Gå til innhold

Hvordan lage RAP?

Karroline

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en skoleoppgave som skal framføres om bare en uke og gruppa mi og jeg har laget en rap... Men det høres mer ut som en barnesang derfor vil vi begynne fra scratch og lager en sang hver.. :grumpy:

Hvordan skal jeg finne et Tema??

Hvordan skal jeg lage Rappen??

Hvordan skal jeg klare å lage en rap som ikke innholder BANNEORD eller ENGELSK!!?? :confused:

Setter pris på hjelp :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tema må du nesten finne på selv, men et tips er å ikke skrive om for store tema. Du burde for eksempel ikke skrive om kjærlighet generelt, men om en mindre ting innen kjærlighet. For eksempel et kyss, et blikk eller en tanke. Altså; skriv mye om lite, ikke litt om alt. Unngå klisjéer.

Når du skriver burde du ha beaten gående, så du lettere kan se at antall stavelser i hver linje passer.

Rim er viktig. Jo flere rim og flere stavelser i hvert rim, jo bedre, men ikke la det gå ut over innholdet. Bokstavrim gjør seg også godt. Alt dette høres ikke bare bra ut, men det kan også gjøre det enklere å få en bra flyt når du skal fremføre. Unngå nødrim og ikke ødelegg ordstillingen for å få ting til å rime.

Virkemidler du bør bruke for å få en interessant tekst er metaforer, ordspill, vri på kjente fraser, similer og "punchlines".

Det meste er altså likt som for dikt, bare at rim, takt og flyt er viktigere. Les i norskboken din. Tipper det er en side eller to om dikt.

Om du skriver en tekst og legger den ut her vil du helt sikkert få hjelp til å forbedre den, men det er ingen som er interessert i å gjøre leksene for deg.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...