Gå til innhold

Hvordan finne informasjon om en bedrifts kundeportefølje?


miniPOK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er på jakt etter stoff til en markedsplan. Har bakgrunnsdata i en undersøkelse gjort av Norstat, som blant annet gir hint om hvor mange kjøpere bedriften har i de forskjellige aldersgruppene. Er det mulig å knytte dette opp mot totalt folketall i Norge, og få brukende svar ut av det?

Lenke til kommentar

Så du fant ikke svar i årsrapporten til Rieber & Sønn?

 

Et "hint" om hvor mange kjøpere bedriften har i de forskjellige aldersgruppene virker veldig tynt. Når man har såpass lite ressurser og begrenset innsyn så ville jeg heller fokusert på hvilke fordeler som eksisterer på produktnivå. Hvorfor er det sannsynlig at noen vil kjøpe produktet fremfor konkurrenten sitt.

 

Samtidig så er vel de relevante kundene for matvareprodusentene ikke forbrukere i tradisjonell forstand, men dagligvarekjedene. Det er de du må selge til. Vær obs på at her finnes det en del etablerte nettverk og allianser, så som fersk produsent vil det kunne bli vanskelig å trenge inn i stormarkedet.

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du fant ikke svar i årsrapporten til Rieber & Sønn?

 

Et "hint" om hvor mange kjøpere bedriften har i de forskjellige aldersgruppene virker veldig tynt. Når man har såpass lite ressurser og begrenset innsyn så ville jeg heller fokusert på hvilke fordeler som eksisterer på produktnivå. Hvorfor er det sannsynlig at noen vil kjøpe produktet fremfor konkurrenten sitt.

 

Samtidig så er vel de relevante kundene for matvareprodusentene ikke forbrukere i tradisjonell forstand, men dagligvarekjedene. Det er de du må selge til. Vær obs på at her finnes det en del etablerte nettverk og allianser, så som fersk produsent vil det kunne bli vanskelig å trenge inn i stormarkedet.

 

Høres fornuftig ut!

 

Men forbrukerne må vel like produktet for at dagligvarekjedene skal ville distribuere det?

Lenke til kommentar

Så du fant ikke svar i årsrapporten til Rieber & Sønn?

 

Et "hint" om hvor mange kjøpere bedriften har i de forskjellige aldersgruppene virker veldig tynt. Når man har såpass lite ressurser og begrenset innsyn så ville jeg heller fokusert på hvilke fordeler som eksisterer på produktnivå. Hvorfor er det sannsynlig at noen vil kjøpe produktet fremfor konkurrenten sitt.

 

Samtidig så er vel de relevante kundene for matvareprodusentene ikke forbrukere i tradisjonell forstand, men dagligvarekjedene. Det er de du må selge til. Vær obs på at her finnes det en del etablerte nettverk og allianser, så som fersk produsent vil det kunne bli vanskelig å trenge inn i stormarkedet.

 

Høres fornuftig ut!

 

Men forbrukerne må vel like produktet for at dagligvarekjedene skal ville distribuere det?

 

Sant nok, men samtidig kan ikke dagligvarekjedene vite akkurat hva forbrukerne liker. De deler med andre ord litt av risikoen med deg. Da jeg hadde ekstrajobb på bensinstasjon tok de til tider inn produkter fra lokale produsenter, og det ble ikke alltid en suksess. Men på den måten var det ikke produsenten som satt med tapet - det var bensinstasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så du fant ikke svar i årsrapporten til Rieber & Sønn?

 

Et "hint" om hvor mange kjøpere bedriften har i de forskjellige aldersgruppene virker veldig tynt. Når man har såpass lite ressurser og begrenset innsyn så ville jeg heller fokusert på hvilke fordeler som eksisterer på produktnivå. Hvorfor er det sannsynlig at noen vil kjøpe produktet fremfor konkurrenten sitt.

 

Samtidig så er vel de relevante kundene for matvareprodusentene ikke forbrukere i tradisjonell forstand, men dagligvarekjedene. Det er de du må selge til. Vær obs på at her finnes det en del etablerte nettverk og allianser, så som fersk produsent vil det kunne bli vanskelig å trenge inn i stormarkedet.

 

Høres fornuftig ut!

 

Men forbrukerne må vel like produktet for at dagligvarekjedene skal ville distribuere det?

 

Sant nok, men samtidig kan ikke dagligvarekjedene vite akkurat hva forbrukerne liker. De deler med andre ord litt av risikoen med deg. Da jeg hadde ekstrajobb på bensinstasjon tok de til tider inn produkter fra lokale produsenter, og det ble ikke alltid en suksess. Men på den måten var det ikke produsenten som satt med tapet - det var bensinstasjonen.

 

Har et nytt spørsmål: hvordan vil dere definere markedet som Millba (http://millba.no/), produsenten av muffins og småkaker, opererer i?

Endret av miniPOK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...