valmurrr Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Heisann. Er ikke helt 100% sikker på om det er her inne jeg skal skrive det jeg lurer på, men satser på det. Jeg flyttet til Spania 2011 for å gå på skole, moren og søsteren min flyttet etter nå i 2012. Mamma meldte utflytting på oss begge to, siden planen var å bli boende her. Men jeg har lyst å flytte tilbake til Norge til neste år når jeg har fylt 18 for å jobbe og utdanne meg. Har jeg enda oppholdstillatelse, enda mamma meldte utflytting? Eller må jeg søke for å bo i Norge igjen? Ble født i Norge og har bodd der fram til ifjor. Har norsk far, norsk pass og alt det der. Lurer veldig på dette, siden noen sier at jeg enda har det siden jeg har norsk pass og er norsk statsborger, mens andre mener at jeg må søke for å kunne flytte tilbake. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Du er jo, via blod, norsk statsborger, og hvis du attpåtil har ett norskt pass som fremdeles er gjeldende så skulle jeg ikke se hvorfor du skulle måtte søke deg inn igjen. 1 Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 I tillegg til at du allerede er norsk statsborger så bor du i et EU-land. Selvfølgelig kan du flytte hjem! 1 Lenke til kommentar
valmurrr Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Tusen takk for svar! Setter virkelig pris på at dere hjelper, dette gjorde dagen min så mye lysere Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Kravet om oppholdstillatelse i Norge gjelder for "utlendinger", jfr. utlendingsloven pgf 2. Utlendinger er definert som alle som ikke er norske statsborgere, pgf 5 første ledd. Du er ingen utlending, og trenger ikke oppholdstillatelse. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå