Niklasp Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Nytt sikkerhetssystem tester ut empatien din. Slik skal nettjenester se om du er et menneske Lenke til kommentar
Populært innlegg Runar Skrevet 8. oktober 2012 Populært innlegg Del Skrevet 8. oktober 2012 «For deg som bruker gjenstår det bare å se om du den moralske pilen peker riktig vei, slik at du kommer deg inn på nettstedet du vil.» Med andre ord må du ikke bevise at du er menneske, men at du har «riktig» moral? 11 Lenke til kommentar
Arn_Thor Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 «For deg som bruker gjenstår det bare å se om du den moralske pilen peker riktig vei, slik at du kommer deg inn på nettstedet du vil.»Med andre ord må du ikke bevise at du er menneske, men at du har «riktig» moral? eeh. ja...? Moral er relativt universelt, med mindre det er direkte "individet eller kollektivet" spørsmål. Er det problematisk? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 eeh. ja...? Moral er relativt universelt, med mindre det er direkte "individet eller kollektivet" spørsmål. Er det problematisk? Du trenger ikke lete lenge for å finne personer her på forumet som fornekter Holocaust og lignende. Skal disse sperres ute fra nettsider hvis de ikke svarer «trist» på «Hva tenker du om det som skjedde med jødene under Andre verdenskrig»? Jeg setter det kanskje litt på spissen, men jeg syns det blir feil å basere en slik funksjon på moral og følelser. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Jeg synes de "hva ser du på bildet" testene er mye bedre. Og "trykk på apekatten". Maskiner ser vanskelig forskjell på hest og ku. Bildene kan hentes fra google-søk på det ordet og være tilnærmet unike hver gang, eventuelt kan fasiten være basert på hva andre har svart før deg. Endret 8. oktober 2012 av Simen1 3 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Så.. propaganda-system? Problemet med dette som med omtrent alle andre CAPTCHA-systemer er at antall permutasjoner er for få. Er det noen her som har lyst til å skrive et par titalls millioner slike tester i året for å sikre at ingen lager en database? 3 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Jeg synes de "hva ser du på bildet" testene er mye bedre. Og "trykk på apekatten". Maskiner ser vanskelig forskjell på hest og ku. Bildene kan hentes fra google-søk på det ordet og være tilnærmet unike hver gang, eventuelt kan fasiten være basert på hva andre har svart før deg. I såfall er det viktig å ha på "sikkert søk"... Det kunne fort blitt værre ting enn Lord Inglip bilder, og oppfordringer til å "Watch Pony", "Overthrow Toronto" eller "Kill Bieber"(fake?). Bra bilde forresten, har sett det før, men fortsatt like morsomt Noe man kunne gjort er å crowdsource bilder ala de på "I can has cheezburger" og få folk til å skrive hva meningen med bildet er, og stemme opp akseptable svar. Å skaffe et par milioner bilder med slike svar burde være mulig i løpet av noen måneder eller et år om man får i gang et community rundt det. Endret 8. oktober 2012 av GullLars Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Tradisjonell CAPTCHA kan være rimelig vanskelig noen ganger. Må ofte prøve 3-4 før det går. Det finnes utvilsomt mange bedre måter enn de sammenkrøllede ordene. Endret 8. oktober 2012 av Carl Sagan 7 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Bildene kan hentes fra google-søk på det ordet og være tilnærmet unike hver gang,eventuelt kan fasiten være basert på hva andre har svart før deg. Slik det gjøres i dag på mange captchas. En har to ord, det ene er "bekreftet" og det må du ha rett på, det andre er nytt fra en fotokopi av en gammel bok eller lignende noen vil ha digitalisert og blir bekreftet når mange har stavet det likt. Synes heller det burde være mer slik som med tekst, enn google søk etter et bilde. Google søk finner et bilde fordi bildene er indeksert med hva de er (og kan da lett reverseres) mens mye kulere/bedre å bruke dette til å indeksere bildearkiv o.l der en ikke vet hva det er. Altså ha noe ukjent materiale + noe bekreftet, be folk fortelle noe om begge tingene. Svarer de rett på det bekreftede materialet, har de trolig svart rett på det ukjente og en kan da når flere har gjort det samme vite mer om hva det ukjente er. Blæh, rotete. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Nå tro jeg ikke at et slik system er så sikker som de skal ha det til. det eksperimenteres jo med men kunstig intelligens og da vil en datamaskin før eller siden klare å lure et slikt system en annen sak er hvor nøyaktig skal det "rette" ordet staves ? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Hvorfor ikke ta i bruk "Motion Captcha"? -> Demo http://www.josscrowcroft.com/demos/motioncaptcha/ Utrolig lettvindt Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Utrolig lettvindt Har lest om hvordan det virker. Foreløbig ingen form for serverside validation, noe som betyr at den er avhengig av JS for å virke, og for en bot like lett å spamme som om det ikke var en captcha. Om den blir innført skikkelig bør det heller ikke være vanskelig å lese av pathen og lage en matchende en for en bot. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Merko.: Den testen der er client-side og dermed verdiløs. http://blog.kotowicz.net/2011/08/how-not-to-implement-captchas.html Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 You're in a desert, walking along in the sand, when all of a sudden you look down... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Mest irriterende med disse systemene er jo at de tidvis er utrolig tungvinne for folk, hater hver gang slike vinduer kommer opp i øst og vest og jeg ikke klarer å tyde halvparten av hva som står... 1 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Hva med de som ikke har empati osv er en del tusner det. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Empati på internett, tell me more? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 eeh. ja...? Moral er relativt universelt, med mindre det er direkte "individet eller kollektivet" spørsmål. Er det problematisk? Du trenger ikke lete lenge for å finne personer her på forumet som fornekter Holocaust og lignende. Skal disse sperres ute fra nettsider hvis de ikke svarer «trist» på «Hva tenker du om det som skjedde med jødene under Andre verdenskrig»? Jeg setter det kanskje litt på spissen, men jeg syns det blir feil å basere en slik funksjon på moral og følelser. Det trenger man ikke, samtidig er de jo klar over hva som er definert som "the fitting emotion" i vår kultur. AtW 2 Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 For meg ser det ut som om man får servert svaralternativer. Da er vi vel egentlig tilbake til en standard tekst-captcha som treffer 33% av tilfellene om den tar et random ord? Lenke til kommentar
Atra-Hasis Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Dette minte meg litt om Voight-Kampff empati testen fra Blade Runner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå