AnonymDiskusjon Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Jeg har søkt etter enkel schizofreni på internett, men ikke noe spesielt der. Ellers veldig få noen info. Det høres ut som ikke mange som har enkel schizofreni. Kan dere ikke fortelle om hvordan oppleves med enkel schizofreni hvis dere har enkel schizofreni eller har erfart? Håper jeg får flere og gode svarer Anonym poster: 088a0bef24c26f4fb5e1f044890561f5 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Jeg vet ikke helt hva du legger i begrepet "enkel schizofreni", men det er en alvorlig sykdom som ofte har stor påkjenning for de nærmeste. Jeg har aldri opplevd det selv, men har hatt grunnleggende psykologi og hadde oppgave om temaet. Hvis jeg skulle illustrert temaet ville jeg anbefalt å se filmen "A Beautiful Mind" med Russel Crowe i hovedrollen. Det er film basert på John Nash som er en kjent matematiker som hadde denne sykdommen. Er det noe konkret du lurer på om denne sinnslidelsen? Hvis man skal svare generelt på temaet kan det fort ble veldig mye! Mvh Faller Lenke til kommentar
Philosophia Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hei Faller. Jeg har sett a beautiful mind. Men han hadde diagnose paranoid schizofreni. På wikipedia står det om enkel schizofreni, og bare kort forklaring. Hvis du vil lese litt om enkel schizofreni, så bare søke " schizofreni" på wikipedida. Min store bror har diagnose enkel schizofreni. Dessuten den diagonsen uten positive symptomer for eks man ser en løve der, men egentlig ingen der. Enn to stemmer i hodet, for eks å diskuere med den gode og onde. Og plutselig bare kommer grusomt bilde i hodet uten helt nødvendig. Det er negative symptomer. Jeg fikk spesialpsykologen min for noen uker siden og går på seroquel. Spesialpsykologen og overlegen sa at de så jeg hadde en annen diagnose til også. Spesialpsykologen har ikke funnet bestemt diagnose til meg ennå. Det tar tid. Jeg er lei av hodet mitt gjør meg ofte til å fantasere og prater. Jeg skjuler selvfølgelig min rare oppførelse når noen er med sammen meg. Jeg fikk diagnose depresjon for et år siden, fordi jeg var alltid sliten av å skjule rare oppfølelsen min. Jeg visste ikke det før etter tok antidepressiva og ble " våknet" at jeg skjønte hvorfor ble jeg sliten. Pga jævelige hodet mitt. Jeg spurte her om hvordan oppleves med enkel schizofreni, for jeg vil erfare mer med å høre fra andre som har hatt enkel schizofreni. Jeg har lettet etter enkel schizofreni på forum i inetrnett, men de skrev bare om dypt depresjon at de fikk diagnose enkel schizofreni. MEN hva med stemme i hodet? Og " indre vrangforestillingene "? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hei igjen. Jeg har ikke erfaring eller kunnskap om å fortelle hvordan det er å leve med desverre, men skal ikke se bort ifra at andre på forumet har en opplevelse med det. Mvh Faller Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hvis du leser engelsk så finner du mer ved å søke på simple schizofrenia eller schizophrenia simplex. Språket er faglig medisinsk så det er kanskje best å høre med behandleren din om du vil ha mer informasjon. En oversettelse fra ICD-10 diagnosekriteriene for enkel schizofreni; En uvanlig lidelse der det er en snikende og progressiv utvikling av rariteter for oppførsel, manglende evne til å møte samfunnets krav, og nedgang i samlet ytelse. Vrangforestillinger og hallusinasjoner er ikke tydelig, og lidelsen er mindre åpenbart psykotisk enn Hebefren, paranoid og kataton subtyper av schizofreni. De karakteristiske "negative" ved residual schizofreni (f.eks følelsesavflatning, tap av vilje) utvikler seg uten forutgående tydelige psykotiske symptomer. Med økende sosial utarming, kan løsgjengeri utvikle seg og den enkelte kan da bli selvopptatt, inaktiv, og formålsløs. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 MEN hva med stemme i hodet? Og " indre vrangforestillingene "? Etter det jeg kan forstå av Wikipedia betyr enkel schizofreni at man ikke har den type symptomer (som kalles positive symptomer). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå