BenteJa Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er jo den beste ideen ever, synes nå jeg. Synes det er leit at kvinnegruuppa Ottar alltid skal ødelegge så fort det kommer noen smarte hoder og tenker ut en glup idè som dessverre innebærer deling av kvinner og menn. Det er jo fakta at kvinner bruker lenger tid en menn, så hva er da galt med å dele inn køen på denne måten? Jeg er kvinne og synes ikke det er diskriminerende. Køen blir jo da også betraktelig kortere og vil gå raskere for kvinnene også siden menna da har sin egen kø og de består sikkert av 50% av de reisende. Så jeg sier JA til denne ideen. Kan ikke kvinnegruppa ottar bli sinte for at det er egne toalett for menn og egne for kvinner? Det er jo minst like diskriminerende som deling av en kø på flyplassene... Vel.. Hadde jeg vært sjef for køen på en flyplass, så hadde jeg elt inn i følgende kategorier (for å ikke tråkke på noens tær) 1 kø for kvinner 1 kø for menn 1 kø for pensjonister (de er jo ganske treige de også) 1 kø for barnefamilier Og resterende køer for alle de som ønsker å blande seg.. som familier som reiser sammenn eller par som resier sammen, vennegjenger som reiser sammen osv.. Noen ganger virker det som at de bare MÅ ha noe å klage på! Kan de ikke bare se det positivet i ting? Køene vil jo bevege seg raskere om man deler de opp slik at menna får sin egen kø. Vil gå raskere for alle parter og ikke bare menna.. og siden alle hater å stå i kø (det gjør hvertfall jeg) så synes jeg det er fint noen endrlig kom på denne geniale ideen. Tror jeg snart lager en motgruppe til Ottar.. en kvinnegruppe som er i mot det kvinnegruppa Ottar er for osv.. Men kun de mest ekstreme tingene da.. Kvinnegruppa Ottar har jo stått for mye bra og gjort mye bra opp gjennom tidene, men enkelte ting bør de ikke balnde seg in i før de har tenkt gjennom saken nøye. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Så hvis det kommer en hærskare med damer som passer en haug av barn. (hel skole eller flere), så blir det altså 3 de ikke kan benytte. Veldig dumt hvis det er ingen i de køene - er det ikke? Poenget var ikke at de ville ha egen kø for menn, men de hadde kun menn(securitas) til igjen for å kontrollere. Man skal ha valget selv om man vil ha en av samme kjønn til å sjekke seg, og dermed kunne ikke kvinner gå der, da de ikke hadde denne muligheten. De kunne skrevet - "Damer, her kan dere kun bli kontrollert av menn" elns, så kunne de gått der hvis de ville. (sikkert blitt kø med damer der da, men ... ) Istedet så stengte de altså luka pga styret - effektivisering i praksis. Lenke til kommentar
BenteJa Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Så hvis det kommer en hærskare med damer som passer en haug av barn. (hel skole eller flere), så blir det altså 3 de ikke kan benytte. Veldig dumt hvis det er ingen i de køene - er det ikke? Poenget var ikke at de ville ha egen kø for menn, men de hadde kun menn(securitas) til igjen for å kontrollere. Man skal ha valget selv om man vil ha en av samme kjønn til å sjekke seg, og dermed kunne ikke kvinner gå der, da de ikke hadde denne muligheten. De kunne skrevet - "Damer, her kan dere kun bli kontrollert av menn" elns, så kunne de gått der hvis de ville. (sikkert blitt kø med damer der da, men ... ) Istedet så stengte de altså luka pga styret - effektivisering i praksis. Veel.. hvis det ikke er kø i en av slusene, så vil jeg jo si meg enig med deg at de da skal få benytte den tomme slusa slik at de slipper å stå i en milelang kø. Men tviler på at noen av slusene vil være frie for kø på en flyplass da.... Så tror ikke det ville blitt et problem. Men om det er som du sier, at de kun hadde mannlige vektere til å kropsvisitere, så kunne de jo skrevet det på et skilt. Da velger man jo den køen selvom man vet at man kan bli visitert av en mann. Men hvordan blir det da hvis man er kvinne og skal bli visitert av en vekter som ser veldig skeiv ut og kanskje er lesbisk? Vil det da bli rart hvis man selv er hetro? er jo mange som har "fobier" mot skeive folk. En vekter på flyplass gjør jo bare jobben sin.. så for meg hadde det vært et samme om det hadde vært en mann, dame, skeiv eller hetro som hadde visitert meg. Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er faktisk regler mot at mannelige vektere kan kroppsvisitere damer, og vise versa. Det er alltid vektere av begge kjønn i arbeid samtidig på flyplasser og evnt. andre plasser som krever kroppsvisitering. Enig i at eget kø system hadde vært fantastisk, så lenge man også hadde hatt muligheten til å velge å stå i en egen kø for "alle". Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er faktisk regler mot at mannelige vektere kan kroppsvisitere damer, og vise versa. Det er alltid vektere av begge kjønn i arbeid samtidig på flyplasser og evnt. andre plasser som krever kroppsvisitering. Regler veit jeg nå ikke om det er. Ingenting de gikk gjennom når jeg ble sikkerhetskontrollør hvertfall, som ikke er mange månedene siden. Passasjerene har derimot rett til å bli kroppsvisitert av en vekter av samme kjønn, og vekteren skal informere om dette før kontroll. Få som praktiserer den siste delen der, men jeg regner med passasjerer flest også kjenner sin egen rettighet nå. Men det er synd at feministene nesten på trass skal ødelegge for gode idéer, som dette køsystemet. Køene blir langt raskere for menn, og litt raskere for kvinner, så det er absolutt ingen som taper på det. Men såklart, om ikke begge kjønn tjener like mye på endringen (eller enda bedre; kvinner tjener mer på det), så ser jo Ottar seg nødt til å gripe inn. Noe annet ville jo vært absurd... Hva med en kø for folk med lite klær og kun én kolli isteden? Eller en kø kun for folk som tydelig gjør seg klar allerede før de kommer til bagasjebåndet? Har du ikke begynt å pakke ned før du står ved båndet blir du vist vekk, liksom. Det hadde jo vært en drøm for alle parter, kontrollører og lufthavnsjefer inkludert. Lenke til kommentar
BenteJa Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Men det er synd at feministene nesten på trass skal ødelegge for gode idéer, som dette køsystemet. Køene blir langt raskere for menn, og litt raskere for kvinner, så det er absolutt ingen som taper på det. Hva med en kø for folk med lite klær og kun én kolli isteden? Hva med en kø for de som reiser på businessreise? De har jo som oftest kun med seg en stresskoffert o.l og de er vant til å reise, så de vet hva de kan og ikke kan ha med seg. Har aldri sett de stå å krangle i slusa fordi de glemte å pakke inn tannkremen sin i liten pose og derfor må kaste den. Jeg synes forøvrig de er lit strenge med det selv, men jeg gidder ikke krangle om å få med meg en tennkrem til 15 kr hvis jeg har glemt å pakke den inn. Alle vet jo at man må pakke den inn og vekterne følger jo bare regler de har fått beskjed omå følge.. Så jeg synes faktisk synd på vekterne som må ta imot kjeft dagen lang fra vanskelige passasjerer... Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Jeg reiser via Sola en gang i uken. Den omtalte køen eksisterte en stund før den ble omtalt i media og var aldri så rask at jeg valgte denne. Etter det jeg har fått med meg er den nå endret til " denne slusen er kun betjent av menn" eller noe slikt. Vi som reiser ofte (foretningsreisende) er ettehvert ganske trent på å se hvem som kommer stil å sinke køen. I dag hadde jeg god tid og stilte meg bake en potensiell sinker bare for å sjekke om "radaren" min fungerte og ganske riktig. I køen plukker hun opp en plastpose. Tar denne med seg til båndet og begynner å fylle den med toalettsaker der. Så skal selvsagt diverse smykker av og en jakke og et overdimensjonert skjerf og de høye hælene (hun hadde i det minste skjønt det) Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Egentlig er de eneste som "lider" i dag ved sikkerhetskontroll de som reiser ofte, uten å ha sånne fancy medlemsfordeler som "priority check in" og alle andre kule navn de har på det. Jeg hadde 40 flights på 10 måneder, og jeg må vel innrømme at jeg ble smålei av å stå i kø bak et helt barnehjem. Nå som jeg flyr kanskje 5 ganger i året, bryr jeg meg ikke. Det tar 10 minutter ekstra, det er 50 minutter i året. Jeg sløser bort mye mer tid på andre ting. 1 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Kva med å dele køen inn i fire? *Kø for verifiserte effektive reisande *Kø for dei som trur dei berre kan passere gjennom, men likevel endar opp med å sinke køen. Altså rasshol-køen. *Kø for dei som veit dei kjem til å sinke køen *Kø for urutinerte som ikkje veit kor dei skal eller noko som helst. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Mangla ei kø *Kø for kø-snikere Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Det er faktisk regler mot at mannelige vektere kan kroppsvisitere damer, og vise versa. Det er alltid vektere av begge kjønn i arbeid samtidig på flyplasser og evnt. andre plasser som krever kroppsvisitering. Jeg har, i Tyskland hvor de har/hadde adskilte køer for kvinner og menn, opplevd at de plutselig ikke klarte å få tak i mannlige vektere og "mannekøen" ble stående i over en time. Var ikke snakk om at vi kunne få gå i "kvinnekøen" (hvor det ikke var noe kø), da det kunne være vi måtte kroppsvisiteres. Endret 16. oktober 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Hvis ikke kvinner liker at de kanskje skal bli visitert av menn, burde de ikke reist. De burde også tatt av seg alt juggelet først. Dette gjelder også motsatt kjønn, men er litt mer sjelden. For å ikke sinke køen: Pass på å ta av alt av ting som kan pipe. Øredobber, belte, klokke osv. Legg så alt "smårusket" oppi jakke eller håndbagasjen. Dobbelsjekk at du har tatt av deg alt som kan pipe. Legg håndbagasjen på båndet og gå igjennom scanneren. Når håndbagasjen kommer ut, ikke ta på deg alt med en gang, gå bort fra båndet. Belte og ting kan du ta på deg hvor det ikke er mye folk som går forbi, eller om du kan vente så tar du det på deg når du har funnet en plass å være. Kort oppsummering: common sense i køen der altså. Fløy Trondheim - Torp uten mamma annenhver helg fra jeg var 5 år gammel, til jeg var 8 og reiser med fly 3 ganger i året (minst) har også jobbet på flyplass i ca 3 år, så jeg har sett det meste. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 I Budapest viste de denne sikkerhetsvideoen til køen for sikkerhetskontrollen. Sikker noen som kjenner igjen endel av figurene der... Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Det man gjør er å ha en felles kø som leder til flere gjennomlysningsmaskiner. Skjønner ikke hvorfor det ikke blir praktisert mer. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Synes løsningen i Helsinki er ganske så grei, først et område med mange bord og kurver hvor man klargjør seg og så kan man velge mellom flere køer til scanning. Det gikk veldig raskt og man slipper stå bak noen som leter gjennom bagasje og lommer, og som ikke aner hvor de har hva. I mange sikkerhetskontroller har jeg ofte fått kommentaren at jeg hadde gjort dette før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå