Bob-Kåre Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hei. Har fått i oppgave å regne ut spenninger, strømmer og motstander i et kretsskjema med blant annet transistorer og reléspole. Skjønner ikke en shait, så hadde blitt veldig glad for litt hjelp! Slik at jeg forhåpentligvis blir litt klokere på teoretisk elektronikk! :-/ Oppgaven ligger ved som bilde. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Oppgave A finner du garantert svar på i læreboken. Oppgave B er også ganske elementær. Du bruker bare Ohms lov. Spenningen mellom kollektor og emitter på T2 er jo oppgitt til 0,2Volt, så når du vet både spenningen og impedansen til spolen, så finner du lett strømmen med å snu på formelen U = I * R Oppgave C: Du kjenner jo kollektorstrømmen i T2 og ut fra den oppgitte hFE for T2 så finner du lett basisstrømmen på T2. Siden disse er koplet sammen uten annet enn en motstand i melom, så er jo basisstrømmen på T2 lik kollektorstrømmen på T1. Enkelt? Oppgave D finner du lett siden du kjenner kollektorstrømmen på T1 og hFE faktoren for T1. i oppgave E bruker du bare Ohms lov. Strømmen kjenner du og spenningen er bare å regne ut fra de gitte opplysningene. Oppgave F var litt verre, den aner jeg ikke hvordan du klarer å regne ut. Lenke til kommentar
Bob-Kåre Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Da har jeg faktisk tenkt riktig! :-) Unntatt oppgave F som jeg ikke har greid å løse. Men i oppgave E...finner jeg spenningen over R ved å trekke fra alle delspenninger fra + til jord? Og formel Ub/2 = UCE? Med andre ord blir spenningen UR = Ub/2 - UBE2 (spenning bas-emitter på T2) - UCE1 (spenning kollektor-emitter på T1) = 12V/2 - 0,7V - 0,2V = 5,1V? Og da blir motstand R = 84,66ohm? Har ikke fasit til oppgaven...bare fått den på et lekseark.... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Oppgave F løser du enkelt, iallefall teoretisk - ser bort fra spikes og strøkapasitanser i spole og diode. Det som er spesielt med en spole i er at den motsetter seg en endring i strømmen gjennom den. Det vil si at idet transistoren slutter å lede, så vil spolen generere en strøm med samme styrke og retning som den hadde like før transistoren sluttet å lede. Som du sikkert allerede vet så avtar denne strømmen svært raskt - alt ettersom hvor stor spolen er. Lykke til med oppgaven Lenke til kommentar
Bob-Kåre Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Har ikke lært om spoler enda (husker i alle fall ikke noe av det fra videregående!)... Men takk for svar! Hva med oppgave E? Har jeg regnet ut riktig spenning? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Oppgave E. Du finner jeg spenningen over R ved å trekke fra alle delspenninger fra + til jord? Med andre ord blir spenningen UR = Ub - UBE2 (spenning bas-emitter på T2) - UCE1 (spenning kollektor-emitter på T1) = 12V - 0,7V - 0,2V = 11,1V Og da blir motstand R = U/I = 11,1V/I? (Har ikke regnet ut I, men du har sikkert det. Lenke til kommentar
Bob-Kåre Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Så du mener denne formelen er feil: Ub/2 = UCE? Når skal den brukes da? Jeg lærte om den i en time, men kanskje misforstod jeg hele greia :-P Lenke til kommentar
Bob-Kåre Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Når jeg tenker meg om brukes vel den når man tar ut en spenning over UCE. Det gjøres jo ikke i dette kretsskjemaet, og dermed blir det vanlig Kirchhoffs lov....riktig? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Lenge siden jeg gikk på skole. Kan ikke minnes noen Ub/2 formler. Kan ikke huske han Kirchhoff heller :-). Men det er jo ganske logisk at dersom en spenning (Ub) fordeler seg over flere komponenter, så skal summen av alle delspenningene over disse komponentene bli lik "Ub" (og ikke Ub/2). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå