Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prioritere Tethering for noen spesielle spill? resten på vanlig nettlinje?

Anbefalte innlegg

Som topic sier, er dette mulig med et program eller noe? Sitter med en s2 nå.. som jeg vil tether til pcen via feks usb.. men vil bare at noen spesielle spill eller programmer skal bruker tethering utenom dette vil jeg bruke feks wifi eller kabel.. noen ider?

Mvh Stian Hj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Ja, det er mulig, men komplisert, ihvertfall hvis man ikke er vant til å rote med IP-adresser og nettverk generelt. Jeg kan prøve å forklare, men det er ikke sikkert det gir mening.

Det du må gjøre er å legge til en regel i rutingtabellen i windows for den IP-adressen som spillene kobler til.

Det første du må gjøre er å vite eller finne IP-adressen til serveren som spillet ditt bruker. Hvis du har IP-adressen er jo saken enkel, men hvis ikke så må du først koble til serveren fra spillet. Deretter går du inn på oppgavebehandling, velger "Ytelse"-fanen, og trykker på knappen nede der det står "Ressursovervåkning"

Trykk så på Nettverk-fanen øverst, og finn spillet ditt i listen for "nettverksaktivitet". Det vil være en kolonne hvor det står "Adresse". Dette vil være IP-adressen du er koblet til. Hvis du ikke får opp en IP-adresse (ser ut som 12.34.56.78) men heller et hostname, (kan se ut som blablabla.server1.spillnavn.com", så kan du f.eks pinge hostnamet for å finne IP-adressen. (fra cmd skriver du: ping blablabla.server1.spillnavn.com )

Når du har IP-adressen, må du legge til en regel i rutingtabellen.

Det første du gjør er å se hvilke ruter du allerede har ved å skrive følgende i cmd:

route print -4

Da vil du få opp en liste over rutingtabellen på PCen. Tallet helt til høyre (Metrikk) viser hvilken prioritet denne ruten har. Jo lavere tall, jo høyere prioritet. Det du ønsker å gjøre er å lage en rute med enda lavere metrikk enn de rutene som allerede er der, for IP-adressen til spillserveren. De eneste interessante linjene er de det står en Gateway IP-adresse på, de andre som står "Ved LAN" er ikke interessante. Du vil sannsynligvis ha 2 slike ruter med gateway hvis du har 2 aktive tilkoblinger. (fast og mobilt nett)

I mitt tilfelle ser det slik ut fordi jeg er koblet til med både trådløst og kablet samtidig:

Nettverksmål		   Nettverksmaske	 Gateway	    Grensesnitt   Metrikk
	  0.0.0.0		  0.0.0.0	  192.168.1.1    192.168.1.120	 25
	  0.0.0.0		  0.0.0.0	  192.168.1.1    192.168.1.113	 10
<mange andre uinteressante ruter>

Som du ser så har jeg 2 IP-adresser på PCen, den ene er 192.168.1.113 (kablet), mens den andre er 192.168.1.120 (trådløst). Den på .113 har lavest metrikk (10) som vil si at all trafikk vil gå via det kablede nettverket selvom jeg også er koblet til med trådløst.

Du må finne ut hvilken Gateway-adresse du har på den tether'ede tilkoblingen.

Det kan du gjøre ved å gå innpå nettverks- og delingssenter, og "Endre innstillinger for nettverkskort", og finne den tetherede tilkoblingen. På status vil du se din egen IP-adresse og gateway IP.

Når du har disse, skriver du følgende i cmd:

route add spillserver IP-adresse MASK 255.255.255.254 gateway IP for tethered tilkobling METRIC 9

Det som står etter METRIC (9 i mitt eksempel) må være lavere enn den laveste metrikken du allerede har når du skriver route print, i mitt tilfelle var det 10, så jeg valgte 9.

Det er meg kjent dessverre ingen enklere eller mer automatiske måter i gjøre dette på, da ruting stort sett foregår etter destinasjons-IP, og ikke for hvert enkelt program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...