B25S Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 (endret) La oss se for oss at du rent hypotetisk kjører en relativt sprek bil som ikke har noe problemer med å kjøre maksimalt det som veien tillater for at du kan holde deg på veien og ikke kjøre ut. La oss rent hypotetisk for moro skyld tenke oss at dette er en E63 AMG. Om det ikke ringer noen bjeller her så er dette en relativt anonym verstingutgave av en standard E-klasse (typisk taxibil), men den har et diskré bodykit og V8 med 518 hester med tilhørende oppgraderinger som kompenserer for kreftene. Bilen er ikke registrert i Norge, fordi du bare hadde råd til å kjøpe og hente den fra Tyskland, da avgiftene er astronomiske. Når politiet kommer etter deg, du har falske skilter og kan ikke bli stoppet av egoistiske åpenbare grunner. Hvor fort har politiet lov til å kjøre? - Tar de en vurdering etter forholdene, f. eks. motorvei, landevei, by? - Har de noen fartsbegrensninger? Ser for meg noen faktorer som kan spille inn her. Politifolkene vil gjerne hjem til familie etter arbeidsdagen. Faren av at den som grisekjører kan skade både seg selv og andre som er på veien. Noen som jobber som politi som evt. kan svare på dette, eller noen som kan rutinene og reglene? Understreker at dette er rent hypotetisk. Endret 9. oktober 2012 av Senna Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Her er litt informasjon http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2009/nou-2009-12/10/9.html?id=562300 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er klart at politiet vurderer forholda med tanke på om det er forsvarlig å følge etter ein bil som kjøyrer for fort. Politiet skal også avbryte forfølgelsen dersom politiet sjølv bidrar til å auke risikoen (presser vedkommande opp i fart f.eks). I teorien så kan politiet kjøyre så fort dei berre vil, men den risikoen for å skade seg sjølv og andre skal stå i stil med kva dei oppnår med biljakta. I dette tilfellet vil politiet oppnå å få fjernet ein bilist som tydeligvis utsetter andre trafikkanter for vesentlig fare. Eg rekner med at den mest sannsynlige måten politiet løyser dette på er å gjere dette på samme måte som dei tar råkjørerar på motorsykkel. Ved å fotografere/filme/dokumentere den uvettige kjøyringa så tar dei bilføraren ved ei seinare annledning. Motorsykklister blir ofte tatt fordi dei etter råkjøyringa stopper på ei vegkro eller liknande. Andre alternativer vil være å varsle politipatruljer som befinner seg i det området som bilen er på veg slik at dei kan sette opp f.eks vegsperringer eller liknande. I Norge er det relativt skjeldan at forfølging/biljakt er hensiktsmessig når det er så lett å ta dei fleste ved hjelp av taktisk etterforskning. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Litt samarbeid og spikermatte bruker også å gjøre susen. 1 Lenke til kommentar
Makky Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Har hørt at politiet stopper "jakten" ved 180km/t. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Det er vel mest av alt fordi bilene deres ikke går fortere. Endret 13. oktober 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det er vel mest av alt fordi bilene deres ikke går fortere. HAha Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Har hørt at politiet stopper "jakten" ved 180km/t. Feil. Det tas en vurdering ved hver enkelt situasjon. Det er ingen regler som sier at politiet må gi seg ved en hastighet på X km/t. En bil som kjører fra politiet i 80 km/t kan være farligere og skape verre situasjoner enn en bil som kjører fra politiet i 250 km/t. 2 Lenke til kommentar
Makky Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Har hørt at politiet stopper "jakten" ved 180km/t. Feil. Det tas en vurdering ved hver enkelt situasjon. Det er ingen regler som sier at politiet må gi seg ved en hastighet på X km/t. En bil som kjører fra politiet i 80 km/t kan være farligere og skape verre situasjoner enn en bil som kjører fra politiet i 250 km/t. Ok Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Ikke uvanlig at det settes opp vegsperringer og legges ut spikermatter foran råkjøreren/tyven/fyllekjøreren. Bare å ta et søk på google med spikermatte+politiet og du finner et titalls nyhetssaker hvor dette har skjedd det siste halvåret. Effektivt er det. Lenke til kommentar
Tommsern92 Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 La oss da si at man kjører enten en kjapp racing sykkel, eller en supermotard ulovlig og får purken på nakken, hva kan de da gjøre for å stoppe deg? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Som nevnt tidligere, spikermatter og veisperringer. Lenke til kommentar
Tommsern92 Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Bruker vel strengt tatt ikke spikermatter for å stoppe en motorsykkel? kommer i 150 på to hjul så er du dødsdømt uansett? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Motorsykkler tar politiet vanligvis gjennom foto/video bevis og taktisk etterforskning. Det skal ein del til for at politiet tar opp ei biljakt på ein motorsykklist sidan det er stor fare for at det kan oppstå ei ulykke som får alvorlig utfall (for motorsykklisten). Unntaket vil være dersom det skulle oppstå ein situasjon der politiet må utsette råkjøyraren i fare av hensyn til almennheiten. F.eks dersom råkjøyraren kjøyrer på ein veg der eine kjøyreretninga er i bruk av sykklister/joggere under eit løp. Det skal mykje til at dette blir aktuellt, men i eit slikt tilfelle så vil behovet for å verne uskyldig tredjepart være meir tungtvegande enn livet og helsa til den som råkjøyrer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå