Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger litt hjelp her! :)

laksern

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Jeg lurer bare på om folk som driver med jakt her sliter med og holde geværet stille når du sikter på et dyr? . Jeg sliter ihvartfall med at jeg begynner og skjelve når jeg har siktet litt for lenge på dyret, og da får jeg ikke satt et presist skudd pga skjelvingen.

Jeg har kommet på en veldig god løsning til problemet mitt, så lurer bare på om folk har det samme problemet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden også jeg, og de aller fleste puster - så vil man oppleve skjelving mens man sikter. Jeg har ikke hatt noen nevneverdige problem med å holde siktet i ro når jeg holder det over et dyr. Det eneste som kan være et problem da er:

1 - Man er spent. Pulsen stiger, og man har vanskeligheter med å være i ro.

2 - Man er sliten. Det hjelper ikke å springe opp et fjell, for så å prøve å skyte et dyr - og man ikke klarer å holde våpenet i ro på grunn av at man er andpusten.

Så hvis man skal prøve å unngå dette, er det viktig å ta det med ro. Pust inn og ut før du slipper skuddet. Skuddet skal være en nytelse, ikke en lettelse. Ligg i en god stilling, og bruk anlegg når du kan. Bruk riktig pusteteknikk. Utenom jaktsesongen så er det en selvfølge med skyteøvelse.

Lenke til kommentar

Såklart er dette veldig viktige faktorer, men jeg sliter men at jeg skjelver generelt til vanlig også. Blir da enda vanskeligere når man ser dyret i siktet :p

Prøv å øv deg så mye som mulig, skyt mye - ha en god skytestilling. Skjelver du ordentlig dersom du har anlegg - så er det noe galt med skytestillingen din. Bruk lav forstørrelse på kikkertsiktet, det er egentlig et godt tips. Selvsagt så skjelver man fremdeles, men jeg synes det er enklere å skyte bedre dersom jeg har lav forstørrelse kontra høy, siden jeg dermed slipper å "se" skjelvingen.

Ikke bruk lang tid på å skyte, da blir kroppen din sliten av å holde børsa - og du skjelver mer.

Nå snakker jeg selvsagt rent generelt, dersom du rett og slett skjelver, enten på grunn av sykdom eller andre årsaker, så vil jo dette ikke hjelpe mye.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet ikke hvilken jaktform du sikter til. Men når jeg begir meg ut på elgjakt med postering og hund sørger jeg alltid for å være foreberedt på alle mulige måter. Jeg ser utover terrenget og ser åpninger hvor jeg vil ha en skuddsjanse. Steller gjerne i stand flere gode skuddposisjoner slik at jeg vil kunne ha et stødig skudd i enhver situasjon. Da tenker jeg på å sette opp jaktsekken slik at jeg kan bruke den som anlegg eller ei lita tue den andre retningen, slik holder du skjelvingen i sjakk og selv merker jeg at jeg blir mindre stresset når elgen kommer inn på post. Du på en måte driller hva du skal gjøre på forhånd i hodet ditt, og sjansen for et bedre skudd øker :) Dette er selvfølgelig for situasjoner hvor du har litt tid på deg :)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...