fredum Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hei Har nettopp investert i oppvaskmaskin, som står sammen med vaskemaskin på kjøkkenet. Så er det et problem da.. Vanninntaket var greit å finne tak i en splitter til, så har både vann til vask og oppvask. Det som er verre, er å få delt avløpet. Hvis noen har noen lur løsning, tar jeg gjerne mot dette. Rørlegger var lite behjelpelig, og ville heller jeg skulle hyre dem til å ta et større oppdrag på dette. Men det må være en enklere løsning? På bildet er det koblingen nå. Vaskemaskinen er koblet til avløpet med en liten tapp (øverste slangen. Slangen nederst går til oversvømmelsesvern i vasken, så må bare være der). Problemet er at jeg har to slike slanger som skal inn på samme tappen. Kan vel ikke være umulig å få tak i en form for y-kobling til dette? Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Av personlig smertefull erfaring så burde du ut med de 1500kr det koster å få en rørlegger til å gjør det rigtig! -frank Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Den andre tappen er ment for oppvaskmaskin. Du må da ta hull og tre på slangen (bare sjekk om den passer over). Passer ikke dette tappehullet ser jeg du har et til i fremkant. Du burde forresten få en klemme rundt den avløpsslangen til vaskemaskinen. Lenke til kommentar
fredum Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Den andre tappen er ment for oppvaskmaskin. Du må da ta hull og tre på slangen (bare sjekk om den passer over). Passer ikke dette tappehullet ser jeg du har et til i fremkant. Du burde forresten få en klemme rundt den avløpsslangen til vaskemaskinen. Den ved siden av vaskemaskinen? Den er halvparten så tynn som slangen, så blir for liten. Har tenkt på å borre opp den i front og, men da blir det et større problem når/hvis slangen fjernes senere (hull rett inn til avløpet?) ang klemme, så er den borte kun på bildet under arbeid Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Du trenger et T-rør som dette (evt. en Y med 45gr vinkel), pluss noen rørbiter i de to av armene du skal koble på slanger. Ikke sikkert 32mm er rett dimensjon, det må du måle. Er det mindre enn 32 kan det bli litt verre, men 32 eller 40 (og større er det definitivt ikke) er i alle fall ikke noe problem.. Det er heller ikke noe stort problem å bruke, eller plugge igjen, den åpningen foran på røret; det finnes gummi"hetter" som er tette i en ende og festes med slangeklemme. Kan kanskje være litt vrient å få tak i, men her er i alle fall et eksempel (for 32mm rør). Det tynne stussen på toppen er såvidt jeg har forstått en lufting som skal/kan skjæres av -for å hindre enhver mulighet for hevert-virkning fra avløpet og inn i oppvaskmaskinen. (Det vil ikke kunne komme kloakklukt ut her i og med at det er på oversiden av vannlåsen.) Lenke til kommentar
fredum Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Besøkte to andre rørleggere i dag. Første prakket på meg en jukseløsning som ble en stor klump under vasken som heller ikke passet ordentlig, til 600 kroner. Rørlegger nr 2 kom med den enkle løsningen å sette avløpsslangen over den lille ventilen og sette på en solid klemme til den nette sum av kr 32,- Potte tett, og fungerer som bare det Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Fint å se at en fagmann var enig i mitt forslag.. Dog dumt at du måtte ut med 600 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå