Gå til innhold

Speilrefleks med objektiv til maks 5.000,-?


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg tilsynelatende etter mange år har fått madammen hekta på fotografering. "Hekta" i ordets rette forstand er nok muligens litt modig sagt, men at hun har ymtet innpå at hun vil gi rundt 5.000,- for et kamera med objektiv sier i mine øyne litt :)

 

Jeg har jo en viss snøring selv når det gjelder valg av kamerautstyr, men jeg er en Canon fanboy. Men det er dermed ikke sagt at det bør bli Canon denne gangen, selv om dette burde være et opplagt valg med tanke på at jeg har mye optikk derfra, men hun vil ha SITT system og personlig må jeg inrømme at jeg ikke har så lyst til å låne bort dyr L-optikk sån med en gang.

 

Det jeg derimot av en eller annen grunn har for meg er at Nokon kanskje er bedre enn Canon med tanke på de lavere prisklasene vi har snakker om?

 

Noen billig KIT-zoom er dog IKKE aktuelt uansett kamerasystem, så sant vida ikke snakker om en KIT-zoom som faktisk duger etter min standard (ikke hennes). Da heller jeg heller mot å kjøpe fast brennvidde som en 35mm/50mm etc.

 

Canon sitt system kjenner jeg, så det hadde vert fint om vi holdt oss til andre systemer. Frister ikke veldig med en 1100D og KIT-zoom for å si det sån. Da virker det som om Nikon D5100 er et bedre valg med tanke på byggekvalitet og kanskje optikk som yter bedre i den prisklassen?

 

Men jeg er også åpen for Pentax/Sony/Olympus etc.

 

Her er noen krav:

 

- Maks 5000,- (Kan strekkes LITT hvis det utgjør en formidabel kvalitetsforskjell)

 

- Funksjoner som ISO/Blendervalg/Lukkertid etc. bør være lettest mulig tigjengelig. Er ikke interissert i å dykke ned i menyer for å endre slikt.

 

- Gjerne LCD display på toppen hvis mulig. (Dette har ikke de rimeligere modellene til Canon)

 

- Optisk kvalitet går forran zoom.

 

- Greit hvis huset og evt. optikk er så robust som mulig. Hater mye plastikk.

 

Har sikkert glemt noe, men saken er den at jeg vil ikke at hun skal se seg blind på disse supertilbudene med latterlige KIT-zoomer og hus med overdådig bruk av plastikk.

 

Derfor er jeg åpen for andre systemer, for noen 5D MK III blir det definitivt ikke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg hadde budsjett på max 5000 i dag og skulle handle ville jeg valgt Nikon D3200 hus og ett Nikon 35mm 1.8 AF-S objektiv. Dette er en kombo som gir mye bildekvalitet og fotoglede for pengene. Men er vel bedre om hun velger Canon siden dere kan byttelåne objektiver, blitser etc senere..

Lenke til kommentar

Om jeg hadde budsjett på max 5000 i dag og skulle handle ville jeg valgt Nikon D3200 hus og ett Nikon 35mm 1.8 AF-S objektiv. Dette er en kombo som gir mye bildekvalitet og fotoglede for pengene. Men er vel bedre om hun velger Canon siden dere kan byttelåne objektiver, blitser etc senere..

Takker for svar :)

 

Noen sier at D5100 er et smartere valg enn D3200 grunnet byggekvalitet og autofokus...

Har du noen formening om det?

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok gått for D5100 fremfor D3200. Huset er litt større og dermed mer håndterbar, har utvippbar skjerm, og det er stadig på tilbud. 24Mpx sensoren er ikke dårligere enn 16Mpx sensoren; men den er ikke noe bedre heller.

 

Tamron 17-50mm f/2.8 er nok objektivet som bør vurderes; gjerne sammen med 35mm f/1.8.

 

Er enig i at 1100D kan ignoreres. Kameraet er egentlig OK, men har en finsh som ikke drar snerken av grøten, for å si det slik.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Personlig vil jeg mene at det er dumt å ikke ta hensyn til at du har et skap fullt med Canonobjektiver.

 

Speilrefleks på dette nivået gir såpass like pluss og minus at forskjellene er marginale. 600D kommer ofte på billigsalg, og jeg har og sett 650D til under 6000,- med kitobjektiv. Jeg følger ikke så mye med på prisene, men det kan kanskje heller ikke utelukkes at 60D kan dukker opp av og til på salg i kampanjeperioder.

 

Tor

Lenke til kommentar

Var i skrivende stund en tur innom Elkjøp og kikket litt og kan vel ikke si at det frister veldig når jeg holder i kameraer som Nikon D3200/D5100 og Canon 1100D etc. Spesielt ikke sistnevnte. Å enda værre blir det når jeg kikker i søkeren.

 

Uff og uff.. jeg merker at jeg må svelge noen kameler og kanskje ett par elefanter...

 

Nesten så det frister med med et speilløst system av ett eller annet slag hvor man kan bytte optikk. Da er det vel Sony og Samsung som regjerer vel? Eller åssen er det?

 

Pentax KAN jo være et alternativ, men da blir det evt. brukt.

 

Nikon D7000 er den største modellen til Nikon dem hadde inne som jeg kunne holde i, og det var mer slik jeg er vant til. Helt OK søker også. Men prisen blir for stiv. Kanskje en brukt 7D med en billig 50mm f/1.8 hadde vert noe? men de koster vel kanskje uansett over 5.000,-.....

Lenke til kommentar

Var i skrivende stund en tur innom Elkjøp og kikket litt og kan vel ikke si at det frister veldig når jeg holder i kameraer som Nikon D3200/D5100 og Canon 1100D etc. Spesielt ikke sistnevnte. Å enda værre blir det når jeg kikker i søkeren.

 

Uff og uff.. jeg merker at jeg må svelge noen kameler og kanskje ett par elefanter...

 

Nesten så det frister med med et speilløst system av ett eller annet slag hvor man kan bytte optikk. Da er det vel Sony og Samsung som regjerer vel? Eller åssen er det?

 

Pentax KAN jo være et alternativ, men da blir det evt. brukt.

 

Nikon D7000 er den største modellen til Nikon dem hadde inne som jeg kunne holde i, og det var mer slik jeg er vant til. Helt OK søker også. Men prisen blir for stiv. Kanskje en brukt 7D med en billig 50mm f/1.8 hadde vert noe? men de koster vel kanskje uansett over 5.000,-.....

Men, prøvde du ikke 600D/650D? Hvorfor 1100D når budsjettet er rundt 5000,-? Å sammenligne søkeren i entrylevel crophus med søkeren i et ff-hus blir litt vel optimistisk. På den andre siden selges crophus i dette segmentet som hakka bøff så jeg antar de fleste ikke har problemer med søkerens størrelse. Det er ikke sikkert at hun som skal ha kameraet vil føle at søkeren er for liten?

 

Søkeren i 7D er stor og lys, men her snakker man om en helt annen pris og et annet segment - hva du kan få et brukt for aner jeg ikke, men tipper du må over 5000,- i hvertfall. Og blir ikke 7D kanskje litt overkill egentlig? Husk at 7D er og endel tyngre og større enn entrylevelhusene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Joda, jeg prøvde 600/650D også men synes det var noe av det samme ulla alt sammen, selv om jeg følte det ble litt plastikk der også. Men jeg er klar over at jeg ønsker for mye ut fra budsjett, så jeg må nok evt. svelge noen kameler uansett i forhold til hav jeg er vant med.

 

Å spørre madammen kan bli dyrt. Hun synes min 5D med batterigrep er god og holde i, selv om den er tung. Så når hun holder i en 1100D vil hun nok sitte med samme følelsen som meg vil jeg tro.

 

Det er nå til syvende og sist jeg som sitter igjen med regningen allikevel, så føler jeg kan ha et lite ord med i laget, med tanke på optisk kvalitet og byggekvalitet etc.

 

Forslaget lenger opp angående en pent brukt Pentax er kanskje det som frister mest. Men er usikker på den KIT-zoomen...

Lenke til kommentar

Hva med et brukt 50D? Samme byggekvalitet som 7D og 5D klassen. AF med "all cross points" er ikke å forakte det heller. Proff betjening er det også.

Men det skal være sagt at dette begynner å dra på årene. Sånn mtp ISO hastighet og støy så er nyere modeller noe bedre.

Lenke til kommentar

For å si det sån, så er du inne på noe med den setningen under :)

 

Så med mindre samboeren din er spesielt slepphendt ville jeg definitivt gått for Canon. :)

Litt klønete kan man vel si at hun er :)

 

Hun kommer nok gararantert til å ikke kjøpe flere objektiver (eller jeg.. for det er nok jeg som kommer til å betale mesteparten uansett...) Hadde det vert opp til BARE meg, så hadde jeg kjøpt en 7D uten optikk, slik at jeg har lenger brennvidde når jeg trenger det :)

 

Men å kjøpe en 7D og slenge på et L-objektiv og sende hun ut i villmarken har jeg ikke særlig lyst til :)

 

Men skal ha det med pent brukt Pentax med KIT-zoom i bakhodet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...