Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått i oppgave å regne ut spenninger, strømmer og motstander i et kretsskjema med blant annet transistorer og reléspole. Skjønner ikke en shait, så hadde blitt veldig glad for litt hjelp! Slik at jeg forhåpentligvis blir litt klokere på teoretisk elektronikk! :-/

 

Oppgaven ligger ved som bilde.

post-283367-0-10253700-1349783889_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgave A finner du garantert svar på i læreboken.

Oppgave B er også ganske elementær. Du bruker bare Ohms lov. Spenningen mellom kollektor og emitter på T2 er jo oppgitt til 0,2Volt, så når du vet både spenningen og impedansen til spolen, så finner du lett strømmen med å snu på formelen U = I * R

Oppgave C: Du kjenner jo kollektorstrømmen i T2 og ut fra den oppgitte hFE for T2 så finner du lett basisstrømmen på T2. Siden disse er koplet sammen uten annet enn en motstand i melom, så er jo basisstrømmen på T2 lik kollektorstrømmen på T1. Enkelt?

Oppgave D finner du lett siden du kjenner kollektorstrømmen på T1 og hFE faktoren for T1.

i oppgave E bruker du bare Ohms lov. Strømmen kjenner du og spenningen er bare å regne ut fra de gitte opplysningene.

Oppgave F var litt verre, den aner jeg ikke hvordan du klarer å regne ut.

Lenke til kommentar

Da har jeg faktisk tenkt riktig! :-) Unntatt oppgave F som jeg ikke har greid å løse.

 

Men i oppgave E...finner jeg spenningen over R ved å trekke fra alle delspenninger fra + til jord? Og formel Ub/2 = UCE?

Med andre ord blir spenningen UR = Ub/2 - UBE2 (spenning bas-emitter på T2) - UCE1 (spenning kollektor-emitter på T1) = 12V/2 - 0,7V - 0,2V = 5,1V? Og da blir motstand R = 84,66ohm?

 

Har ikke fasit til oppgaven...bare fått den på et lekseark....

Lenke til kommentar

Oppgave F løser du enkelt, iallefall teoretisk - ser bort fra spikes og strøkapasitanser i spole og diode.

 

Det som er spesielt med en spole i er at den motsetter seg en endring i strømmen gjennom den. Det vil si at idet transistoren slutter å lede, så vil spolen generere en strøm med samme styrke og retning som den hadde like før transistoren sluttet å lede. Som du sikkert allerede vet så avtar denne strømmen svært raskt - alt ettersom hvor stor spolen er.

 

Lykke til med oppgaven :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...