Gå til innhold

B&W MM-1 til filmbruk - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste vært på utkikk etter noen høyttalere til TVen min. Jeg ville ha noen høyttalere som ikke tok stor plass (vil ha dem ved siden av TVen på tv-benken) og som var greie å se på. Prislapp ca 4000.

Hovedbruket kommer nok til å bli film og tv-titting men jeg vil også ha muligheten til å høre på litt musikk på middels til middels-høyt volum innimellom. Spørsmålet er da, finnes det noen andre alternativer som egner seg bedre til film enn mm-1? Jeg forstår at disse gir veldig god musikklyd mtp størrelse - dog uten sub blir det ikke rare gulvristing. Men hvordan egner de seg egentlig til filmbruk?

http://www.hifiklubb...v-hoyttaler.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker disse selv på kontoret til spill og litt musikk. De funker til det - og da funker de til film.

Bassen kommer til å overraske deg!

Det skal dog sies at de egner seg best med usb-tilkobling til pc, men de gjør en god jobb med analog inngang også.

Du kan eventuelt se på kompakte stereoanlegg fra HFK, Soundgarden, Hifihuset eller andre.

Lenke til kommentar

Usb-tilkoblingen i din tv er antakeligvis bare en inngang er jeg redd.

MM1 har to innganger - USB (fungerer da som lydkort for en pc) og analog (fra hva som helst med en analog utgang). Fra tven din bruker du den analoge utgangen til tven inn på den analoge inngangen på MM1.

Den analoge inngangen på MM1 er mini-jack-størrelse, så du må finne ut hva slags utgang som er på din tv, om det er rca eller mini-jack.

Lenke til kommentar

Lønn inn på konto, så jeg tok like så godt en spontantur til hi-fi klubben og plukket opp disse. Det er mulig de kommer seg med litt innspilling, men jeg vil si at de ikke helt levde opp til forventningene mine.

Jeg har koblet dem til TV-en og testet litt TV-program og musikk, trailer for Prometheus på Get filmleie, spotify fra PC etc. De spiller definitivt høyt og krystallklart, men jeg vil ikke si det er mye pen lyd når jeg tester ut volumet. Det er veldig skarp lyd og helt ingen bass. Fra før av hadde jeg noen 5 år gamle Logitech X-230 som jeg ga 700kr for. De hadde riktig nok medfølgende sub - men gav uten tvil mye mer trøkk og fyldigere lyd. De spilte ikke særlig høyt og var ganske tacky-looking da.

Tar jeg helt feil her? Jeg synes det er rart at jeg ikke synes mer om dem, det er jo ekstremt mye god kritikk av dem. Men slik de høres ut nå, kan jeg ikke forsvare den prisen. Er det mulig å koble til ekstern sub til disse?

Endret av Dew
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å koble til ekstern subwoofer nei.

Har du prøvd usb-inn fra pc?

Mine tanker om dine opplevelser:

1. Det vil bedre seg noe med innspilling

2. De vil aldri fungere som kino-erstatning - på tross av god ytelse er det fremdeles et svært kompakt anlegg

3. Jeg tror du har forventninger som ikke helt matcher hva du har kjøpt. Som du beskriver det tror jeg du ville vært mer fornøyd med noe som hadde egen sub og som kan spille høyere.

Prøv deg litt frem, men ikke spill så høyt at du sprenger noen av elementene - da får du ikke byttet de inn igjen om du fremdeles er misfornøyd etter en dag eller to.

Lenke til kommentar

Etter at den første skuffelsen har lagt seg, innser jeg at det egentlig er ganske gode høyttalere. Jeg hadde nok urealistiske forventninger. Selv det ikke er noe enorm bass i MM-1, er det bra mtp. størrelsen. Når det gjelder lyd, har den kommet seg etter noen timer spilling, mener jeg (lot de stå på mens jeg var på jobb i dag). Hovedbruket mitt er tv og film til hverdags, og litt musikk i helgene. Jeg var ikke ute etter noe kino eller konsert-anlegg, så de passer fint til mitt bruk. De har mye renere og klarere lyd enn Logitech-høyttalerene mine, også er de jo unektelig lekre da! Jeg har ikke testet dem med USB direkte i pcen nei, men hører at det skal gi bedre lyd.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om de er helt nye ville jeg satt de med musikk en god stund slik at de blir godt innspilt. Sett de også gjerne helt inntil vegg. På kontoret hos meg kan det faktisk bli litt for mye bass, men det spørs hva du er ute etter. Til dubstep og tilsvarende blir det nok litt pinglete ja, men til det absolutt meste annet blir det bra.

Når jeg åpner lydpanelet er de registrert som MM1.

Lenke til kommentar

Hei,

Bassen har blitt markant bedre idag ja. Hos meg er de registrert som MM1, men om man går på egenskaper står det at Windows står for driveren. Selv etter FW update via B&W sitt programvare. Kanskje det skal være slik :hmm:

Om de er helt nye ville jeg satt de med musikk en god stund slik at de blir godt innspilt. Sett de også gjerne helt inntil vegg. På kontoret hos meg kan det faktisk bli litt for mye bass, men det spørs hva du er ute etter. Til dubstep og tilsvarende blir det nok litt pinglete ja, men til det absolutt meste annet blir det bra.

Når jeg åpner lydpanelet er de registrert som MM1.

Lenke til kommentar

Hei,

Bassen har blitt markant bedre idag ja. Hos meg er de registrert som MM1, men om man går på egenskaper står det at Windows står for driveren. Selv etter FW update via B&W sitt programvare. Kanskje det skal være slik :hmm:

Spennende. Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem i dag, i tillegg til at jeg skal sjekke om jeg får oppgradert FW.

(Da blir det to anlegg i huset som trenger ny software.. Meridian lusker med oppgraderinger de også..)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg bruker disse selv på kontoret til spill og litt musikk. De funker til det - og da funker de til film.

Bassen kommer til å overraske deg!

Det skal dog sies at de egner seg best med usb-tilkobling til pc, men de gjør en god jobb med analog inngang også.

Du kan eventuelt se på kompakte stereoanlegg fra HFK, Soundgarden, Hifihuset eller andre.

Hva syntes du om mm1 i forhold til andre høytalere i samme prisklasse eller billigere? :)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vel - jeg synes de på det jevne var klarere og størrelsen tatt i betraktning spiller de bass så de fleste blir overrasket. Jeg bruker de per nå som tv-høyttalere i den lille tv-stuen (har hjemmekino i tillegg med et større Meridian-anlegg). Det fungerer og det gir mye for pengene i mine øyne. Tipper du får disse brukt rundt 2000 kroner og det er mye for pengene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...