Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruktsalg - Angre kjøpet?

s1

Anbefalte innlegg

Hei!

For snart 3 uker siden solgte jeg min iPhone 4.

Jeg brukte selv telefonen før jeg solgte den, og det var ingen feil eller mangler ved den.

2 uker etter salget fikk jeg melding fra de som kjøpte denne telefonen, hvor det var flere ting som var galt med den, og de krevde pengene tilbake.

Nå er det trussel om både politi og besøk på døren.. Så spørsmålet mitt er følgende; Har jeg loven på min side?

Den fungerte som den skulle, og ikke noe var galt med den. De som kjøpte denne snakker om en lyssensor som er ødelagt samt ett gitter forran høyttaleren..

Hva personen som kjøpte telefonen har prestert å gjøre disse ukene, vet ikke jeg, men telefonen virket som den skulle da jeg solgte den.

Hva burde jeg gjøre? Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid vanskelig å gi gode råd om kven som har rett i slike tilfeller då det er mange detaljer som speler inn. Men ein god start er Kjøpsloven Kapittel IV. Varens egenskaper; mangler m m.

Dei mest aktuelle spørsmåla er;

Har kjøparen forhåndsundersøkt gjenstanden, eller har du som selger oppfordra til å forhåndssjekke tilstanden på gjenstanden? Kjøper har sjølv eit ansvar for å undersøke og påpeike eventuelle mangler før kjøpet.

Korleis var prisen i forhold til kvaliteten på telefonen? Prisen skal avspeile tilstanden til det du selg.

For meg så virker 2 veker som lang tid for å påpeike ein fysisk mangel som burde være åpenlys ved fyrste augekast (gitteret foran høgtalaren). Ein defekt lyssensor burde også være lett å påvise i løpet av 1-2 dager med bruk.

I utganspunktet så ser det ut som at kjøper her har dårlige forutsettninger for å hevde at dette er feil og mangler som du som selger enten visste om eller måtte vite om.

Kjøper har ingen angrerett på slike bruktsalg, men han/ho kan kreve prisavslag eller retting av mangler som selger har unlatt å opplyse om eller dersom gjenstanden er i vesentlig dårligare stand enn forventa. Forventningane vil her i stor grad stå i stil med prisen.

Dersom salgsprisen var svært lav så vil ikkje kjøper kunne forvente så mykje meir enn eit fungerande produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...