Gå til innhold

Laptop m/SSD til surfing + Football manager, max 7000 kr

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på utkikk etter en ny laptop til max 7000 kr. :hmm:

Ønsker:

- ca 15" skjerm (men trenger ikke separat numpad)

- SSD (128 GB eller mer)

- ha sterk prosessor (football manager krever mye av prosessoren)

- HDMI

- må ha en grafikkløsning sterk nok til å klare å kjøre TV2 Sumo fra PC-en til TV-en via HDMI uten å lagge

- 4 GB ram eller mer

- fordel med kurant batterilevetid og lav vekt, men ikke avgjørende

- CD-rom

- Ønsker å kjøpe før Windows 8 blir standard overalt

Er åpen for de fleste PC-merker, men ser helst at PC-en kan bli kjøpt hos Komplett, Lefdal eller Elkjøp hvis mulig. Dessverre er jeg litt usikker på om noen av PC-ene hos de nevnte aktørene er gode nok.

På forhånd takk for innspill :)

Endret av malarki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok mer om du kjøper hos andre, kan du sette inn SSD selv?

http://www.prisjakt....t.php?p=1228642

+180/250/240GB SSD (Anbefaler Intel 320/520 eller Samsung 830)

Takk for rask respons. Denne så ut til å være veldig mye for pengene, litt sånn "for godt til å være sant". Haken må dessverre være at jeg ikke har kunnskap/evne til å sett inn SSD selv tror jeg. Har ingen erfaring med det og er da litt skeptisk til å tukle med et helt nytt produkt, hvis du skjønner.

Lenke til kommentar

Takk for rask respons. Denne så ut til å være veldig mye for pengene, litt sånn "for godt til å være sant". Haken må dessverre være at jeg ikke har kunnskap/evne til å sett inn SSD selv tror jeg. Har ingen erfaring med det og er da litt skeptisk til å tukle med et helt nytt produkt, hvis du skjønner.

Jeg skjønner hva du mener, men det er noen få skruer, og that's it ;)

Asus er kjent for enkel oppgradering.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men det er noen få skruer, og that's it ;)

Asus er kjent for enkel oppgradering.

Det er jo en nesten på grensen til å være fristenede.. Men ser at de fleste 320-versjonene koster godt over 2000 kr for ca 120 GB. De billigere versjonene har alle SATA 2. Er det verdt å legge så mye penger i en SSD sammenlignet med resten av PC-en?

Mulig superdumt spørsmål, men er det noe forskjell å installere Windows på en vanlig harddisk kontra SSD når jeg først har montert den i PC-en?

Hadde det vært mulig å få en anbefaling på en god laptop med ferdigmontert SSD til under 7000 for å sammenligne hva man får for pengene?

Lenke til kommentar

PC med SSD(128GB): http://www.prisguide...581tg-i5-162538

Pris: 7490,- + frakt

God Samsung SSD 256GB: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

PC (den linket i tidligere post) + SSD + Frakt = 4888,-

Takker og bukker :)

Overrasket over at den SSD-en på 256 GB var såpass billig.

Har sett litt på disse to:

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/PADM43090EO/hp-pavilion-14-0-barbar-pc-dm4-3090eo

Litt usikker på om det er 3. generasjonsprosessor eller gammeldags i god Lefdaltradisjon, samt om skjermkortet er noe å skryte av.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=750185#extra

Hybriddisk med 16 GB flash og 500 GB old school harddisk. Ser at det er en del laptoper med denne hybridløsningen på markedet, men klarer ikke helt å bli klok på dette. Disse diskene må da bli vesentlig tregere etter hvert som man fyller opp den store delen av disken med innhold?

Lenke til kommentar

Lefdal sin har 2.Gen Prosessor, og svakere grafikk enn den jeg har linket til. (og den har "kun" 160GB SSD)

Komplett sin har 3. Gen prosessor, men ikke eget grafikkort

Til prisen er de veldig dyre...

Slik som jeg har forstått det er hybriddisker en HDD med SSD cahce, dvs. det du bruker mest blir lagret på SSD

Lenke til kommentar

Lefdal sin har 2.Gen Prosessor, og svakere grafikk enn den jeg har linket til. (og den har "kun" 160GB SSD)

Slik som jeg har forstått det er hybriddisker en HDD med SSD cahce, dvs. det du bruker mest blir lagret på SSD

Skjønner. Godt at alt er som før hos Lefdal altså... Takk for oppklaringen både på den og på Komplett sin laptop.

Det virker dermed som om det er svært vanskelig å få til en fiks-ferdig laptop med SSD til under 7000 kr. Da er alternativet å driste seg til å ettermontere en selv eller å investere pengene i en laptop uten SSD. Vil på en måte spare en del penger om jeg velger en klassisk hard disk, men samtidig vil jo alt gå litt tregere.. :hmm:

Lenke til kommentar

Skjønner. Godt at alt er som før hos Lefdal altså... Takk for oppklaringen både på den og på Komplett sin laptop.

Det virker dermed som om det er svært vanskelig å få til en fiks-ferdig laptop med SSD til under 7000 kr. Da er alternativet å driste seg til å ettermontere en selv eller å investere pengene i en laptop uten SSD. Vil på en måte spare en del penger om jeg velger en klassisk hard disk, men samtidig vil jo alt gå litt tregere.. :hmm:

Hvis det skjer noe galt med PCen, setter du onn HDDen, igjen og sender den inn, hvis det var garanti du tenkte på ;)

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har nå studert denne laptopen litt og lurer egentlig på om den prosessoren holder mål til spilling av Footballmanager? Synes at 1.5 GHz virker i snaueste laget for spilling som krever såpass mye av prosessoren.

Har du eller noen andre noen kommentarer til dette?

De øvrige spesifikasjonene virker jo nesten litt for gode til å være verdig en PC til 3500 kr....

Lenke til kommentar

Alternative forslag til PC-er:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=763984#extra (på tilbud)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752527#extra

Hadde satt stor pris på tilbakemeldinger og innspill til disse to modellene.

Ser at ingen av disse har noen supre hard disker, men Komplett har en Samsung 830 SSD på 120 GB på tilbud også til 699, så det kan være mulig å montere denne i ettertid (?).

Lenke til kommentar

Alternative forslag til PC-er:

http://www.komplett....ku=763984#extra (på tilbud)

http://www.komplett....ku=752527#extra

Hadde satt stor pris på tilbakemeldinger og innspill til disse to modellene.

Ser at ingen av disse har noen supre hard disker, men Komplett har en Samsung 830 SSD på 120 GB på tilbud også til 699, så det kan være mulig å montere denne i ettertid (?).

Kam hende at prosessor blir bottleneck på den Asusen jeg anbefalte, men har fått den selv nå, og det er kun en skrue for å komme til HDD/RAM!

De to andre ser bra ut, men jeg personelig har dårlig erfaring med Acer, og god med Asus, så jeg ville gått for Asusen av de to...

Lenke til kommentar

Toshiba Satellite P850 + en Samsung 830 SSD i den størrelsen du har råd til. Beste kjøpet i klassen jeg kan finne akkurat nå. Core i7-3610M prosessor. Nvidia GT 630M. Som du kanskje vet, er FM et spill der ytelsen øker i takt med styrken på prosessoren - skjermkortet har mindre betydning.

Det største minuset i den prisklasen vi operer i her (med tanke på at du også skal ha penger til SSD), er oppløsningen på skjermen. Du finner trolig ikke en pc med tilsvarende ytelse og større oppløsning, så 1366x768 får klare seg.

PS. Dersom du ikke skal spille mer krevende (grafisk) spill enn FM, så kan du også tenke på en maskin uten dedikert skjermkort. Intel HD 4000 grafikkchipen som er innebygget i siste generasjon Intel prosessorer, greier seg fint til FM. (Og i hvertfall til avspilling/overføring av video, for den saks skyld). Da kan du spare noen kroner.

Hvis du kjøper en SSD og putter inn i stedet for den harddisken som sitter i, så vil jeg anbefale deg å samtidig kjøpe et eksternt harddiskkabinett (fås fra hundrelappen og opp) slik at du kan putte den gamle harddisken i den, og bruke den som ekstra lagringsplass.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Slenger meg på denne, da jeg har gjort en del research ifm kjøp av ganske nøyaktig samme PC - og samme formål.

Mine konklusjoner så langt:

- SSD må anskaffes separat. Ingen "budsjett PC-er" har SSD...

- Følgende CPU-er er aktuelle: AMD A10-4600m (4655 er ikke å oppdrive), IB i5-3210 i5-3317 vil være OK, men det finnes alternativer med i7-3610 og i7-3612 som ikke koster noe spes. mye

- Ikke helt overbevist om at HD 4000 gjør susen (FM13 skal vel veklegge gfx enda mer).

- Best tilbud finner jeg på CDON, men er - av ukjent grunn - litt skeptisk....

Skal komme med konkrete forslag....

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Toshiba Satellite P850 + en Samsung 830 SSD i den størrelsen du har råd til. Beste kjøpet i klassen jeg kan finne akkurat nå. Core i7-3610M prosessor. Nvidia GT 630M. Som du kanskje vet, er FM et spill der ytelsen øker i takt med styrken på prosessoren - skjermkortet har mindre betydning.

Det største minuset i den prisklasen vi operer i her (med tanke på at du også skal ha penger til SSD), er oppløsningen på skjermen. Du finner trolig ikke en pc med tilsvarende ytelse og større oppløsning, så 1366x768 får klare seg.

PS. Dersom du ikke skal spille mer krevende (grafisk) spill enn FM, så kan du også tenke på en maskin uten dedikert skjermkort. Intel HD 4000 grafikkchipen som er innebygget i siste generasjon Intel prosessorer, greier seg fint til FM. (Og i hvertfall til avspilling/overføring av video, for den saks skyld). Da kan du spare noen kroner.

Hvis du kjøper en SSD og putter inn i stedet for den harddisken som sitter i, så vil jeg anbefale deg å samtidig kjøpe et eksternt harddiskkabinett (fås fra hundrelappen og opp) slik at du kan putte den gamle harddisken i den, og bruke den som ekstra lagringsplass.

Takk for tipset, denne ser jo ut som et ganske heftig kjøp spesifikasjonsmessig. Virker relativt overlegen i forhold til de øvrige laptopene som er diskutert i denne posten.

Når det gjelder integrert skjermkort, er jeg ganske skeptisk. Har dårlige erfaringer med dette på tidligere laptoper, spesielt når jeg skal koble til TV via HDMI. Som Spragleknas også sier, som kommer FM13 til å fokusere mer på 3D-kamper, så jeg skal prøve å finne en PC med dedikert skjermkort.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne, da jeg har gjort en del research ifm kjøp av ganske nøyaktig samme PC - og samme formål.

Mine konklusjoner så langt:

- SSD må anskaffes separat. Ingen "budsjett PC-er" har SSD...

- Følgende CPU-er er aktuelle: AMD A10-4600m (4655 er ikke å oppdrive), IB i5-3210 i5-3317 vil være OK, men det finnes alternativer med i7-3610 og i7-3612 som ikke koster noe spes. mye

- Ikke helt overbevist om at HD 4000 gjør susen (FM13 skal vel veklegge gfx enda mer).

- Best tilbud finner jeg på CDON, men er - av ukjent grunn - litt skeptisk....

Skal komme med konkrete forslag....

Laptopen som thomit linker til har en i7-3610QM prosessor, så den skulle med andre ord være ok. For meg, virker det også som om man ikke finner en budsjett-PC med SSD, så denne blir kjøpt separat.

Setter stor pris på konkrete forslag, og må si meg helt enig i at jeg er litt skeptisk til å handle PC hos CDON, uten at jeg helt kan si hvorfor. Blir litt som at jeg ikke vil kjøpe TV eller DVD-spillere i dagligvarebutikker.

Hva med f.eks. denne hos Komplett?

Lenke til kommentar

Flere av tilbudene jeg hadde funnet er gått ut....

i7-3610QM er veldig bra.... fordelen med 3612 er lavere effektforbruk.... FM eter CPU, og varme maskiner er imo uberegnelige etter hvert. HD 4000 er sikkert OK for FM2013.... men hva med FM2014....?

Ref. din lenke: Hvorvidt 3210 "holder" er jeg ikke overbevist om... Kanskje andre kan overbevise?

Denne har imo en god balanse mellom CPU, gPU - og effektforbruk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755752

Fin pris og :)

Lenke til kommentar

Flere av tilbudene jeg hadde funnet er gått ut....

i7-3610QM er veldig bra.... fordelen med 3612 er lavere effektforbruk.... FM eter CPU, og varme maskiner er imo uberegnelige etter hvert. HD 4000 er sikkert OK for FM2013.... men hva med FM2014....?

Ref. din lenke: Hvorvidt 3210 "holder" er jeg ikke overbevist om... Kanskje andre kan overbevise?

Denne har imo en god balanse mellom CPU, gPU - og effektforbruk: http://www.komplett....aspx?sku=755752

Fin pris og :)

Har faktisk tidligere sett på den laptopen du lenker til og denne er vesentlig billigere enn alle andre jeg har sett på. Hva er egentlig haken?

Jeg har ikke så stor erfaring eller kunnskap om AMDs prosessorer. Er dette en OK eller bra prosessor?

Ser at den har AMD Radeon HD 7660G skjermkort. Dette er vel ikke akkurat så mye å hoppe i taket for, men den bør vel takle å kjøre en god film gjennom HDMI til TV-en, samt litt basic spill på PC-en?

På forhånd takk!

Endret av malarki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...