OnetroM Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 (endret) Jeg vurdere å bytte hovedkort, men har ikke fulgt med i timen siste halvannet året mht brikkesett Det blir et med AMD3+ sokkel som skal få følge med en AMD FX-4170. Jeg skjønner ikke helt forskjellen på AMD brikkesettene, men det er vel en av følgende som gjelder: 970 990X 990FX. Jeg har en REVODRIVE3 120GB som skal stå i en port av typen: PCI-Express Gen. 2 x4 interface Utfordringen er, slik jeg har skjønt, at enkelte brikkesett reduserer antall tilgjengelige kanaler til skjermkortet hvis man setter i Revodrive eller andre enheter i den sekundære PCI-express portene. Det vil jeg ikke ha noe av og det blir følgelig mer eller mindre det viktigste kravet til nytt HK. I tillegg skal det stå to Intel X-25M 80GB i raid0 på dette kortet, men det støtter vel alt som kan krype og gå av normale HK for tida. For øvrig overfører jeg alt annet fra eksisterende rigg inntil videre. Ingen krav til hverken skjerm eller lydkort integrert, men det kunne vært moro med UEFI og ikke 'gammeldags' BIOS Etter hva jeg kan se av prisguiden så ender man vel på rundt 1000 ±500kr. Noen konkrete forslag eller ting jeg må ta hensyn til? --------------- Endte opp med Gigabyte GA-990FXA-UD3 da det var på tilbud til 849,- Endret 17. oktober 2012 av Mozze Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 De som er lengst fremme innen UEFI så vidt jeg vet er ASUS sine hk. 990fx er vel det mest avanserte av disse brikkesettene. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 Så hvis jeg bare går for 990FX, altså topp-brikkesetet, så støtter alle HK 16 PCIe-kanaler i tillegg til Revodrive-SSD'n? Eller er dette opp til HK-produsentene å legge inn støtte for? Ikke lett å bli klok på beskrivelsene av kortene. Går jeg for UEFI og 990FX så er det uansett kun ett kort å velge mellom i prisguiden UEFI er ikke noe must, spesielt ikke hvis det er så lite utbredt som det virker som for øyeblikket. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 990FX har 32 PCIe 2.0-kanaler, det er det du er ute etter. Det interessante er at Hypertransport 3.1 ikke gir nok båndbredde mellom CPU og chipset til å dekke mer enn 24 PCIe 2.0-kanaler, men det er kanskje ikke så farlig så lenge du har maksimal båndbredde tilgjengelig for både RAID- og Skjermkort? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Ut fra hva jeg ser på wiki så støtter 990X og 990FX 'kun' Hypertransport 3.0, uten at jeg egentlig vet hva forskjellen på de to er. Det er uansett sant som du sier, jeg vil ha full båndbredde (16x) på skjermkort i tillegg til 4x på PCIe-SSD'n. På Gigabyte sine sider finner man en note vedrørende PCIe: "(Note 4) The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode." PCIEX4-sloten er derimot ikke nevnt og bør således ikke nerfe 16x-sloten. Problemet synes å være løst. 990X skulle også holde, da jeg ikke behøver muligheten for SLI med 2stk 16x slots. Da slipper jeg unna med et Gigabyte GA-990XA-UD3 til ca 700,-. Edit: Bør jeg forresten vente til det kommer HK med PCIe 3.0? Endret 12. oktober 2012 av Mozze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå