Og jeg kjøpte min Kindle4 fra Amazon, som sendte den med UPS. Tok 3 dager. Er det noe som er rart å tenke på, så er det det at UPS presterer å transportere en pakke fra andre siden av kloden til hånda mi på 3 dager, mens Posten Norge bruker 5 dager på å flytte en pakke fra vestlandet til Lillehammer.

Lenke til kommentar

Det er kun enkelte Kindle-modeller som Amazon ikke vil selge/sende til Norge. Kun da er det nødvendig å bruke JetCarrier. For resten av modellene er det raskere og billigere å få den sendt fra Amazon direkte.

 

Når det gjelder touch vs ikke-touch så har eg selv Kindle 4 m/ touch. Skulle eg kjøpt ny i dag, og kunne velge mellom Kindle 4 m/ touch og Kindle 4 u/ touch er eg ikke helt overbevist over hvilken eg ville valgt. Det er og blir en vanesak/smakssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...