knutazz Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Hei alle samen, jeg sitter her og skal sette opp en ny og eget domene miljø for første gang helt fra bunnen av og har kommet så langt at jeg vill sette opp en Antivirus løsning før jeg utvider miljøet mitt noe serlig mere. Det jeg ønsker er og kjøre en dedikert server til og hontere dette for meg, og siden jeg er ganske grønn akurat på dette så spør jeg dere om tips og triks, samt egene erfaringer på løsninger ang antivirus server. oppsettet mitt så langt er: 1 stk. Pfsense som brannmur \ DHCP \ Proxy og vpn 1 stk. Win 2008 r2 64-bit, Domene Kontroller og DNS tjener 1 stk. Win 2008 r2 64-bit, Filserver Disse serverene kjører på en VMware ESXi 5.1 fysisk boks. 3 stk. Laptops (Win 7 pro \ ultimate 64-bit) 2 stk. Netgear DUO v2 NAS - Koblet opp på filserver som Z:\ og X:\ nett disker det er også planlagt og opprette web og sql server i esxi etterhvert samt at det kommer 5-6 nye klienter inn i domenet (laptops \ pad) etter jul så det hadde vert fint om det hadde vert skalerbart og ikke alt for dyrt når det kommer til lisenser Lenke til kommentar
repaguy Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Som regel trenger du ikke en hel egen server kun for AV. Her finnes det mange alternativer, Symantec,Mcafee, ESET NOD32, osv. Forslag - Ta en ttt på ESET Endpoint Security/Antivirus her: http://www.eset.com/business/ Endret 8. oktober 2012 av repaguy Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er helt unødvendig å ha 2 dedikerte VM'er for Win2008 fil + AD. Det holder med 1 DC kjørende som filserver til et så lite miljø. Lenke til kommentar
knutazz Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 takker for inspil og beklager sent svar, jeg har sjekket litt runt på nette ang antivirus og domene, og ut ifra det jeg kunne komme fram til da er at det er best at det er en egen server som hondterer "live" scanning av doment nettverket for best sikkerhet og stabilitet. hoved artikkelen jeg har tatt utgangspungtet fra er denne fra Technet jeg har kikket på Eset sitt endpoint og det ser greit ut, har også grei erfaring fra NOD32 på en del klient pcer tiligere det jeg er vandt til fra jobben er Symantec endpoint og Trend Micro men syntes disse blir litt dyre og resurskrevende for mitt miljø jeg skal også bruke samme server som en backup server og ønsker også inspill der på programvare til dette Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 (endret) Hei knutazz. Jeg har satt opp en server i samme område som du har tenkt til. Synes selv du tar noen tunge valg her.. For det første å ha to 2k8 servere ? en til fildeling så en til dns og domene kontroller. Her ville jeg sterkt vurdert å kjørt alt på samme server. Jeg ville også brukt DHCP direkte på server. og ha fast ip inn fra evt server med antivirus hvis du går for det valget. windows har en eget backup program, som fint fungerer til ditt bruk. Sjekk ut det først! (kommer ikke på navnet i farta) Når det kommer til antivirus på egen server. Jeg personelig ville ikke gjort det, det er risiko for den som har lite erfaring med det. Det å overvåke trafikk, og tette egene hull. Her skal du ha kunnskap, noe jeg ikke har. Jeg brukte trend micro på min server, slik at klientene alltid var sikre. Det fine med trend micro er at den laster ned kun EN oppdatering til server, så oppdatere server videre til klientene. Slik at klientene ikke spiser opp linja. Håper dette hjalp deg litt på vei, men for all del ikke kjør to servere for hvert sitt "behov". ps: for å være ekstra kjip. det jeg er vandt til fra jobben er Symantec endpoint og Trend Micro men syntes disse blir litt dyre og resurskrevende for mitt miljø hva tror du to servere blir da? evt tre... Endret 16. november 2012 av Jarv!s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå