Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Soning av straff

wanted56

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ble dømt til 90 dagers fengsel etter paragraf 228 i straffeloven.

Spm mitt er da har jeg mulighet til å søke om å sone i sommerferien(jeg har ikke fått soningsdato enda)

og er det slik at jeg må sone hele straffen på 90 dager eller 2/3 av straffen.

Endret av wanted56
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan be om å få sone i sommerferien, men det er Kriminalomsorgens kapasitet som bestemmer soningsprosessen, ikke dine behov. Ring Kriminalomsorgen i din region for å spørre. Du kan også søke om å få hjemmesoning med elektronisk fotlenke.

Du kan søke om prøveløslatelse etter 60 dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste vil være å ta direkte kontakt med kriminalomsorgen http://www.kriminalomsorgen.no/

Soning i sommerferien kan ofte være litt problematisk med tanke på redusert kapasitet på grunn av ferieavvikling og liknande, men det er ikkje umogleg.

Etter § 11 i straffegjennomføringslova så er det lagt opp til at du så langt som det er praktisk mulig og formålstjenlig skal settast inn i nærheten av hjemstedet ditt.

Så det du kan gjere er å be om å få sone i eit fengsel som har ledig kapasitet i ønska tidsrom uavhengig av kvar i landet fengselet ligg. Då vil sannsynligheita for å finne ledig kapasitet være ein del større enn dersom du skal sone i eit fengsel i ditt nærområde.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg ble dømt til 90 dagers fengsel etter paragraf 228 i straffeloven.

Spm mitt er da har jeg mulighet til å søke om å sone i sommerferien(jeg har ikke fått soningsdato enda)

og er det slik at jeg må sone hele straffen på 90 dager eller 2/3 av straffen.

Det som er greit er at alt kan søkes om. Hvis du er student så har du et godt argument for å få soneingen lagt til ferie, men et godt argument betyr ikke gjennomslag. Skriv en formell søknad til kriminalomsorgen. Jeg vet at flere som skal sone for trafikk-relaterte ting og som er i full jobb blir møtt med å koordinere soning med ferie hvis det er mulig, men trafikkforbrytelser og §228 er ikke i samme kategori. Men du hadde vel en advokat, så da bør du kontakte ham/henne og få hjelp, hvis du får ham/henne til å skrive søknaden for deg koster det deg ikke mer enn 500 ca.

Vanligvis så soner man bare 60 dager av en 90-dagers dom, (gjerne enda mindre hvis du tilbringte tid i varetekt (tror 1 dag i varetekt tilsvarer to dager i vanlig fengsel), hvis du oppfører deg eksemplarisk; slik jeg har forstått det er din deltagelse i arbeids og kursprogrammer i fengsel en del av vurderingen din, ikke bare om du unngår rusmiddler og bråk.

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...