Borger___ Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Har en helt ny Lenovo laptop som finner nabo nettverkene, men ikke mitt eget. Da alle de andre data-enhetene i huset finner eget nettverk, har jeg hørt at routeren (D-link DIR-655) må "krypteres"... Noen som kan servere en enkel , forståelig "smørbrødliste" hvordan jeg kan gjøre denne "krypteringen"? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er vel grunn til å tro (håpe) at det trådløse nettet ditt allerede er sikret (kryptert). Dette ser du som regel ved at det står "WEP" eller "WPA", evt "WPA2-PSK" ved siden av nettnavned når du går gjennom listen. Hvem er det som opprinnelig satte opp routeren og de "andre data-enhetene" i huset da ? Det er nemlig mulig å slå av "utrop" av nettverksnavnet slik at det ikke automatisk dukker opp i søk. Dette minsker muligheten for at uvedkommende kan hacke seg inn men det betyr også at du må taste inn navnet manuelt istedet for å velge ifra listen. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 (endret) Årsaken til at laptopen ikke finner router er trolig at den har feil innstillinger på trådløsland. Logger du inn på routeren med en annen PC, så kan du endre trådløskanal til f.eks 1. Da vil du se nettverket med alle maskinene. Logg inn på http://192.168.0.1 og bruk f.eks trådløs wizard: http://support.dlink...d_Wireless.html Endret 9. oktober 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er vel grunn til å tro (håpe) at det trådløse nettet ditt allerede er sikret (kryptert). Dette ser du som regel ved at det står "WEP" eller "WPA", evt "WPA2-PSK" ved siden av nettnavned når du går gjennom listen. Hvem er det som opprinnelig satte opp routeren og de "andre data-enhetene" i huset da ? Det er nemlig mulig å slå av "utrop" av nettverksnavnet slik at det ikke automatisk dukker opp i søk. Dette minsker muligheten for at uvedkommende kan hacke seg inn men det betyr også at du må taste inn navnet manuelt istedet for å velge ifra listen. Takk for svar. Problemet er at nettverket ikke dukker opp i søk på denne maskinen , fra min maskin (macbook) sjekket jeg nettopp sikkerheten: WEP2 PERSONAL , hva nå enn det måtte bety..Dataansvarlig/router oppsetter er ikke her lengre, så er derfor jeg spør her. Hvis "utrop" var slått av ville vi vel ikke funnet nettverket på de andre enhetene? (Fant nettet på første forsøk med alle mine andre enheter: iphone, macbook, imac, Acer) Selger snakket om at router måtte "krypteres"... Høres dette fornuftig ut? Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Årsaken til at laptopen ikke finner router er trolig at den har feil innstillinger på trådløsland. Logger du inn på routeren med en annen PC, så kan du endre trådløskanal til f.eks 1. Da vil du se nettverket med alle maskinene. Logg inn på http://192.168.0.1 og bruk f.eks trådløs wizard: http://support.dlink...d_Wireless.html Hvordan vet jeg username/password? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Default er admin og <blank>. Forøvrig bør du lese bruksanvisning om du skal sette opp slikt utstyr. Der står alle disse detaljene inkl hvordan du krypterer. http://www.dlink.no/cs/Satellite?c=TechSupport_C&childpagename=DLinkEurope-NO%2FDLTechProduct&cid=1197319393031&p=1197318956615&packedargs=locale%3D1195806934998&pagename=DLinkEurope-NO%2FDLWrapper Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Default er admin og <blank>. Forøvrig bør du lese bruksanvisning om du skal sette opp slikt utstyr. Der står alle disse detaljene inkl hvordan du krypterer. http://www.dlink.no/...-NO%2FDLWrapper Ok, men når jeg har logget inn, hva gjør jeg da? Hvordan skifter jeg "Trådløs kanal" som du snakket om? Om jeg gjør det, vil det ikke forårsake at plutselig ingen kommer seg på nett? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Selger snakket om at router måtte "krypteres"... Høres dette fornuftig ut? Hvis du bruker "WEP2 PERSONAL", så er det trådløse nettverket allerede kryptert. (Det står vel ikke WPA2 PERSONAL", vel? WEP er out, WPA2 er bra.) Selv om du bytter kanal på routeren, så vil ikke de andre maskinene ha noe problem med det. De har aldri visst på forhånd hvilken kanal som har vært i bruk - det er noe de oppdager når de kobler seg til nettet. For å feilsøke, last ned og kjør et program (på Lenovoen) som heter inSSIDer - det vil vise deg hvilke nettverk som er synlige og hvilken kanaler de er satt opp til å bruke. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hvis "utrop" var slått av ville vi vel ikke funnet nettverket på de andre enhetene? (Fant nettet på første forsøk med alle mine andre enheter: iphone, macbook, imac, Acer) Har de andre enhetene alltid vært koblet til nettet, eller har du kjøpt noen av de i senere tid og koblet de på selv? Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Hvis "utrop" var slått av ville vi vel ikke funnet nettverket på de andre enhetene? (Fant nettet på første forsøk med alle mine andre enheter: iphone, macbook, imac, Acer) Har de andre enhetene alltid vært koblet til nettet, eller har du kjøpt noen av de i senere tid og koblet de på selv? Både og, poenget er at alle tidligere erfaringer har vært å søke opp nettverket og koble på med passord, har ikke vært problem tidligere Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Selger snakket om at router måtte "krypteres"... Høres dette fornuftig ut? Hvis du bruker "WEP2 PERSONAL", så er det trådløse nettverket allerede kryptert. (Det står vel ikke WPA2 PERSONAL", vel? WEP er out, WPA2 er bra.) Selv om du bytter kanal på routeren, så vil ikke de andre maskinene ha noe problem med det. De har aldri visst på forhånd hvilken kanal som har vært i bruk - det er noe de oppdager når de kobler seg til nettet. For å feilsøke, last ned og kjør et program (på Lenovoen) som heter inSSIDer - det vil vise deg hvilke nettverk som er synlige og hvilken kanaler de er satt opp til å bruke. Bruker WPA ja. Men hvordan skifter jeg kanal da? Enkelt å gjøre? steg for steg liste? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Bruker WPA ja. Men hvordan skifter jeg kanal da? Enkelt å gjøre? steg for steg liste? Det står i bruksanvisningen for DIR-655. Den har ikke jeg foran meg, så jeg kan ikke gi deg eksakt sideanvisning, men det står nok sammen med de andre trådløs-innstillingene. Du må med andre ord logge deg inn på routeren først. 1 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 Fant bare bruksanvisning på Engelsk, og den var sikkert flere kilometer lang, aner ikke helt hva jeg skal lete etter :/ Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDYQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.dlink.com.sg%2FStarhub%2Fdownloads%2FDIR-655QIG_v1.pdf&ei=BOh2UM_CBsmB4ASuiIGQDA&usg=AFQjCNFxeeoDL59oL0L1rgmySuWWvH__kw&sig2=vIQXizmenceA2Xi6ebQQng Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 Men hva er det egentlig jeg skal gjøre, skal jeg "sette opp alt på nytt igjen" ? Skulle jeg ikke bare "bytte tråløskanal" ? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Jo det er jo bare å gå inn på wireless i routeren og bytte kanal.... Det hadde vel trolig tatt under 1 minutt om man hadde klikket litt på menyene. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2012 Jo det er jo bare å gå inn på wireless i routeren og bytte kanal.... Det hadde vel trolig tatt under 1 minutt om man hadde klikket litt på menyene. Mye forskjellige menyer og undermenyer (se nedenfor), hakke peiling hvor man ska gå for å fikse dette Du vet ikke om det ligger noen "Steg for steg" mal på nettet? Setup Advanced Tools Status Support Device Info Logs Statistics Internet Sessions Routing Wireless IPv6 IPv6 Routing Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Setup og wireless er jo de eneste aktuelle her. Det er jo bare å prøve seg fram. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Setup og wireless er jo de eneste aktuelle her. Det er jo bare å prøve seg fram. Jeg valgte set up, og videre "Internet Connection Setup Wizard". Valgte videre: "Username / Password Connection (PPPoE). Choose this option if your Internet connection requires a username and password to get online. Most DSL modems use this type of connection." uten av jeg helt vet om det er riktig. Får videre oppsettet under (her regner jeg med jeg trenger passord/username fra routeren, så jeg må vel bare prate med ruouter supporten regner jeg med..) Set Username and Password Connection (PPPoE) To set up this connection you will need to have a Username and Password from your Internet Service Provider. If you do not have this information, please contact your ISP. Address Mode : Dynamic IP Static IP IP address : 0.0.0.0 User Name : Password : Verify Password : Service Name : (optional) Note: You may also need to provide a Service Name. If you do not have or know this information, please contact your ISP. DNS settings Primary DNS Address : 0.0.0.0 Secondary DNS Address :0.0.0.0 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Prøv heller wireless. Der kommer du inn på trådløsinnstillingene du ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå